اردیبهشت ۹, ۱۴۰۳

پذیرش مستقیم در دوره دستیاری برای انترن‌های پزشکی کلید خورد

  • دی ۲۵, ۱۴۰۲

 

به گزارش غیردولتی نیوز به نقل از خبرنگار مهر، شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت به عنوان بالاترین مرجع تصمیم گیری برای حوزه تربیت دوره‌های مختلف رشته پزشکی، موضوع پذیرش دستیار به صورت مستقیم از دوره کارورزی یا انترنی را در یکصدمین نشست خود مصوب کرده است.

این مصوبه برای اجرا از بهمن ماه ۱۴۰۲ به دانشگاه‌های علوم پزشکی و سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران اعلام شده است.

بر اساس مصوبه یکصدمین نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی مورخ ۱۴۰۲/۰۹/۲۲ این پذیرش به منظور تکمیل ظرفیت دستیاری تخصصی دوره پنجاهم در رشته‌های «کودکان»، «بیهوشی» و «طب اورژانس» انجام می‌شود.

اجرای نخستین دوره پذیرش مستقیم دستیاری از دوره انترنی پزشکی

این پذیرش اولین دوره‌ای است که در وزارت بهداشت اجرا می‌شود و پذیرفته شدگان مقطع پزشکی عمومی با قانون سهمیه برقراری عدالت آموزشی (بومی) نمی‌توانند در این دوره شرکت کنند.

بر اساس دستورالعمل اجرایی پذیرش مستقیم دستیاری از دوره کارورزی یا انترنی به منظور تأمین نیازهای آموزشی و درمانی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور برای تربیت دستیار تخصصی در رشته‌های «کودکان»، «بیهوشی» و «طب اورژانس» در سال تحصیلی ۱۴۰۳ – ۱۴۰۲ صورت می‌گیرد.

داوطلب پذیرش مستقیم دستیاری باید حداقل به میزان ۱۰ ماه از دوره انترنی خود را سپری کرده باشد

بر اساس شرایط پذیرش مستقیم دستیاری از دوره کارورزی یا انترنی، کارورزان داوطلب حداکثر تا ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ باید حداقل به میزان ۱۰ ماه از دوره انترنی خود را سپری کرده باشد.

انترن ضروری است از هر بخش چرخشی در دوره کارورزی حداقل‌هایی را گذرانده باشد که این حداقل‌ها شامل بخش جراحی دو ماه، بخش داخلی و قلب جمعاً دو ماه، بخش زنان یک ماه و بخش کودکان دو ماه.

چنانچه دانشجوی پزشکی که داوطلب این نوع پذیرش است ۱۰ ماه از دوره انترنی خود را گذرانده باشد و صرفاً یکی از بخش‌های مذکور را نگذرانده باشد، مجاز به ثبت نام دوره دستیاری خواهد بود و پس از تکمیل بخش مربوطه می‌تواند شروع به آموزش در دوره دستیاری کند.

در تبصره این موضوع آمده است: اگر یک ماه از برنامه چرخشی طب اورژانس سپری شده باشد، یک ماه از هر یک از چرخش‌های بخش‌های داخلی، جراحی و کودکان قابل کسر است.

شروع دوره دستیاری حداکثر تا تاریخ ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ امکان‌پذیر است.

الزام انتخاب دانشگاه محل تحصیل برای داوطلب دستیاری از روش انترنی مستقیم

داوطلب دستیاری از روش انترنی مستقیم تنها می‌تواند در همان دانشگاه محل تحصیل مقطع پزشکی عمومی دوره دستیاری خود را شروع کند و چنانچه آن دانشگاه فاقد برنامه آموزشی تربیت دستیار در هر یک از رشته‌ها باشد، این افراد به دانشگاه کلان منطقه آموزشی معرفی خواهند شد.

در صورت موارد استثنا برای چنین مسأله‌ای، هماهنگی و اخذ تاییدیه از دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی ضروری است.

در صورت بالا بودن تعداد نفرات داوطلب پذیرش به این شیوه، اولویت پذیرش با حائزین شرایط بومی منطقه خواهد بود.

معاونت آموزشی دانشگاه محل تحصیل دستیاری لازم است ضوابط و مقررات مربوط به نقص عضو مؤثر جسمی یا روانی را درباره پذیرش مستقیم از دوره کارورزی یا انترنی را در ابتدای دوره بررسی کند و داوطلب این نوع پذیرش در صورت احراز می‌تواند دوره آموزش خود را شروع کند.

پذیرفته شدگان دستیاری از طریق انترنی مستقیم، تحت هیچ شرایطی اجازه درخواست تغییر رشته یا تغییر محل (انتقال) را در طول دوران دستیاری نخواهند داشت.

هرگاه مابه‌التفاوت ماه‌های کارورزی سپری شده تا ۱۸ ماه مصوب، به لحاظ زمانی در دوره دستیاری رشته پذیرفته شده تکمیل شد، افراد برای دریافت شماره نظام به سازمان نظام پزشکی معرفی خواهند شد.

دفاع از پایان نامه و انجام مراحل فارغ التحصیلی باید تا پایان شهریور ۱۴۰۳ انجام شود

دفاع از پایان نامه و انجام مراحل فارغ التحصیلی در دوره پزشکی عمومی تا قبل از معرفی به نظام پزشکی باید حتماً پایان یافته باشد. اگر مراحل دفاع از پایان نامه و انجام مراحل فارغ التحصیلی در دوره پزشکی عمومی تا پایان شهریور ۱۴۰۳ انجام نشده باشد، دستیاری فرد کان لم یکن تلقی خواهد شد.

در صورت انصراف دستیارانی که از طریق انترنی مستقیم پذیرفته می‌شوند پس از استیفای حقوق دولت، این گروه از افراد حق شرکت در آزمون دستیاری را تا هنگامی که کلیه خدمات قانونی‌شان پایان یابد، ندارند.

ضمناً در صورت انصراف در ماه‌های اول اگر جمع دوره انترنی و دستیاری کمتر از ۱۸ ماه باشد لازم است دانشجو مابه‌التفاوت را در دوره انترنی سپری کند (نوع بخش و چرخش با نظر معاونت آموزشی دانشگاه خواهد بود).

دستیاران در صورت انصراف موظف به پرداخت غرامت هستند

از جمله موکدا اعلام می‌شود که این دسته از افراد مشمول کلیه قوانین مترتب بر انصراف دستیاران (اخذ غرامت) و نیز معرفی به نظام وظیفه (در صورت مشمول بودن) خواهند بود.

در مورد داوطلبان مرد که مشمول خدمات نظام وظیفه خواهند بود در هنگام شروع دوره دستیاری، هماهنگی و مکاتبه لازم با اداره نظام وظیفه برای تمدید معافیت تحصیلی توسط دانشگاه محل تحصیل صورت خواهد گرفت.

خدمات قانونی فارغ التحصیلی دستیاری با این روش، به صورت تجمیعی در پایان دوره تحصیلی در همان دانشگاه محل تحصیل یا در کلان منطقه مربوط به آن خواهد بود.

در تبصره این موضوع عنوان شده است، با توجه به اعلام نیاز نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به نیروی متخصص در رشته مذکور و نظر به وجود ظرفیت خالی دستیاری در دانشگاه «آجا»، امکان تحصیل پزشکان عمومی از کارکنان رسمی نیروهای مسلح با اخذ تعهد در همان دانشگاه پذیرش از طریق آزمون شفاهی و با نظارت دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی صرفاً برای سال ۱۴۰۲ و موکدا تنها برای همین سه رشته میسر می‌شود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *