اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳

انتخاب روسای دانشگاهها با توجه به ارزیابی عملکرد

  • دی ۱۰, ۱۴۰۲

به گزارش غیردولتی نیوز  به نقل از وزارت علوم، محمدعلی زلفی گل در سومین نشست شورای راهبری توسعه مدیریت وزارت علوم با تاکید بر جدیت در نظارت، مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت عتف را مکلف کرد با مشارکت مشاور برنامه‌ریزی و مدیریت راهبردی وزیر علوم، شاخص‌های اختصاص را مبتنی بر اهداف حوزه‌ها مورد بازنگری قرار دهند.

وی بر لزوم برگزاری دوره‌های آموزشی ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی (جشنواره شهید رجایی) و توانمندسازی ویژه کلیه یاوران علمی با همکاری سازمان اداری و استخدامی کشور نیز تأکید کرد.

زلفی‌گل با اشاره به ارزیابی عملکرد رؤسای دانشگاه‌ها گفت: نتایج این ارزیابی در آینده در مسائلی همچون انتخاب روسای دانشگاه، ‌ارتقای جایگاه و مورد توجه قرار گرفتن عملکرد روسای دانشگاه مدنظر قرار خواهد گرفت و قطعاً این موضوع باعث ایجاد تحرک در عملکرد آنها خواهد شد.

وزیر علوم در اشاره به اهمیت بهره‌وری گفت: اگر به سراغ بهره‌وری نرویم، ‌ این موضوع موجب سهل‌انگاری در مؤسسات بزرگتر، ‌ به این دلیل که همواره در مجموع حائز رتبه‌های برتر هستند، خواهد شد. بنابراین در مبحث بهره‌وری باید به گونه‌ای عمل شود تا مدیران در استفاده از منابع و امکانات موجود به گونه‌ای دقیق عمل نمایند تا بیشترین کارائی و اثربخشی حاصل شود.

وزیر علوم تاکید کرد: به دلیل اهمیت موضوع فساد (هر چند که اندک باشد) و مدیریت تعارض منافع (از شاخص‌های ارزیابی عملکرد در جشنواره شهید رجائی)، طرح پژوهشی یا رساله دکتری با موضوع احصای گلوگاه‌های فسادخیز و مصادیق مدیریت تعارض منافع وزارت عتف تعریف شود تا بتوان به نحو مطلوبی از نتایج آن بهره‌مند شد.

در ادامه نشست علی خطیبی معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم نیز گزارشی در خصوص تکلیف قانونی تشکیل جلسات شورای راهبری توسعه مدیریت، اهداف شورا، و تغییرات جدید در ساختار آن را ارائه داد.

وی گفت: در این دوره، تأکید خاص سازمان اداری و استخدامی کشور روی الگوی عمومی تحول نظام اداری است. این الگو که در شورای عالی اداری با تأکید رییس جمهور به تصویب رسیده است، از طریق این شوراهای راهبری تحول اداری در مجموعه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها اجرایی خواهد شد.

وی افزود: انتظار می‌رود موضوعات این شورا بیشتر به سمت مباحث تحولی برود. در سایر موضوعات هم طبیعتاً از ظرفیت شورا استفاده خواهد شد ولی اولویت با موضوعات تحولی و ناظر بر تحول خواهد بود.

در ادامه نشست مذکور روح الله رازینی رئیس مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم با بیان این که در دور جدید، موضوعات عملکرد و بهره‌وری همواره مورد تأکید مقام عالی وزارت بوده است، اظهار کرد: یکی از عواملی که زمینه مدیریت عملکرد را در وزارت عتف فراهم می‌نماید، جشنواره شهید رجائی است که سال‌ها است در کشور برای ارزیابی عملکرد سطوح مختلف دستگاه‌های اجرایی اجرا می‌شود.

وی افزود: در همین راستا در یکی دو سال اخیر موضوع ارزیابی عملکرد به صورت جدی در دستور کار مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت عتف قرار گرفت. در واقع از منظر مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت موضوع ارزیابی عملکرد و جشنواره شهید رجائی نه به عنوان یک تکلیف قانونی، بلکه به عنوان زمینه‌ای برای پیاده‌سازی مدیریت عملکرد و وضعیت مطلوب وزارت عتف مورد توجه قرار گرفته است.

رازینی توضیحاتی درباره گزارش عملکرد وزارت علوم در سال ۱۴۰۱ بر اساس شاخص‌های ابلاغ شده توسط سازمان اداری و استخدامی کشور و جایگاه وزارت عتف در این جشنواره ارائه کرد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *