اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳

دانشجوی شبهه‌دار در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی نداریم

  • دی ۳, ۱۴۰۲

به گزارش غیردولتی نیوز به نقل از خبرنگار مهر، دکتر محمد رحمتی درباره موضوع پذیرش دانشجو و مواردی که از آن به عنوان ابهام در پذیرش نام برده می‌شود، با تاکید بر اینکه پذیرش تمام دانشجویان علوم پزشکی صرفاً از طریق سازمان سنجش صورت می‌گیرد، نسبت به شفاف‌سازی موارد ابهام آمیز توسط مسؤولان دانشگاه اعلام آمادگی کرد.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی درخصوص نامه سرگشاده بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و ادعای وجود فهرست ۱۹ نفره دانشجویان ابهام آمیز تصریح کرد: امروز اداره کل آموزش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی طی مکاتبه‌ای خطاب به بسیج دانشجویی دانشگاه درخواست کرده تا ۷۲ ساعت آینده اسامی افرادی که در مورد شرایط تحصیل آنها ابهاماتی وجود دارد را برای بررسی‌های دقیق‌تر کارشناسی اعلام کنند.

وی در پاسخ به طرح موضوع از سوی این تشکل دانشجویی با بیان اینکه نقل و انتقال دانشجویان طبق روال سال‌های اخیر، مستقیم توسط دانشگاه انجام نمی‌شود، افزود: تصمیم نهایی در خصوص انتقال دانشجویان صرفاً بر اساس نظر کمیسیون موارد خاص و در وزارت بهداشت انجام می‌شود.

شفاف بودن فرآیند نقل و انتقالات و مهمانی دانشجویان در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی

رحمتی با اشاره به شفاف بودن فرآیند نقل و انتقالات و مهمانی دانشجویان ادامه داد: بدیهی است طبق روال جاری در دانشگاه‌های وزارت علوم و وزرات بهداشت، دانشجویان با موافقت دانشگاه مبدا و مقصد می‌توانند از ظرفیت مهمان شدن در طول دوران تحصیل خود بهره مند شود و ذکر این نکته ضروری است که مهمان شدن به منزله انتقال قطعی تلقی نمی‌شود و برای رعایت عدالت آموزشی در دانشگاه تا کنون تمام موارد انتقال و مهمانی در کمیسیون‌های مختلف و با حضور مسؤولان ذیربط آموزشی صورت گرفته و در مواردی که در حوزه اختیارات کمیسیون نقل و انتقال و یا مهمانی دانشگاه نباشد، موضوع به کمیسیون موارد خاص مستقر در وزارت بهداشت ارجاع می‌شود.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: بدیهی است فرایند مهمان شدن در دانشگاه‌های کشور، فرآیند مشخص و شناخته شده‌ای است و از سالیان متمادی این فرآیند با توافق مبدا و مقصد استمرار داشته است.

رحمتی با تاکید بر این مهم که باید بین مهمانی و انتقال تفاوت قائل شد ادامه داد: یادآوری می‌کنم بر اساس بخشنامه وزارت بهداشت تصمیم نهایی در فرایند انتقال دانشجو برعهده وزارت بهداشت است، بنابراین دانشگاه‌های مبدا و مقصد در فرآیند انتقال صرفاً نظر اولیه را اعلام می‌کنند و تصمیم نهایی در کمیته‌های ذیربرط وزارت بهداشت اتخاذ شده و دانشگاه استقلال تام برای این موضوع ندارد.

مهمان شدن دانشجو حق و حقوقی برای دانشجو در خصوص انتقال ایجاد نمی‌کند

وی گفت: همانطور که در سرتاسر دنیا مرسوم است دانشجویان در طول دوران تحصیل خود می‌توانند از ظرفیت‌های مهمانی با توجه به شرایط خاص خود استفاده کنند بنابراین مطلقاً مهمان شدن دانشجو در هر دانشگاهی که با موافقت مبدا و مقصد صورت بگیرد حق و حقوقی برای دانشجو در خصوص انتقال ایجاد نمی‌کند. ضمن اینکه موارد بسیار زیادی بوده که دانشجویان بعد از یک تا دو ترم مهمان شدن به دانشگاه مبدا برگشته‌اند، ضمن اینکه استمرار فرآیند مهمان شدن دانشجو همچنان در اختیار دانشگاه نیست و کمیسیون‌های ذیربط وزارت بهداشت در این باره نظر نهایی را اعلام می‌کنند.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به گفت‌وگوی صریح، حضوری و بدون واسطه با دانشجویان توسط رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مراسم روز دانشجو گفت: بارها از دانشجویان خواسته شده تمام موارد ابهام آمیز را با ذکر نام و با مصداق به معاونت آموزشی اعلام کنند و تاکنون هیچ موردی طی یک ماه گذشته در این خصوص اعلام نشده است.

مسؤولان دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی آمادگی دارند تا تمام موارد ابهام آمیز درباره پذیرش دانشجو را شفاف‌سازی کنند

وی با تاکید بر ارتباط منسجم و مستمر با جامعه دانشجویی تاکید کرد: به تمامی تشکل‌های دانشجویی اعلام شده است که مسؤولان دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی این آمادگی را دارند تا تمام موارد ابهام آمیز در خصوص پذیرش دانشجو را شفاف‌سازی کنند.

رحمتی یادآور شد: بعد از انتصاب به عنوان معاون جدید آموزشی جلسات متعددی با تشکل‌های دانشجویی برگزار کردم و بی‌تردید طی این دیدارها فرصت‌های مناسبی برای گفت‌وگوی چهره به چهره با دانشجویان و بررسی چالش‌ها مهیا شد و با توجه به وجود فرصت‌های متعدد و شرایط مناسب گفت‌وگو برای طرح مسائل در دانشگاه انتظار می‌رود دانشجویان از این ظرفیت برای هم افزایی بیشتر با مسؤولان دانشگاه استفاده کنند.

وی ادامه داد: مدیرکل آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی بارها به دانشجویان و نماینده‌های تشکل‌ها اعلام کرده‌است چنانچه درباره هر دانشجویی و در هردانشکده دانشگاه ابهامی وجود دارد، مستقیماً به این حوزه مراجعه شود تا بررسی کامل انجام شود، این معاونت بارها اعلام آمادگی کرده‌است که برای پاسخ به سوالات و نکات مد نظر دانشجویان هیچ مانعی وجود ندارد.

جایگاه مهم دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در آموزش علوم پزشکی

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با تاکید بر جایگاه مهم این دانشگاه در آموزش علوم پزشکی خاطرنشان کرد: تصمیمات کمیته‌های تخصصی در حوزه آموزش دانشگاه به گونه‌ای اتخاذ می‌شود که فرآیندهای اجرایی، کوچک‌ترین ضربه‌ای به سطح کیفی آموزش وارد نکند، به عنوان نمونه در امر بررسی پرونده‌های مهمانی و انتقال دانشجویان به این دانشگاه، شرط معدل بالاتری نسبت به حداقل معدل اعلام شده لحاظ می‌شود تا از این طریق سطح مطلوب کیفی درآموزش دانشگاه رعایت شود.

به گزارش مهر، بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در روزهای اخیر در نامه‌ای سرگشاده خطاب به رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی عنوان کرده است فهرستی ۱۹ نفره از دانشجویانی که پذیرش آنها در قالب هیچ یک از قوانین و آئین‌نامه‌های فوق توجیه‌پذیر نبوده و حضور آنها در دانشگاه واجد ابهامات قانونی است، تهیه کرده و نزد بسیج دانشجویی به صورت محرمانه محفوظ بوده و در صورت عدم پیگیری از سوی مسؤولین دانشگاه و عدم شفاف سازی لازم در اذهان عمومی تا دو هفته آتی، به مراجع ذی‌صلاح انتظامی و قضائی جهت پیگیری ارائه خواهد شد.

این تشکل دانشجویی در نامه خود تاکید کرده است که مساله غیر قابل اغماض آن است که تکرار این اتفاق در سال جاری غیرقابل قبول بوده و بایستی به طور جدی با هرگونه ورود ابهام‌آمیز دانشجویان به دانشگاه مقابله صورت گرفته و نسبت به بازگشت فوری دانشجویان غیرقانونی به دانشگاه مبدأ اقدام شود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *