اردیبهشت ۹, ۱۴۰۳

ابلاغیه ۲۰ بندی برنامه‌های ۱۶ آذر به دانشگاه‌ها ابلاغ شد

  • آذر ۱۳, ۱۴۰۲

به گزارش غیر دولتی نیوز به نقل از خبرنگار مهر، عبدالحسین کلانتری  با اشاره به برنامه‌های ۱۶ آذر گفت: در موضوع ۱۶ آذر مجموعه‌ای از اقدامات در وزارت علوم و کلیت آموزش عالی کشورصورت گرفته است و ابلاغیه ۱۶ آذر با مشارکت بخشی از بدنه دانشجویی، معاونین فرهنگی دانشگاه‌ها و بخشی از صاحب‌نظران بازنگری شد و یک ابلاغیه خوب و چندوجهی در ۲۰ بند تهیه و به دانشگاه‌ها ابلاغ شد.

وی با بیان اینکه این ابلاغیه ۲۰ بندی چارچوب فعالیت دانشگاه‌ها را در موضوع ۱۶ آذر مشخص می‌کند، ادامه داد: مانند سال گذشته هسته مرکزی این ابلاغیه مشارکت دانشجویان در برنامه‌ها و میان‌داری آن‌ها بوده است یعنی در ابلاغیه مذکور تأکید شده است، هر برنامه‌ای که در دانشگاه به مناسبت ایام ۱۶ آذر (روز دانشجو) برگزار می‌شود، با میان‌داری دانشجویان به ویژه تشکل‌های دانشجویی باشد.

معاون فرهنگی وزارت علوم افزود: نکته دیگری که در این ابلاغیه ۲۰ بندی بر آن تأکید شده است، روح استکبار ستیزانه این مراسم است، ۱۶ آذر به‌نام روز دانشجو مزین شده‌است اما یک ریشه تاریخی دارد به این معنا که در واقع یک روح استکبارستیزی و ضد امریکایی در آن وجود دارد که از آن نمی‌شود گذشت.

وی افزود: بنابراین تأکید شده‌است در برنامه‌هایی که برگزار می‌شود این وجه کار خصوصاً با توجه به ایامی که تازه از حوادث گذشته‌ایم و کماکان به‌نحو دیگری ادامه دارد، این روح استکبار و آمریکا ستیزی در اکنون ما پیگیری شود و مصداق بارز آن در قضایای غزه ردیابی شده و به تصویر کشیده شود چراکه معتقدیم هر برنامه‌ای به نوعی این طنین و این جلوه را نداشته باشد، شاید آن رسالت اصلی ۱۶ آذر را نتواند منتقل کند، لذا برنامه‌هایی که جنبه فان، هنری، و سبک زندگی دارند اگرچه آن‌ها را رد نمی‌کنیم اما معتقدیم این‌ها نباید وجه غالب برنامه‌ها را شکل دهد، بلکه باید به وجه استکبارستیزانه و سیاسی ماجرا هم توجه شود.

کلانتری افزود: نکته دیگری که در این ابلاغیه تأکید شده‌است، زمینه‌سازی برای حضور شخصیت‌های سیاسی و خاصه مسئولان و مدیران اجرایی کشور است که در این مسیر هماهنگی‌های خوبی صورت گرفته است، دولت خود پیگیر این ماجراست. همچنین با دستور رئیس‌جمهور در هیأت دولت، شورای اطلاع‌رسانی دولت برنامه‌های خوبی تدارک دیده شده تا مسئولان دولتی در دانشگاه‌ها حضور پیدا کنند.

معاون فرهنگی وزیر علوم افزود: همچنین برخی از وزرا در دانشگاه‌های بزرگ ما حضور خواهند یافت، هماهنگی خوبی با مجموعه وزارت کشور و استانداری‌ها صورت‌گرفته و ابلاغیه و نامه‌نگاری‌هایی که از جانب وزارت علوم با مجموعه‌های وزارت کشور صورت گرفته است، موجب شده که استاندارها و شوراهای تأمین استان، زمینه‌سازی کنند تا این روز را بشود باشکوه‌تر در دانشگاه‌ها برگزار کرد و حیات سیاسی به مجموعه دانشگاهی برگردد.

وی تصریح کرد: درهمین راستا هم، استاندارها، مجموعه فرمانداری‌ها و مقامات سیاسی استان در قالب سخنرانی، پرسش‌وپاسخ و بازدید از دانشگاه در جمع صمیمانه دانشجویان حضور پیدا می‌کنند تا بتوانند این ارتباط مؤثر میان مسئولان و دانشجویان و دانشگاهیان را زنده کنند مطالبه‌ای که مقام معظم رهبری بارها بر آن تأکید کرده‌است و به‌نظر ما موقعیت مناسبی است که به آن رونق بخشید و آن را شکل داد.

کلانتری ادامه داد: نکته‌ای بعدی بحث انتخابات است. رکن مهم و تأثیرگذار در فضای انتخاباتی کشور، مجموعه‌های دانشجویی و به‌صورت خاص تشکل‌های دانشجویی هستند، تشکل‌های دانشجویی نقش محوری و کلیدی و اصلی را دارند چراکه تشکل‌ها اساساً یک وجه هویتی شأن کنشگری سیاسی است، انجمن‌های علمی و کانون‌های فرهنگی رسالت دیگری دارند و اتفاقاً ما به‌شدت تأکید کرده‌ایم بر اینکه این مجموعه‌ها در مسیر هویتی خود گام بردارند، طبیعتاً دانشجویان به‌صورت انفرادی می‌توانند نقش مؤثری در فضای انتخابات داشته باشند، اما نقش اساسی تشکیلاتی و منظم در فضای انتخاباتی را از جانب دانشگاه‌ها، تشکل‌های انقلابی و تشکل‌های دانشجویی دارند که باید به این موضوع ورود کنند.

وی تصریح کرد: نکته دیگر اینکه در آن ابلاغیه بیست بندی تأکید شده‌است که تصدی‌گری توسط معاونت‌ها صورت نگیرد و در واقع عدم تصدی‌گری معاونت‌های فرهنگی در مراسم ۱۶ آذر مورد تأکید است و اینکه کلیت کار و برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌ها به تشکل‌های دانشجویی واگذار شود.

وی درباره حضور رئیس جمهور در جمع دانشجویان نیز افزود: تا جایی که اطلاع دارم رؤسای قوا در جمع دانشجویان حاضر خواهند شد ولی هنوز برنامه‌های آن‌ها نهایی نشده است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *