اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳

اجازه نمی‌دهیم بیرون از دانشگاه برای دستیاری تصمیمی گرفته شود

  • آذر ۷, ۱۴۰۲

به گزارش غیر دولتی نیوز به نقل از خبرنگار مهر، دکتر ابوالفضل باقری فرد در مراسم تقدیر از رتبه‌های برتر آزمون دانشنامه تخصصی و فوق‌تخصصی سال ۱۴۰۲ در محل دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: آزمون دستیاری سال آینده از اکنون کلید خورده است و دلیل آن هم اهمیت به کیفیت آموزش پزشکی در کشور است. کیفیتی که در آموزش پزشکی داریم از افتخارات جمهوری اسلامی ایران است.

وی گفت: روزهای اول انقلاب لیسانسه‌های پزشکی پاکستانی، اندونزیایی و فلیپینی در کشور ما کار پزشکی می‌کردند اکنون از ۴۲ کشور دنیا در ایران در پزشکی تحصیل می‌کنند. یک زمانی شورای پزشکی اعزام به خارج برای درمان بیماری داشتیم اما اکنون این شورا تعطیل شده و فرآیند درمان برعکس شده و همه خواهان درمان در ایران هستند. اکنون بیش از ۱۸ هزار نفر در ایران در مقاطع تخصصی، فوق تخصصی و فلوشیپ رشته‌های علوم پزشکی تحصیل می‌کنند. این افراد همه گنجینه و پشتوانه برای پزشکی ایران هستند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: نمی گویم مشکلی نداریم، بله قطعاً مشکل وجود دارد اما این مشکلات با نظرات گروه‌های بورد قابل رفع است. امسال با نظر گروه‌های بورد در رشته‌های جراحی قلب، جراحی توراکس، جراحی عروق و جراحی کودکان این رشته‌ها علاوه بر فوق تخصص، از تخصص هم دستیار گرفت.

وی یادآور شد: در دو سال اخیر در حوزه آموزش تخصصی و فوق تخصصی ثبات خوبی بوجود آمده است. قبل از این خاطر همه است که عده‌ای جمع می‌شدند تا آزمون به تعویق بیافتد یا عده‌ای به دیوان عدالت اداری می‌رفتند و یا اعتراضاتی از این دست وجود داشت اما اکنون همه این روند جای خود را به ثبات داده است.

باقری فرد گفت: رفرنس‌های آزمون‌ها تصحیح شده‌اند و ما اجازه نمی‌دهیم که بیرون از دانشگاه و وزارت بهداشت برای حوزه دستیاری تصمیمی گرفته شود.

وی با اشاره به ترمیم وضعیت حقوق دستیاران پزشکی گفت: کسانی که داعیه حق و حقوق دستیاران هستند آن زمان که حقوق دستیاران یک و دو میلیون تومان بود ساکت بودند. ترمیم وضعیت حقوق دستیاران در دو سال اخیر رخ داده است و به ۸ میلیون و ۱۱ میلیون برای دستیاران مجرد و متأهل رسیده است. این وضعیت از نظر ما مطلوب نیست اما تلاش بسیاری برای رسیدن به این وضعیت انجام شده است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت از تلاش برای تعیین کارانه برای دستیاران پزشکی خبر داد و گفت: سعی داریم این موضوع را به زودی نهایی کنیم و در کل کشور اجرایی شود.

وی با اشاره به وجود تاییدیه آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران از سوی سازمان‌های بین المللی از جمله فدراسیون جهانی آموزش پزشکی (WFME) یادآور شد: تاییدیه فدراسیون جهانی آموزش پزشکی برای ۱۰ سال به ایران اعطا شده است که ۴ سال آن گذشته است. از سوی دیگر این فدراسیون کرسی تأیید آموزش پزشکی در منطقه را هم به ایران واگذار کرده است.

باقری فرد افزود: این به معنی است که ایران می‌تواند درباره تأیید و یا رشد کیفیت دانشکده پزشکی و آموزش پزشکی در منطقه نظر دهد. این نشان دهنده کیفیت آموزش پزشکی ایران است. در حالی که از نظر کمیت و تعداد کشورهای منطقه از ما بیشتر هستند.

وی از اعضای ۵۰ گروه بورد تخصصی و فوق تخصصی پزشکی در کشور به عنوان افراد برجسته ای نام برد که کار انتخاب نخبگان برتر را از میان نخبگان علوم پزشکی برعهده دارند و افزود: گاهی اوقات افتراق میان رتبه اول و دوم بسیار سخت است چرا که بسیار بهم نزدیک هستند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: گروه‌های علوم پایه پزشکی بیش از ۳ هزار عضو دارند که در برگزاری آزمون‌ها و کوریکولوم ها کمک می‌کنند. اگر اعضای بورد به خاطر داشته باشند پیش از این گروه‌های بورد نقش چندانی در تصمیم گیری ها نداشتند. در حالی که اکنون گروه‌های بورد نه تنها در آموزش بلکه در سلامت، غذا و دارو و درمان هم به کار گرفته می‌شوند.

وی یادآور شد: یکی از اهداف مهم آموزش شاگرد پروری است و استادی که دانشجوی وی بهتر از خودش نباشد کارش را درست انجام نداده است. ما باید افتخار کنیم که شاگردمان بالاتر از ما است. قاطبه گروه پزشکی برای مردم کار می‌کنند و برای بیماران خود از جان مایه می‌گذارند. ما هم می‌خواهیم پزشکی تربیت کنیم که از نظر علمی و اخلاقی بالاترین مدارج را داشته باشند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *