اردیبهشت ۹, ۱۴۰۳
اختصاص سالانه ۳۰ بورس تحصیلی به دانشجویان کشورهای عضو دی‌هشت

اختصاص سالانه ۳۰ بورس تحصیلی به دانشجویان کشورهای عضو دی‌هشت

  • مهر ۱۷, ۱۴۰۲

به گزارش غیر دولتی نیوز به نقل از وزارت علوم محمدعلی زلفی‌گل در سومین جلسه هیات‌امنای دانشگاه دی‌هشت که صبح امروز در همدان برگزار شد، افزود: امروز، بیش از چهار سال از برگزاری اولین نشست هیأت امنای دانشگاه بین المللی دی هشت می‌گذرد و جمهوری اسلامی ایران تاکنون میزبان دو جلسه هیأت امنای این دانشگاه بوده است.

وی ادامه داد: قبل از هرچیزی، لازم می‌دانم تاکید کنم که در دولت سیزدهم ایران به ریاست جمهوری دکتر رئیسی، همکاری با کشورهای اسلامی و کشورهای در حال توسعه، اولویت و سیاستی کلیدی است و سازمان همکاری اقتصادی دی هشت نیز، در چارچوب همین سیاست، جایگاهی ویژه و درخور توجه دارد.

زلفی گل در بخش دیگری از سخنان خود افزود: جهان، در حوزه آموزش و تحصیلات تکمیلی، با سرعت به‌سمت ایجاد هنجارهای چندجانبه آموزشی پیش می‌رود. سازمان علمی، آموزشی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) در حال تدوین و طراحی یک کنوانسیون فراگیر برای تائید و به‌رسمیت شناختن صلاحیت‌های آموزش عالی کشورهای عضو است.

وی ادامه داد: پیش از این کنوانسیون، توافق‌های چندجانبه مشابهی برای تأیید و به‌رسمیت شناختن مدارک تحصیلی در نقاط مختلف جهان انجام شده که همگی نشان‌دهنده حرکت کشورها به‌سمت تعامل بیشتر در حوزه آموزشی است. در چنین جهانی، کشورهای اسلامی درحال‌توسعه باید جایگاه خود را در این روند تعیین کرده و نسبتی منطقی با آن برقرار کنند.

زلفی گل افزود: دانشگاه بین‌المللی دی‌هشت، محل و مرجعی مناسب برای تجربه‌کردن ارزشیابی مدارک تحصیلی در سطح یک دانشگاه مشترک است که می‌تواند چراغ راهنما، تجربه‌ای ارزشمند و سنگ‌بنای همکاری ما در مسیر تأیید مدارک آموزشی و دانشگاهی در سطحی گسترده‌تر باشد، روندی که به تقویت «تبادل دانشجویی و دانشگاهی میان کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی دی هشت منجر شده و سهم اندک کنونی این کشورها، از بازار جهانی مبادلات دانشجویی را ارتقا خواهد داد.

به‌عنوان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران، مایلم با افتخار اعلام نمایم که ایران علاوه بر تأیید مدارک تحصیلی دانشگاه دی هشت که چند سال قبل انجام داده است، در سال‌های گذشته، به طور منظم، سهمی حدوداً ۱۳۰ هزار دلاری برای تقویت دانشگاه اختصاص داده است. همچنین مایلم با افتخار اعلام نمایم که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران، از این به بعد، سالانه ۳۰ بورس تحصیلی به دانشجویان کشورهای عضو دی‌هشت در رشته‌های مختلف تحصیلی اعطا خواهد کرد.

وی ادامه داد: همانطور که در دستور کار نشست جاری نیز پیشنهاد شده، ایران مایل است کشورهای عضو نیز هریک به‌اندازه ظرفیت خود، با اقدام متقابل چندجانبه، به تقویت دانشگاه بین‌المللی دی هشت کمک کنند. در همین چارچوب از رئیس دانشگاه بین‌المللی دی‌هشت درخواست می‌کنم برنامه‌ای اجرایی، زمان بندی شده و معطوف به تعداد دانشجویان بین‌المللی که ظرف سال‌های آینده جذب دانشگاه خواهند شد، تدوین و با همکاری نهادهای مربوط، آن را اجرا کنند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *