اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳
نگاه خلاقانه و حل مسئله‌ عامل موفقیت دانشجویان دانشگاه آزاد

نگاه خلاقانه و حل مسئله‌ عامل موفقیت دانشجویان دانشگاه آزاد

  • مهر ۱۰, ۱۴۰۲

به گزارش غیر دولتی نیوز دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم تقدیر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی برگزیده پانزدهمین المپیاد دانشجویی علوم پزشکی کشور، ضمن تبریک هفته وحدت و ولادت باسعادت حضرت محمد (ص) گفت: دانشگاه آزاد اسلامی علیرغم عدم برخورداری از موهبت‌های دولتی، تربیت ۱۰ درصد از پزشکان کشور را برعهده دارد. بسیار خرسندیم که ۱۰ درصد از مدال‌های المپیاد علوم پزشکی کشور توسط دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی کسب شده است.

وی خاطرنشان کرد: دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای تهران، قشم، تبریز، نجف‌آباد و خوراسگان توانسته‌اند در میان برترین‌های کشور و با نگاهی خلاقانه، تیمی، مشارکت‌پذیر، حل مسئله‌ای و همگرایی در علوم، درخشش خوبی داشته باشند.

طهرانچی با بیان اینکه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه‌هایی ازجمله کارآفرینی و کسب‌وکارهای فناورانه، آموزش پزشکی، همگرایی علوم پایه و مدیریت نظام آموزش و سلامت به مدال دست پیدا کرده‌اند، گفت: خداوند را شاکریم که این دانشجویان تلاشگر و خلاق به عنوان سرمایه‌های اصلی دانشگاه، در دانشگاه آزاد اسلامی تحصیل می‌کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: مهمترین امری که دانشگاه را به دانشگاهی سرآمد تبدیل می‌کند، دانشجوی خلاق، باانگیزه و برتر است. البته دو رکن هیأت علمی و تجهیزات نیز بسیار مهم است، اما اگر در کنار این دو رکن، دانشجوی خلاق و تلاشگر نداشته باشیم، موفقیتی حاصل نخواهد شد.

وی ادامه داد: امروز شاهدیم که این دانشجویان خلاق در نگاه نقادانه به نظام پزشکی، نگاه سنت‌شکنانه به آموزش پزشکی و نظام سلامت و نگاه جامع‌نگر موفق بوده‌اند و توانسته‌اند در المپیاد علوم پزشکی کشور و در میان دانشجویان علوم پزشکی کل کشور بدرخشند. ما به این حضور و این موفقیت افتخار کرده و قدر آنها را می‌دانیم.

طهرانچی ضمن تشکر و قدردانی از فعالیت‌های باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی برای حمایت از دانشجویان نخبه در این مسیر، گفت: باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه، یک مجموعه جدی و فعال است که با حضور دانشجویان تلاشگر و باانگیزه رونق گرفته و برای دانشگاه آزاد اسلامی بسیار ارزشمند است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: برخلاف آنچه در گذشته القا شده بود و براساس آن؛ اگر دانشگاهی دولتی نبود، دانشگاه رتبه دوم شناخته می‌شد، امروز وقتی به دانشگاه‌های معتبر دنیا نگاه می‌کنیم، درمی‌یابیم دانشگاه‌های برتر معمولاً دانشگاه‌هایی مبتنی بر نظام شهریه‌پرداز و یک نظام خوداتکا به جای دولت‌اتکا هستند.

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی برای نظام پزشکی کشور یک فرصت است، خاطرنشان کرد: بیش از چند دهه است که در دانشگاه‌های دولتی، نظام پزشکی از رشته‌های سایر علوم جدا شده و دانشجویان علوم پزشکی در محیطی مستقل از سایر دانشجویان رشته‌های دیگر تحصیل می‌کنند و باعث می‌شود این جوانان در یک حلقه بسته قرار بگیرند و با دیگران تعامل نداشته باشند اما در دانشگاه آزاد اسلامی اینگونه نیست و محیطی فراهم است که دانشجویان علوم پزشکی با سایر رشته‌ها در تعامل و ارتباط هستند و این باعث همگرایی بیشتر خواهد شد. این یک ویژگی برتر است که می‌تواند دانشجوی تأثیرگذار در نظام سلامت کشور تربیت کند.

دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال این است که از «بیماری‌محوری» به «بیمارمحور» گذر کند

طهرانچی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه پزشکی نگاهی جدی در برنامه پنج ساله و سند تحول و تعالی دارد و به دنبال این است که از «بیماری‌محوری» به «بیمارمحور» گذر کند که بسیار حائز اهمیت است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به دسته‌بندی سیر تتور علم در جهان، گفت: از سال ۱۹۸۹ و فروپاشی شوروی تا سال ۲۰۱۱ به عنوان یک مقطع که مباحث جهانی‌سازی را پیش می‌برد، شناخته می‌شود. همچنین از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۹ مقطع دیگری بود که علم برای امنیت را دنبال می‌کرد. پس از آن، دوران رقابتی شدن علم و خروج از انحصار اروپا و آمریکا بود.

طهرانچی افزود: اتفاقات سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۹ ازجمله نشست کاخ سفید، تحولات علوم و همگرایی آن، اعلام ظهور فناوری‌های آی‌تی، علوم شناختی، نانوساختارها و زیست‌فناوری، جنگ جهانی علیه تروریسم، جنگ‌های منطقه‌ای و یک جنگ نیابتی بزرگ به نام داعش، شهادت سردار سلیمانی فرمانده مبارزه با داعش به دستور رئیس‌جمهور آمریکا در سال ۲۰۱۹ و پس از آن همه‌گیری کرونا، همگی در حوزه علم نیز اثرگذار بود به طوری که پس از سال ۲۰۱۹ پژوهش در دنیا شکلی جدید به خود گرفت و تحت تأثیر فضای مجازی، دارو و زیست‌فناوری قرار گرفت.

وی با تأکید بر اینکه این مسیر جدید، شکل پژوهش آینده را متفاوت خواهد ساخت، گفت: ترکیبی از سلامت و مجازی و سلامت ترکیب‌یافته از مفاهیم دارو و زیست‌فناورانه تحقیقات آینده را می‌سازد؛ بنابراین اگر می‌خواهید حضوری جدی در این فضا داشته باشید، باید همگرایی، نوگرایی و خلاقیت در علم را بیشتر کنید.

طهرانچی با بیان اینکه آینده علم دنیا تغییراتی جدی خواهد داشت، تصریح کرد: برای اینکه در آینده علم دنیا ما نیز سهم جدی داشته باشیم، نیاز به دانشجویان نوآور و خلاق داریم. ما نیازمند حضور فعال جوانانی با فکر نو، فکر نقاد و راه نو هستیم.

وی تأکید کرد: امیدواریم بتوانیم در دانشگاه آزاد اسلامی پزشکی بیمارمحور که مبتنی بر اخلاق شایسته اسلامی است را حمایت کرده و پرچمدار آن باشیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پایان از تمامی دانشجویان، دست‌اندرکاران و مربیان تیم دانشگاه آزاد اسلامی در المپیاد دانشجویی علوم پزشکی کشور قدردانی و برای آنان آرزوی موفقیت کرد.

مراسم تقدیر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی برگزیده پانزدهمین المپیاد دانشجویی علوم پزشکی کشور امروز با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر محسن نفر معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر جواد محمدی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران، دکتر حامد حسن‌پور رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی و جمعی از مدیران کل دانشگاه در سازمان مرکزی برگزار شد.

دکتر محسن نفر معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: باید تلاش کرد از منتخبان المپیاد علوم پزشکی کشور که با رویکرد فناورانه برگزار شد، در سیستم آموزش پزشکی کشور کمک گرفت. سیستم آموزش پزشکی کشور می‌تواند با بهره مندی از این دانشجویان، برای ارائه بهینه خدمات آموزشی با رویکرد حل مسئله استفاده کند.

وی افزود: این دانشجویان باید با روحیه نقادانه به نظام سلامت نگاه کرده و مطالبی بیان کنند که به ارتقای این نظام به کار گرفته شود و راهکارهایی برای همگرایی رشته‌های علوم پایه با رشته‌های علوم پزشکی ارائه دهند.

نفر با بیان اینکه یکی از مهمترین مسائلی که درخصوص برگزاری المپیادها مدنظر قرار می‌گیرد، پرورش روحیه کارگروهی است، گفت: فردگرایی در مراحل ابتدایی المپیاد، رفته رفته تبدیل به گروه‎گرایی و کارگروهی در مراحل نهایی می‌شود. دانشجویان منتخب نشان داده‌اند که به خوبی در همکاری با دانشجویان علوم پزشکی دیگر دانشگاه‌های کشور کار کرده و به موفقیت دست یافته‌اند.

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی خطاب به دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی منتخب المپیاد علوم پزشکی کشور گفت: از امروز و پس از کسب موفقیت در المپیاد دانشجویی علوم پزشکی کشور، مسئولیت شما سنگین‌تر شده است و از حالا باید سعی کنید بیشترین فعالیت را در مسئله محوری و ترویج روحیه مسئله محوری داشته باشید. دانشگاه آزاد اسلامی نیز در ترویج مسئولیت‌پذیری، کار گروهی، حل مسئله و… در کنار دانشجویان نخبه است تا از توانمندی‌های آنها استفاده کند.

دکتر حسن‌پور رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی نیز ضمن تبریک هفته وحدت و ایام ولادت پیامبر خاتم (ص) گفت: دانشجویانی که امروز در پانزدهمین المپیاد علوم پزشکی کشور به موفقیت دست یافته اند، به معنای واقعی کلمه برای دانشگاه آزاد اسلامی افتخارآفرین هستند و امیدوارم بعد از این هم در مسیر رشد علمی خود موفق و مؤید باشند.

وی با اشاره به روند انتخاب دانشجویان و مراحل مختلف این المپیاد علمی، اظهار داشت: از میان ۱۳۸۴ دانشجوی متقاضی که وارد اولین مرحله آزمون غربالگری شدند، ۵۸۳ نفر با توجه به سهمیه وزارت بهداشت انتخاب و معرفی شدند که از بین آنها نیز ۳۲ نفر به مرحله نهایی دست یافتند. دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در پانزدهمین المپیاد دانشجویی علوم پزشکی کشور در مجموع موفق به کسب ۵ مدال طلا، ۵ مدال برنز و ۳ دیپلم افتخار شدند.

رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: هدف اصلی برگزاری این مراسم، علاوه بر تقدیر از دانشجویان برگزیده، این بود که شما همتایان خود را بشناسید و بتوانید در یک شبکه نخبگانی به صورت گروهی فعالیت و در راه حل مسائل تلاش کنید چرا که این اجتماع نخبگانی درواقع سرمایه اصلی شماست و اگر قرار بر اثرگذاری در جامعه باشد، باید بدانید که بدون وام‌داری و تعلق خاطر به جامعه اتفاق نخواهد افتاد.

حسن‌پور ادامه داد: باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی وظیفه خود می‌داند که به دانشجویان نخبه کمک کند تا در فردای کشور برای رفع مشکلات و حل مسائل نقش‌آفرینی کنند.

وی در پایان خطاب به دانشجویان برگزیده المپیاد علوم پزشکی کشور گفت: امروز شما الگوی جوانان هستید و از سال آینده نگاه دیگر جوانان به شماست. باید در نظر داشته باشید که رشد در مسیر علمی خود را هرگز با چیزی تعویض نکنید و در راه موفقیت بکوشید.

اسامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی برگزیده در پانزدهمین المپیاد دانشجویی علوم پزشکی کشور به همراه دستاوردهای به دست آمده به شرح زیر است:

فاطمه حیدری زفره / رشته اتاق عمل از دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد در حیطه کارآفرینی و کسب‌وکارهای فناورانه: مدال طلا

ملیکا علیجانی / رشته دندانپزشکی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) در حیطه کارآفرینی و کسب‌وکارهای فناورانه: مدال طلا

امیرحسین محبی / رشته دندانپزشکی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) در حیطه کارآفرینی و کسب‌وکارهای فناورانه: مدال طلا

سهند هدایتی امامی / رشته پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در حیطه آموزش پزشکی: مدال طلا

علیرضا کهن / رشته دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در حیطه کارآفرینی و کسب‌وکارهای فناورانه: مدال طلا

سید صبا میریان / رشته داروسازی از دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در حیطه مدیریت نظام و آموزش سلامت: مدال برنز و دیپلم افتخار

عارف شوطی / رشته پزشکی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز در حیطه همگرایی علوم پایه: مدال برنز

هلیا احمدی‌فرد / رشته پزشکی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌الملل قشم در حیطه استدلال بالینی: مدال برنز

فاطمه کریمی‌پناه / رشته پزشکی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌الملل قشم در حیطه کارآفرینی و کسب و کارهای فناورانه: مدال برنز

نگین علی دوست ذوقی / رشته داروسازی از دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در حیطه آموزش پزشکی: مدال برنز

زهرا قهرمانیه / رشته پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در حیطه آموزش پزشکی: دیپلم افتخار

شایان بدرآسا / رشته پزشکی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز در حیطه کارآفرینی و کسب و کار فناورانه: دیپلم افتخار

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *