اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳

از خروج ۶۰۰ میلیون یورو از کشور جلوگیری شد

  • شهریور ۲۹, ۱۴۰۲

به گزارش غیر دولتی نیوز به نقل از  خبرگزاری دانشجو، بیست و یکمین اجلاس سالیانه و جشنواره برترین‌های پارک فناوری پردیس با حضور روح‌الله دهقانی فیروزآبادی؛ معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری و مهندس مهدی صفاری‌نیا؛ رئیس پارک فناوری پردیس در محل پارک پردیس برگزار شد.

مهدی صفاری‌نیا، رئیس پارک فناوری پردیس در ابتدای این اجلاس با بیان اینکه فعالیت‌های این پارک منفعتی هم برای حاکمیت و هم شرکت‌های دانش‌بنیان دارد، افزود: ما از سال ۱۳۸۰ بدون هیچ‌گونه بودجه دولتی کار خود را در پارک پردیس را آغاز کردیم ‌و امروز ۸ هزار نفر در پارک مشغول به فعالیت هستند.

وی اظهار کرد: سال گذشته ۴۲ هزار میلیارد تومان فروش شرکت‌های پارک بوده و با ۲ هزار محصول تولیدشده از سوی شرکت‌ها باعث قطع وابستگی به خارج شده، ضمن آنکه محصولات تولیدی این شرکت‌ها به ۱۴ کشور صادر می‌شود.

صفاری‌نیا با بیان اینکه ۳۰۰ هزار متر مربع فضای تحقیقاتی این پارک با بودجه غیردولتی در پارک ایجاد شده است، یادآور شد: پارک فناوری پردیس، بودجه عمرانی ندارد و دولت، فقط هزینه نیروهای ستادی و هزینه‌های جاری را پوشش می‌دهد. شرکت‌های پارک توانستند ده‌ها محصول تولید کنند و از ارزبری چند صد میلیون دلاری جلوگیری کنند.

رئیس پارک فناوری پردیس، این مجموعه را یک مجموعه امیدآفرین برای نسل جدید توصیف کرد و افزود: مجموعه پارک فناوری پردیس باعث مهاجرت معکوس نخبگان شده است.‌ پارک پردیس، محل بازدید مقامات داخلی و خارجی است، به عنوان مثال رئیس‌جمهوری ونزوئلا از این پارک بازدید داشته و در کشور خود نیز توصیه به بازدید از این مجموعه داشته است.

صفاری‌نیا گفت: فعالیت دانشی در پارک مصداق همان علم‌ نافع است. رؤسای سه قوه از این پارک بازدید کردند و ما نشان دادیم با دست خالی هم می‌توان کارهای بزرگی انجام داد. بیش از ۲۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری توسط شرکت‌های مستقر در پارک صورت گرفته است و یک مدلی از اقتصاد دانش‌بنیان را عرضه کردیم.

به گفته وی، این میزان سرمایه گذاری ۴۰ برابر کل منابعی است که در مدت ۲۲ سال دولت در اختیار این پارک قرار داده است.

صفاری‌نیا گفت: ما توانستیم الگوهای جدید و فعالیت‌های اشتراکی را با کمترین منابع دولتی عملیاتی کنیم.‌ پارک پردیس مفاهیم بزرگ و فراوانی همانند شتاب‌دهنده‌های نوآوری، جایزه مصطفی(ص)، بروکر فناوری و … را نهادینه کرده است.

وی خاطرنشان کرد: از آنجایی که پارک‌ها مزایای خاصی نداشتند، از سال ۱۳۸۴ در ۴ قانون مزایایی را برای پارک درنظر گرفتیم. تلاش ما این است که یک محیط حرفه‌ای در پارک فراهم کنیم و همچنین خدمات رفاهی خوبی در پارک درنظر گرفته شده است. از طرفی دو دانشگاه نیز در پارک مستقر خواهند شد.

صفاری‌نیا گفت: چالش تردد و مسکن دو چالش اساسی در پارک پردیس است و امیدواریم تسهیلات ایده‌آلی را برای این چالش‌ها درنظر بگیریم.

رئیس پارک فناوری پردیس با اشاره به تولید ۱۱۹ محصول جدید در این پارک، گفت: در مجموع ۲ هزار و ۲۴۲ محصول در این پارک تولید شد و این شرکت‌ها در سال ۱۴۰۱ به میزان ۴۲ میلیارد تومان فروش داشته‌اند، ضمن آنکه ۲۳ محصول شرکت‌های این پارک به ۱۴ کشور صادر شده است.

وی تاکید کرد: اقدامات این شرکت‌ها مانع از خروج ۶۰۰ میلیون یورو از کشور شده است.

رئیس پارک فناوری پردیس با اشاره به جذب ۴۴ نفر در طرح دستیار فناور در شرکت‌های دانش‌بنیان این پارک، افزود: انعقاد ۱۵ تفاهم‌نامه به ارزش ۴۰۰ میلیارد تومان از دیگر افتخارات شرکت‌های این پارک است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *