اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳

اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان به بخش تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه ها

  • فروردین ۳۱, ۱۴۰۱

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم گفت: با پیگیری‌های انجام شده ۱۰۰ میلیارد تومان به این امر تخصیص داده شد که امیدواریم در سال جدید در این راستا حرکت های خوبی داشته باشیم.

 به نقل از وزارت علوم، بزرگداشت روز ملی آزمایشگاه و زاد روز حکیم اسماعیل جرجانی امروز (سه شنبه) با حضور دکتر مهدی اسلام پناه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، دکتر پیمان صالحی معاون پژوهشی و دکتر علی خیرالدین معاون نوآوری و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، توسط شبکه آزمایشگاه های علمی ایران (شاعا) و انجمن تحقیقات آزمایشگاهی ایران به صورت حضوری و مجازی و به میزبانی دانشگاه لرستان برگزار شد.

علی خیرالدین در این آیین ضمن تبریک روز ملی آزمایشگاه و زادروز حکیم اسماعیل جرجانی به نقش آزمایشگاه‌ها در حوزه فناوری اشاره کرد و گفت: در سطوح ملی نوآوری از TRL۱ تا TRL۴ باید بتوانیم در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها یک ایده را به نمونه آزمایشگاهی تبدیل کنیم؛ سپس در TRL۶ تا TRL۷ باید محصول به نمونه واقعی تبدیل شود و در نهایت بتوانیم در پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان نمونه‌های آزمایشگاهی را به تولید انبوه برسانیم.

وی تصریح کرد: یکی از پارامترهای مهم و تاثیرگذار، آزمایشگاه‌ها و تجهیزات آزمایشگاهی هستند و باید توجه ویژه به این بخش داشته باشیم. اگر قرار است بر روی فناوری‌های پیشرفته کار کنیم و روی لبه فناوری حرکت کنیم باید دارای تجهیزات پیشرفته باشیم.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم در ادامه سخنان خود اظهار کرد: متاسفانه در دو سال گذشته از لحاظ اعتباری به بخش تجهیزات آزمایشگاهی توجهی نشده است ولی خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده ۱۰۰ میلیارد تومان به این امر تخصیص داده شد که امیدواریم در سال جدید در این راستا حرکت های خوبی داشته باشیم.

وی با اشاره به گرنت فناوری خاطرنشان کرد: این گرنت به دانشجویان و اساتیدی که در حوزه فناوری فعالیت دارند تعلق می‌گیرد؛ بین ۳۰ تا ۸۰ میلیون تومان به هر دانشجوی دکترا و کارشناسی ارشد اختصاص می‌یابد که پارک های علم و فناوری متولیان هستند و بسیاری از دانشگاه‌ها نیز از این گرنت استفاده کرده‌اند.

خیرالدین افزود: مدت سه ماه است که گرنت «جوانه»، «شکوفایی» و «رشد» نیز پرداخت می‌شود که گرنت جوانه برای پایان نامه ها و گرنت شکوفایی و رشد نیز برای بحث های دانش بنیانی و سطوح فناوری بالاتر می باشد.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد با ایجاد شبکه ملی آزمایشگاهی در راستای شاعا فعالیت‌های بهتری را به سرانجام برسانیم.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *