اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳
بررسی شرایط جذب دانشجویان خارجی در شورای عالی انقلاب فرهنگی

بررسی شرایط جذب دانشجویان خارجی در شورای عالی انقلاب فرهنگی

  • شهریور ۲۲, ۱۴۰۲

به گزارش غیر دولتی نیوز به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در حاشیه جلسه ۸۸۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: در این جلسه گزارش وزیر آموزش و پرورش درباره چگونگی اجرایی‌سازی مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه کنکور ادامه پیدا کرد چرا که دغدغه مهم شورا در دوره کنونی این است که مصوبات به اجرا برسد.

وی افزود: دیگر اینگونه نخواهد بود که موادی را مصوب کنیم ولی برای اجرا پیگیری نشود لذا مصوبات مربوط به کنکور که در سال گذشته صورت گرفت، امسال به خوبی اجرایی و گزارش خوبی از اجرایی سازی آن نیز ارائه شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: همچنین در این جلسه درباره تعیین معاونت‌های فرهنگی، توسعه و بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی بحث شد چراکه این معاونت‌ها باید از بین اعضای هیئت علمی انتخاب می‌شدند اما بعضاً اعضای هیئت علمی فرصت کافی برای حضور در این معاونت‌ها را نداشتند به همین دلیل مصوب شد که معاونت‌های سه‌گانه دانشگاه‌های علوم پزشکی از اعضای هیئت علمی و غیر هیئت علمی انتخاب شوند.

خسروپناه بیان کرد: همچنین درباره شرایط جذب دانشجویان خارجی مخصوصاً دانشجویان عراقی در وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی بحث‌هایی صورت گرفت و مقرر شد که در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی شود.

وی اضافه کرد: مصوبه دیگری در این جلسه داشتیم و آن انتقال هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره از دبیرخانه شورا به فرهنگستان علوم بود. این مصوبه در راستای چابک‌سازی دبیرخانه صورت گرفت چرا که دبیرخانه از شأن سیاستگذاری در حوزه کرسی‌ها خارج شده و به حوزه تصدی‌گری در زمینه کرسی‌های وارد شده بود. البته قبلاً هم در فرهنگستان علوم این مصوبه وجود داشت که هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره به فرهنگستان علوم انتقال پیدا کند بر این اساس این اقدام با مصوبه جدید اجرایی می‌شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به راه اندازی خانه ملی گفتگوی آزاد گفت: با اینکه سال‌های قبل ایجاد خانه ملی گفتگوی آزاد مصوب شده و اساسنامه آن به‌تصویب رسیده اما اجرایی نشده است، با اینکه کرسی آزاداندیشی و ترویجی متعددی در دانشگاه‌ها برگزار شده اما خانه گفتگوی آزاد شکل نگرفته است، بنابراین مقرر شد که درباره ساز و کار ایجاد خانه گفتگو بررسی‌های لازم صورت گیرد، در این زمینه از نظرات صاحب‌نظران این حوزه استفاده خواهیم کرد، قوای سه‌گانه هم باید کمک کنند که خانه گفتگوی آزاد شکل بگیرد و محتوای آن به درستی حفظ شود.

وی درباره تحریم شورای عالی انقلاب فرهنگی از سوی اتحادیه اروپا ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی و دبیر آن برای اولین بار از سوی اتحادیه اروپا و انگلستان تحریم شده‌اند، بررسی‌ها نشان می‌دهد که دلیل این تحریم‌ها صرفاً مسئله حجاب نبوده است چراکه در مقالات متعدد صهیونیستی اشاره شده که دلیل اصلی تحریم‌ها ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی به موضوعات امنیت غذایی و کوانتوم و هوش مصنوعی بوده است. سند امنیت غذایی اگر به‌درستی اجرا شود امنیت غذایی واقعی تامین خواهد شد. هوش مصنوعی نیز خیلی مهم است که در آینده نتایج آن مشخص شده است.

خسروپناه بیان کرد: آنها متوجه شده‌اند که در شورای عالی انقلاب فرهنگی حیات جدیدی شکل گرفته است و جلسات شورا با حضور رئیس جمهور، رئیس قوه قضاییه، رئیس قوه مقننه و اعضای شورا به صورت مرتب برگزار می‌شود، ستادهای چهارگانه به خوبی فعال شده‌اند و دبیرخانه شورا فعالیت مضاعفی انجام می‌دهد به‌همین دلیل به‌دنبال محدودسازی شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند و احساس خطر می‌کنند اما پاسخ ما کنشی و عملی است و با اقداماتمان نشان می‌دهیم که در مسیر دستیابی به تمدن نوین اسلامی حرکت خواهیم کرد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *