اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳
رشد ۳۰ درصدی صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان تا پایان امسال / ایجاد ۱۲ هزار فرصت شغلی جدید برای فارغ‌التحصیلان

رشد ۳۰ درصدی صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان تا پایان امسال / ایجاد ۱۲ هزار فرصت شغلی جدید برای فارغ‌التحصیلان

  • مرداد ۳۱, ۱۴۰۲

به گزارش غیر دولتی نیوز به نقل از خبرگزاری دانشجو، نشست خبری رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با محوریت تشریح جزئیات (بسته رشد تولید شرکت‌های دانش‌بنیان ) در صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد.

محمد صادق خیاطیان با اشاره به سرمایه اولیه صندوق نوآوری گفت: منابع صندوق نوآوری آنگونه که باید رشد پیدا نکرده و همچنان در ۳۰۰۰ میلیارد تومان اولیه ثابت مانده‌ایم اما وعده‌های خوبی از سوی سازمان برنامه و بودجه داده شده است.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به اینکه با همین ٣ هزار میلیارد تومان اعتبار صندوق توانست با یک شبکه همکاری با بانک ها از سال ٩٢ تاکنون ۴۲ همت خدمات به شرکت‌ها ارائه دهد، افزود: از این ۴۲ همت ۲۵ همت حوزه تسهیلات ۱۲ همت در قالب ضمانتنامه و ۵ همت در قالب سرمایه گذاری و ۱۵۵ میلیارد تومان به حوزه توانمندسازی شرکت‌های دانش بنیان اختصاص پیدا کرده است. از این ۲۵ همت ۱۵ و نیم همت از طریق شبکه بانکی و ۹ و نیم همت از منابع داخلی صندوق تامین شده است.

خیاطیان با تاکید بر اینکه  در دولت سیزدهم رشد خوبی در حوزه ارائه خدمات به شرکت‌های دانش بنیان داشتیم گفت: حدود ۱۳ همت تسهیلات به ۴۶۳۰ طرح طی دو سال در دولت سیزدهم اختصاص داده شده که ۲/۸ دهم برابر میانگین سالانه اعطای تسهیلات نسبت به دولت دوازدهم بوده است.

وی ادامه داد: در حوزه اعطای ضمانت‌نامه نیز طی دو سال ۶ هزار و ٩٠٠ میلیارد تومان ضمانتنامه برای ٢ هزار و ٧٧۴ طرح صادر شده که رشد ٣/٨ دهم برابری میانگین سالانه اعطای ضمانتنامه نسبت به دولت دوازدهم داشته است.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه در حوزه خدمات بلاعوض ۱۲۳ میلیارد تومان خدمات اعطا شده که رشد ۷ و نیم دهم برابری نسبت به میانگین سالانه دولت دوازدهم داشته است، گفت: در حوزه سرمایه‌گذاری خطرپذیر نیز ۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شده که رشد ۵/۶ دهم برابری نسبت به میانگین سالانه دولت دوازدهم داشته است.

خیاطیان با اشاره به نرخ مفوذ ۶۲ درصدی تصریح کرد : شرکت های دانش بنیان توسط معاونت علمی احراز صلاحیت می‌شوند و پس از آن مخاطب ما قرار می‌گیرند؛ در حال حاضر ۵۴ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان در تهران مستقر هستند و به همین میزان منابعی که این شرکت‌ها در تهران دریافت می‌کنند بیشتر است. خوشبختانه نرخ نفوذ ما ۶۲ درصد است به این معنا که ۶٢ درصد شرکت ها حداقل یک خدمت ازمادریافت کرده اند و برنامه داریم که این میزان افزایش یابد.

وی در ادامه به ارائه آماری از استان‌هایی که بیشترین تسهیلات را از صندوق نوآوری و شکوفایی دریافت کرده‌اند اشاره کرد و گفت: از ۲۵ همت تسهیلات، شرکت‌های دانش بنیان مستقر در تهران ۵۶ درصد، اصفهان ۹/۲ دهم منابع و خراسان رضوی ۵ درصد منابع را دریافت کرده اند.

وی بیان کرد: استان‌های کمتر برخوردار سهم کمتری از منابع حوزه نوآوری را به خود اختصاص دادند به این دلیل که ظرفیت شرکت دانش بنیان آنها نیز محدودتر بوده است؛ به عبارتی در استان سیستان و بلوچستان ۴ دهم درصد شرکت‌های دانش بنیان مستقر هستند و حدود ۵ صدم درصد از منابع و تسهیلات صندوق را دریافت کرده‌اند. در استان خراسان جنوبی ۶ دهم شرکت‌ها مستقر هستند و هشت صدم درصد منابع و تسهیلات و ایلام و بوشهر هر کدام ۹ صدم درصد از منابع و تسهیلات را دریافت کرده‌اند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی موضوع اشتغال فارغ التحصیلان را موضوعی جدی عنوان کرد و گفت: با تصویب مجلس شورای اسلامی در بودجه ۱۴۰۲ قرار شد ۵ همت از سوی بانک‌ها به شرکت‌هایی که توانایی اشتغال جدید و یا تثبیت اشتغال را دارند تسهیلات اعطا کنند؛بانک مرکزی ۱۰ بانک را مکلف کرده که این تسهیلات را بپردازند.

خیاطیان با بیان اینکه در حال حاضر شرکت‌های دانش بنیان، فناور و خلاق می‌توانند به سایت صندوق مراجعه و درخواست خود را برای اخذ تسهیلات اشتغالزایی ثبت کنند، گفت: شرکت‌هایی که امکان اشتغال جدید دارند تا سقف ۳ میلیارد تومان تسهیلات با اولویت شرکت‌های کمتر برخوردار به آنها پرداخت خواهد شد و آن دسته از شرکت‌هایی که نخبگان را به کار بگیرند سقف تسهیلات تا ۵ میلیارد تومان قابل افزایش خواهد بود.پیش‌بینی ما این است که به ظرفیت ۱۲ هزار و ۵٠٠ شغل جدید دانش بنیان برسیم.

وی یکی دیگر از برنامه‌های صندوق را حمایت از صادرات محصولات دانش بنیان عنوان کرد و گفت: از حضور شرکت‌های دانش بنیان در نمایشگاه‌های خارجی حمایت می‌کنیم و در حوزه فراسرزمینی اگر شرکتی بخشی از تولید خود را در کشور مقصد انجام دهد از آنها نیز حمایت خواهد شد. پیش‌بینی ما این است که تا پایان امسال به رشد ۳۰ درصدی صادرات دانش بنیان دست پیدا کنیم.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با اعلام اینکه امسال برنامه‌ریزی کرده‌ایم که در چهار مسئله آب، انرژی، امنیت غذایی و دانش بنیان شدن مسکن متمرکز شویم، گفت: همچنین تمرکز بر روی سه فناوری نوظهور و جدید هوش مصنوعی، زیست فناوری و میکروالکترونیک در دستور کار صندوق قرار دارد.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: از امروز شرکت‌هایی که بتوانند رشد فروش دو برابری محصول  یا بالای ۱۰۰ همت فروش داشته باشند، می‌توانند در سامانه غزال درخواست خود را برای دریافت تسهیلات اعلام کنند پس از ارزیابی می‌توانند با تضمین صندوق، تسهیلات را دریافت می‌کنند.

خیاطیان با اشاره به برنامه‌های صندوق افزود:  حدود هزار شرکت را با تأمین مالی حدود ۱۰ همتی به رشد فروش تا ۱۰ همتی برسانیم و در همین راستا با ۴ بانک عامل توافق کرده ایم.

وی با اشاره به شرایط شرکت‌ها در این فراخوان افزود: شرکت‌های داوطلب در این فراخوان باید دارای برنامه منسجم برای افزایش ۳۰ درصدی صادرات رسمی محصولات دانش‌بنیان خود در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ باشند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: معرفی شرکت‌ها به بانک‌های عامل برای دریافت تسهیلات سرمایه در گردش یک ساله تا سقف ۱,۰۰۰ میلیارد ریال با نرخ مصوب شورای پول و اعتبار (۲۳ درصد) بدون الزام به ایجاد میانگین موجودی یا مسدودسازی منابع توسط شرکت‌ها برای شرکت‌های دارای رتبه اعتباری مناسب، پس از ارزیابی درخواست و شرایط مالی شرکت، امکان معرفی به بانک‌های منتخب همراه با ارائه ضمانت‌نامه اعتباری صندوق به عنوان تضمین (وثیقه) اصلی دریافت تسهیلات میسر می‌باشد.

وی با اشاره به دیگر خدمات حمایتی افزود: معرفی شرکت‌ها به بانک برای دریافت انواع ضمانت‌نامه‌های پیمان (پیش‌پرداخت، حسن انجام کار و کسور وجه‌الضمان) مورد نیاز برای انعقاد و جاری‌سازی قراردادهای فروش همراه با تأمین ۵۰ درصد سپرده نقدی مورد نیاز بانک توسط صندوق نوآوری و شکوفایی و تخفیف ۳۰ درصدی در کارمزد صدور ضمانت‌نامه بانکی از جمله این حمایت‌ها به شمار می‌رود.

خیاطیان با تاکید بر اینکه شرکت‌هایی که درصد رشد فروش، و نسبت افزایش فروش دانش‌بنیان برنامه‌ریزی شده آن‌ها به تسهیلات درخواستی بالاتر باشد در اولویت قرار دارند، گفت: ارائه مستندات تکمیلی برای احراز رشد فروش یا صادرات (از جمله قراردادهای فروش یا صادرات) ارزیابی شرکت‌های متقاضی را تسهیل و تسریع می‌کند.

وی با بیان اینکه ارائه اظهارنامه سال ۱۴۰۱ برای ثبت نام در فراخوان الزامی است، تصریح کرد: همچنین شرکت متعهد می‌شود تا پیش از معرفی به بانک جهت دریافت تسهیلات یا ضمانت‌نامه، صورت مالی حسابرسی‌شده سال ۱۴۰۱ خود را ارائه کند.

وی در پایان گفت: این فراخوان صرفاً شرکت‌های دانش‌بنیان ریاست جمهوری را شامل می‌شود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *