اردیبهشت ۱۰, ۱۴۰۳
دانشجویان بورسیه صنعتی چگونه جذب می‌شوند؟ + جزئیات

دانشجویان بورسیه صنعتی چگونه جذب می‌شوند؟ + جزئیات

  • مرداد ۳۱, ۱۴۰۲

به گزارش غیر دولتی نیوز به نقل از فرهیختگان:با انتشار دفترچه انتخاب رشته کنکور امسال، برای اولین‌بار نودانشجویان کارشناسی هم امکان قرارگیری در لیست دانشجویان بورسیه را پیدا کردند. امسال برای اولین‌بار بیش از هزار دانشجوی این مقطع در رشته‌های مختلف مرتبط با صنعت، در دانشگاه‌های مختلف کشور بورس می‌شوند تا بتوانند همزمان با تحصیل، نه‌تنها با محیط واقعی بازار کار آشنا شده، بلکه از حقوق و مزایای آن هم بهره‌مند شوند؛ هر‌چند دفترچه مرتبط با گروه‌های آزمایشی مختلف منتشر شده، اما آن‌طور‌که مفتاحی‌زاده، رئیس طرح بورسیه صنعتی بنیاد ملی نخبگان می‌گوید قرار است اصلاحیه جدیدی منتشر شود تا از این طریق برخی از رشته‌ها و دانشگاه‌هایی که به اشتباه در دفترچه امسال جا مانده، در دسترس داوطلبان قرار گیرد.

در این میان برخی از واحدهای اقتصادی مطرح کشور مانند «تراکتورسازی تبریز»، «ماشین‌سازی پاک‌اندیشان»، «بهیار صنعت سپاهان»، «زغال سنگ پرورده طبس»، «شرکت تولیدی شیمیایی کلران»، «منطقه ویژه سلفچگان»، «شرکت محورسازان زاگرس»، «شرکت کابل باختر»، «صنعت سبز طبرستان» در گروه علوم تجربی، «پتروشیمی تبریز»، «داروسازی شهید قاضی»، «پتروپالایش کوثر»، «علم پژوهان متین»، «بهیار صنعت سپاهان» در گروه علوم ریاضی یا «گروه تولیدی صنعتی‌سازان»، «فرش رشتی‌زاده و مجموعه ایران گره»، «تولیدی مبل برادران پایدار» و… در گروه هنر و زبان‌های خارجی و «تراکتور‌سازی تبریز»، «گروه توسعه فولاد ارومیه»، «شرکت تیما زعفران قائنات» در گروه علوم انسانی اقدام به پذیرش این دانشجویان خواهند کرد. البته تعداد شرکت‌های اقتصادی که میزبان این دانشجویان هستند بیش از اینها است و طبیعتا نمی‌توان همه آنها را در یک گزارش ذکر کرد، اما آنچه واضح است اینکه شرکتی مانند تراکتورسازی تبریز قرار است تقریبا در همه گروه‌های آزمایشی دانشجویان مستعد را بورس کند. نکته قابل توجه اینکه برخی از واحدهای مختلف در بعضی از استان‌ها مانند یزد خوابگاه نیز در اختیار دانشجو قرار می‌دهند؛ جزئیاتی که طبیعتا در دفترچه آمده و داوطلبان باید هنگام انتخاب رشته، دقت کافی را به آن داشته باشد.

هرچند برخی از این بنگاه‌های اقتصادی دانشجویان را از طریق شیوه قبولی آنها در آزمون سراسری پذیرش می‌کنند، اما برخی دیگر هم ملاک را سوابق تحصیلی گذاشته‌اند. در این میان بد نیست به این مساله هم توجه شود که براساس شیوه‌نامه منتشر شده از سوی بنیاد ملی نخبگان که متولی ایجاد این بورس است، تنها دارندگان نشان‌های طلا، نقره و برنز کشور در المپیادهای ملی دانش‌آموزی و با تایید این بنیاد، دارندگان رتبه‌های یک تا ۲ هزار آزمون سراسری، دارندگان رتبه‌های ۱۰ درصد برتر استان در آزمون‌های سراسری آن‌هم تنها در استان‌های کمتر‌برخوردار، برگزیدگان رویدادهای نخبگانی مورد تایید بنیاد و دانشجویان حائز ۹۰ درصد حدنصاب برگزیدگی در طرح توسعه فعالیت‌های علمی و فرهنگی دانشجویان مستعد تحصیلی مشمول این بورسیه می‌شوند. مشمولانی که بعد از قبولی در مصاحبه ارزیابی علمی‌- مهارتی امکان استفاده از تسهیلات این بورسیه را پیدا می‌کنند.

 

دانشجویان بورسیه صنعتی چگونه جذب می‌شوند؟ + جزئیات

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *