اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳
۲ دانشکده جدید در دانشگاه آزاد اسلامی راه‌اندازی می شود

۲ دانشکده جدید در دانشگاه آزاد اسلامی راه‌اندازی می شود

  • مرداد ۱۸, ۱۴۰۲

به گزارش غیر دولتی نیوز به نقل از دانشگاه آزاد اسلامی، نخستین نشست تخصصی دانشکده‌های تعلیم و تربیت، به ریاست دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و با حضور دکتر محمدعلی نادی خوراسگانی معاون علوم تربیتی و مهارتی و جمعی از رؤسای دانشگاه آزاد اسلامی استان‌های منتخب برگزار شد.

طهرانچی در این نشست با اشاره به موضوع «مدرسه‌ دانشگاه» و فعالیت مدارس سما در بدنه دانشگاه آزاد اسلامی گفت: زمانی که سند تحول و تعالی دانشگاه را ترسیم می‌کردیم، به مدرسه‌ دانشگاه رسیدیم و با پرسش مواجه شدیم که چرا دانشگاه، مدرسه دارد؟ این موضوع ذیل بسته ارتقای کیفیت و کارآمدی دوره‌های تحصیلی مورد توجه قرار گرفت.

وی افزود: در این راستا معاونت علوم تربیتی و مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی راه‌اندازی شده است. این اتفاق تنها یک تغییر نام از «معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی» به «معاونت علوم تربیتی و مهارتی» نیست؛ بلکه یک سیر تکمیلی در تحقق برنامه پنج ساله دانشگاه است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با طرح این سوال که مدارس سما چه ویژگی‌هایی باید داشته باشند، افزود: آیا مدارس سما مانند مدارس غیرانتفاعی خواهند بود یا «مدرسه‌ دانشگاه» مفهوم خاص خود را دارد؟ برای اینکه مدرسه‌ دانشگاه را درون نظام دانشگاه آزاد اسلامی ببینیم، در ابتدا اقدام به راه‌اندازی معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی و در گام بعد ایجاد معاونت علوم تربیتی و مهارتی کردیم.

وی گفت: براساس حدیث پیامبر (ص) که فرمودند «العِلمُ عِلمانِ؛ عِلمُ الأدیانِ و عِلمُ الأبدانِ» باید به دو بُعد جسم و روح انسان توجه داشتیم. تاکنون معاونت علوم پزشکی دانشگاه به کالبد و جسم انسان توجه داشت و معاونت علوم تربیتی و مهارتی به جنبه تربیتی و ملکوتی خواهد پرداخت.

طهرانچی با اشاره به موفقیت آموزش پزشکی در کشور گفت: واقعیت این است که دانشگاه‌های ما در علوم پزشکی بسیار موفق‌تر از حوزه تعلیم و تربیت عمل کرده‌اند چرا که در نظام آموزش پزشکی، دانشجو ۵ تا ۸ پایه کارآموزی و کارورزی را طی می‌کند و به مرحله‌ای می‌رسد که مردم برای درمان به او اعتماد می‌کنند. نظام آموزش پزشکی بر پایه و عرصه قرار دارد که سال پایه مربوط به کلاس و سال عرصه، تربیت در معیت است که با تربیت کلاسیک متفاوت بود و این تفاوت باعث موفقیت آموزش پزشکی در کشور شده است.

وی خاطرنشان کرد: وقتی در علوم پزشکی (علم الابدان) مسیر موفقی را طی کرده‌ایم، آیا نباید به علوم تربیتی (علم الادیان) به ‌طور ویژه بپردازیم. بنابراین در حوزه علوم تربیتی و مهارتی نیز نیازمند هیأت علمی عرصه هستیم.

طهرانچی با بیان اینکه در تعلیم و تربیت باید به دانش، بینش، گرایش، مهارت و کنش توجه ویژه داشت، گفت: کنش را نمی‌توان صرفاً با تدریس هدایت کرد؛ بلکه معلم باید در زوایای مختلف تربیتی و در معیت دانش‌آموز و دانشجو حضور داشته باشد. به همین دلیل، در کلاس نمی‌توان معلم‌سازی کرد و معلم باید معلم ببیند تا بتواند تربیت‌گر خوبی باشد. انسانی که تربیت می‌کنیم، باید شاکر، ذاکر و متفکر باشد. اندیشیدن و تفکر برآیندی است که مبدأ آن آفاق و انفس و مقصد آن خداوند است و نوع نگرش استاد در این برآیند مهم است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه معاونت علوم تربیتی و مهارتی می‌خواهد برای «امر ربانی» معلم تربیت کند، اظهار داشت: برای اینکه مدارس ما به بینش و دانش به صورت توامان بپردازند، باید از همان ابتدا به شکر، ذکر و فکر دانشجو توجه داشته باشیم و از کودکی شاکر بودن را به آنها بیاموزیم. کاری که می‌خواهیم انجام دهیم، انقلابی در تعلیم و تربیت است و دانشکده‌های تعلیم و تربیت، امور مدارس را از یک امر کالبدی به «امر ربانی» گذار خواهند داد. چیستی، چرایی و چگونگی باید در دانشکدگان تعلیم و تربیت رقم بخورد.

طهرانچی با اشاره به اینکه ساختار دانشگاه آزاد اسلامی موضوع‌محور است، تصریح کرد: معاونت علوم تربیتی و مهارتی از این پس دارای دو دانشکدگان (school) با نام‌های «دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی» و «دانشکدگان مهارت و کارآفرینی» خواهد بود که این دانشکدگان در واحدهای دانشگاهی و متناسب با ظرفیت آنها معادل پیدا می‌کنند. در آستانه یک تحول رفتاری و ساختاری در دانشگاه آزاد اسلامی هستیم که در این تحول، معاونت علوم تربیتی و مهارتی دارای دو ساختار دانشی و سه ساختار حرفه‌ای خواهد بود.

وی ادامه داد: در حوزه دانشی، دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی وجود دارد که تمامی امور علمی حوزه تعلیم و تربیت مربوط به دانشجویان کارشناسی تا دکتری، ذیل این دانشکدگان انجام می‌شود. در واحدهای دانشگاهی نیز دانشکده‌های تعلیم و تربیت فعالیت خواهند داشت و ذیل این دانشکده‌ها نیز امور مدارس سما انجام می‌شود. دانشکدگان مهارت و کارآفرینی نیز همه رشته‌های مربوط به کارآفرینی و مهارتی دانشگاه را شامل می‌شود و در برخی واحدها دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی ایجاد خواهد شد که ذیل آن، مدارس عالی مهارتی قرار می‌گیرد.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: براساس این ساختار؛ معاونت علوم تربیتی و مهارتی دارای دو دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی و مهارت و کارآفرینی و سه ضلع مدارس سما، مرکز تربیت اسلامی کودک (تاک) و مدیریت شبکه کشوری آموزش توان‌افزا (سامانه مشکات) است.

طهرانچی در پایان ضمن قدردانی از خدمات و زحمات مهندس سیدمحمد بطحائی معاون سابق آموزش‌های عمومی و مهارتی، برای دکتر نادی خوراسگانی و همکاران معاونت علوم تربیتی و مهارتی آرزوی توفیق کرد.

در این نشست که با حضور رؤسای دانشگاه آزاد اسلامی استان‌های تهران، آذربایجان غربی، هرمزگان، کرمان، مازندران، گلستان، خوزستان، مرکزی، فارس و اصفهان برگزار شد، دکتر نادی خوراسگانی به تشریح ساختار جدید معاونت علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی و بررسی نظام‌نامه و دستورالعمل اجرایی تأسیس و راه‌اندازی دانشکده‌های تعلیم و تربیت پرداخت. در ادامه، دکتر سرکارآرانی استاد دانشگاه ناگویای ژاپن سخنرانی با موضوع «تعامل دانشگاه و مدرسه، راهبردی برای خلق دانش بهسازی آموزشی (پداگوژی)» ارائه کرد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *