اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳
لزوم گسترش همکاری دوجانبه نخبگان ایران و اندونزی در استفاده از زیرساخت‌های تحقیقاتی

لزوم گسترش همکاری دوجانبه نخبگان ایران و اندونزی در استفاده از زیرساخت‌های تحقیقاتی

  • مرداد ۱۱, ۱۴۰۲

به گزارش غیر دولتی نیوز به نقل از خبرگزاری دانشجو، نشست قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با هیئتی از آژانس ملی تحقیقات و نوآوری اندونزی با هدف ایجاد بستر مناسب برای تبادلات علمی و فناوری و انجام پروژه‌های مشترک برگزار شد.

در این نشست، سید سلمان سید افقهی با بیان اینکه بنیاد ملی نخبگان وظایف گسترده‎‌ای از سطح دانش‌آموزی تا سطح اساتید دانشگاهی بر عهده دارد، گفت: تربیت و تقویت استعداد‌ها و نوابغ کشور برای توسعه بخش‌های صنعتی و علوم انسانی و همچنین بهبود حکمرانی آینده، از مهم‌ترین رویکرد‌های بنیاد ملی نخبگان است.

وی با اشاره به موفقیت نخبگان و مستعدان ایران در سال‌های اخیر به ویژه در المپیاد‌های بین‌المللی فیزیک و ریاضی، افزود: ایران همواره در این زمینه‌ها در زمره کشور‌های برتر دنیا قرار داشته است.

صنعت، مدیریت و زمینه‌های همکاری

سید افقهی با تاکید بر اینکه کشور اندونزی از نظر درآمد ناخالص ملی در زمره کشور‌های برتر دنیا قرار دارد، ادامه داد: مطالعه حوزه‌های صنعتی و اقتصادی ایران و اندونزی به خوبی نشان می‌دهد دو کشور در حوزه نخبگان به خصوص در بخش صنعت و مدیریت، زمینه‌های همکاری بسیاری دارند.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان اظهار داشت: یکی از حوزه‌های مهم برای فعالیت همگرای دو کشور، ساخت و تولید پیشرفته است؛ به ویژه اینکه این حوزه یکی از ترند‌های جهان است و اقتصاد آینده جهان را تعیین می‌کند؛ بنابراین تمرکز روی فناوری‌های ساخت پیشرفته مثل پرینت ۳ و ۴ بعدی و یا فناوری‌های ساخت افزایشی، یکی از اولویت‌های ایران و از زمینه‌های مطلوب برای همکاری دوجانبه است.

نقش‌آفرینی جهانی ایران در حوزه سنتز مواد پیشرفته و نانو ذرات

سید افقهی با اشاره به ظرفیت‌های بالای ایران در بخش معدن، تصریح کرد: جلوگیری از خام‌فروشی، ایجاد ارزش‌افزوده با فرآوری مواد معدنی و تولید مواد معدنی جدید، از مسائل امروز اقتصاد ایران است. علاوه بر آن، ایران تلاش دارد در حوزه سنتز مواد پیشرفته و نانو ذرات نیز نقش‌آفرینی جهانی داشته باشد و به همین دلیل راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان در این حوزه یک اولویت محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: در بخش کشاورزی نیز دو کشور زمینه همکاری خوبی دارند و می‌توانند با استفاده از فناوری‌های روز دنیا برای حاصلخیز کردن خاک و بهره‌وری حداکثری، اقتصاد بخش کشاورزی را بهبود بخشند.

استخراج آب‌های ژرفی

سید افقهی با اشاره به بحران جهانی آب، استفاده از فناوری پیشرفته برای استخراج آب‌های ژرفی را از نیاز‌های امروز کشور برشمرد و تصریح کرد: همکاری با نخبگان اندونزی در این زمینه، اهمیت بالایی دارد.

وی با اشاره به هدف‌گذاری کشور برای خودکفایی در حوزه الکترونیک، میکروالکترونیک و نانوالکترونیک، یادآور شد: ایران تلاش دارد در تولید تراشه‌های فناورانه به خودکفایی برسد و به همین دلیل آماده همکاری با متخصصان و نخبگان اندونزی است.

لزوم گسترش همکاری دوجانبه در استفاده از زیرساخت‌های تحقیقاتی

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان ضمن اشاره به ضرورت گسترش همکاری دوجانبه متخصصان و نخبگان ایران و اندونزی در استفاده از زیرساخت‌های تحقیقاتی، گفت: همکاری مشترک در زمینه فناوری‌های نرم و مدیریت منابع انسانی به منظور افزایش بهره‌وری و اثربخشی فرایند‌های سازمانی، از اولویت‌های مهم امروز کشور است و در این حوزه از توسعۀ همکاری‌ها استقبال می‌کند.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در پایان با اشاره به اینکه شکل‌دهی به تیم‌ها و هسته‌های حل مسئله، سیاست کلی بنیاد ملی نخبگان است، خاطرنشان کرد: در این حوزه می‌توان در سطح اساتید برنامه‌های مشترکی را تعریف و علاوه بر آن با راه‌اندازی مدارس تابستانی زمینه را برای ارتباط بیشتر و در نتیجه تعریف پروژه‌های مشترک فراهم کرد.

شایان ذکر است: در این نشست، اعضای هیئت آژانس ملی تحقیقات و نوآوری اندونزی، ضمن تشریح ساختار، ماموریت‌ها و چشم‌انداز‌های آتی این موسسه، بر لزوم تقویت بیش از پیش دیپلماسی علمی میان دو کشور تاکید کردند و به بیان نکاتی درباره ایجاد کارگرو‌های مشترک تخصصی، برگزاری دوره‌ها و سمینار‌های علمی، اجرای پروژه‌های مشترک، تقویت زیرساخت‌ها و تبادلات علمی و ایجاد بستر مناسب برای استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی در دو کشور پرداختند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *