اردیبهشت ۹, ۱۴۰۳
اعلام شرایط جدید فراغت از تحصیل دانشجویان خارجی در لیسانس پزشکی

اعلام شرایط جدید فراغت از تحصیل دانشجویان خارجی در لیسانس پزشکی

  • مرداد ۳, ۱۴۰۲

به گزارش غیر دولتی نیوز به نقل از خبرنگار مهر، دوره M.B.B.S یا لیسانس پزشکی در ایران مخفف عبارت Bachelor of Medicine, Bachelor of Surgery است. هدف از این دوره تمرکز بر آماده سازی افراد برای حرفه پزشکی با گذراندن دوره کارشناسی حرفه‌ای است. در حال حاضر دوره M.B.B.S تنها برای دانشجویان غیر ایرانی (بین الملل) در کشور ارائه می‌شود.

با توجه به اینکه دوره پزشکی در کشور ایران به صورت دکتری حرفه‌ای است که به مدت ۷ سال است، بسیاری از دانشجویان خارجی که مایل به ادامه تحصیل در گروه علوم پزشکی هستند خواهان دوره M.B.B.S یا لیسانس پزشکی هستند چرا که در این صورت می‌توانند در کشورهای مبدا خود مشغول به کار شوند.

دکتر غلامرضا حسن زاده دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی در گفتگو با خبرنگار مهر از تصویب شرایط فراغت از تحصیل دانشجویان غیر ایرانی (بین الملل) دوره MBBS و نحوه محاسبه نمره آزمون‌های کشوری دانشجویان غیر ایرانی ( بین الملل) خبر داد و گفت: با تصویب این شرایط گام مهمی در توسعه پذیرش دانشجوی خارجی در گروه علوم پزشکی در ایران برداشته شد.

وی افزود: دوره M.B.B.S یا لیسانس پزشکی معادل «علوم پایه، فیزیوپاتولوژی و کارآموزی دوره پزشکی عمومی» ایران است. در همه جای دنیا به این گونه است که دانشجویان خارجی می‌توانند دوره کارورزی یا همان انترنی را در کشور خودشان یا در کشور میزبان یا هر جای دیگری بگذرانند.

دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی خاطرنشان کرد: پیش از این وقتی دانشجویان بین الملل دوره کارآموزی شأن به پایان می‌رسید بدون آزمون پایانی فارغ التحصیل می‌شدند. اما در مصوبه جدید شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی این موضوع را تصویب کردیم که این دانشجویان باید در یک آزمون پایانی شرکت کنند. این آزمون پایانی ترکیبی از آزمون پیش کارورزی (پره انترنی) فعلی که از دانشجویان گرفته می‌شود به همراه یک آزمون صلاحیت علمی است که به صورت ایستگاهی یا آسکی برگزار می‌شود.

وی افزود: درصدی از نمره به آزمون کتبی و درصدی از نمره هم به آزمون آسکی اختصاص دارد. معیار هم لزوم کسب ۶۰ درصد نمره از هر یک از این دو آزمون است تا بتوانند فارغ التحصیل شوند.

حسن زاده یادآور شد: برگزاری آزمون پایانی برای فارغ التحصیلی دانشجویان بین الملل (غیرایرانی) که در رشته‌های علوم پزشکی تحصیل می‌کنند می‌تواند به اعتباربخشی مدرک تحصیلی از ایران کمک کند. در همه جای دنیا وقتی برای یک دوره تحصیلی آزمون پایانی تعریف می‌شود اعتبار بیشتری برای مدرک ناشی از آن تحصیل قائل می‌شوند و نشان می‌دهد که توانمندی لازم را کسب کرده است.

وی اظهار داشت: ضمن اینکه در شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی این موضوع را هم مصوب کرده ایم که اگر این دانشجویان غیر ایرانی علاقه‌مند باشند که ۱۲ ماه یا ۱۸ ماه هم کارورزی (انترنی) را در ایران بگذرانند هم می‌توانند دوباره درخواست بدهند و در صورت گذراندن در ایران یک گواهی معتبر هم به آنها داده می‌شود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *