اردیبهشت ۹, ۱۴۰۳
تاثیرگزاری دانش‌بنیان‌ها در زندگی مردم، فرایند ارزیابی در مدل جدید / تاییدیه دانش بنیانی صرفاً توسط معاونت علمی انجام می‌شود

تاثیرگزاری دانش‌بنیان‌ها در زندگی مردم، فرایند ارزیابی در مدل جدید / تاییدیه دانش بنیانی صرفاً توسط معاونت علمی انجام می‌شود

  • مرداد ۲, ۱۴۰۲

به گزارش غیر دولتی نیوز به نقل از خبرگزاری دانشجو، نشست خبری معرفی نظام جدید‌ ارزیابی حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان صبح روز دوشنبه با حضور روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری برگزار شد.

دهقانی فیروزآبادی گفت: مهم‌ترین نشست خبری که می‌توانیم تا پایان دوره معاونت داشته باشیم جلسه امروز است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با اشاره به مدل جدید ارزيابي شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: اینکه یک شرکت دانش بنیان چقدر تأثیر ملی دارد، چند نیروی انسانی متخصص واقعی در تحقیق و توسعه فعالیت دارند و فرصت اشتغال ایجاد شده و یا اینکه چقدر شرکت‌ها ثروت ایجاد می‌کنند و تا چه سطحی مسائل مردم را حل می‌کند جزو فرایندهای ارزیابی در مدل جدید هستند.

وی ادامه داد: شرکت‌های فناور نیز شرکت‌هایی هستند که دارای حداقل یک محصول خدمات فناورانه موجود در فهرست کالا و یا خدمات دانش بنیان بوده و بر فرایند طراحی و تولید آن محصول مسلط بوده و سوابق و مستندات توسعه محصول را دارا باشند این شرکت باید از رشد پایدار در تولید و فروش خود برخوردار باشد تمرکز اصلی فعالیت‌های اقتصادی و تجاری شرکت باید در حوزه دانش بنیان بوده و سهم فروش دانش بنیان از کل فروش شرکت حداقل ۵۰ درصد باشد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: نظام جدید ارزیابی شرکت‌ها از فردا اجرایی خواهد شد؛ مدل جدید به صورت پایلوت و آرام آرام جلو خواهد رفت و فعلاً فرایند با سامانه‌ای که در حال حاضر وجود دارد، انجام خواهد شد و ظرف ۲-۳ ماه آینده سامانه جدید راه اندازی خواهد شد.

دهقانی با اشاره عدم تخصص لازم ارزیاب‌ها در حوزه‌های تخصصی و همچنین شهرهای دور از تهران، گفت: به همین منظور در مدل جدید، ارزیابی شرکت‌های نوپا با آئین نامه‌های مشخص شده به پارکهای علم و فناوری و مجموعه‌هایی که سابقه درخشان و تجربه بلند مدت دارند، به عنوان کارگذار فعالیت خواهند کرد. البته نکته مهم این است که بحث تاییدیه دانش بنیانی صرفاً توسط معاونت علمی اما ارزیابی توسط مجموعه‌های برگزیده انجام می‌شود.

وی با اشاره به روح حاکم بر آئین نامه ارزیابی ادامه داد: روح حاکم بر آئین نامه جدید این است که لزوماً به این فکر نکنیم که چه فناوری در سطح بالا و یا متوسط است و برمبنای پیچیدگی قضاوت نکنیم. بنابراین دیگر تقسیم بندی بر مبنای سطح فناوری در ارزیابی شرکت‌ها وجود ندارد بلکه محصولات، خدمات و فرآیندها در نظر گرفته شده است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری بیان کرد: اینکه یک شرکت دانش بنیان چقدر تأثیر ملی دارد، چند نیروی انسانی متخصص واقعی در تحقیق و توسعه فعالیت دارند و فرصت اشتغال ایجاد شده و یا اینکه چقدر شرکت‌ها ثروت ایجاد می‌کنند و تا چه سطحی مسائل مردم را حل می‌کند جزو فرایندهای ارزیابی در مدل جدید هستند.

معاون علمی رئیس جمهور با اشاره به موضوع معافیت‌های مالیاتی گفت: معافیت‌های مالیاتی فارغ از اینکه شرکت‌ها چقدر تاثیرگذاری داشتند صرفا به محصولی داده می‌شد که تکنولوژی بالایی داشت که این باعث شده بود شرکت‌های محدود نوع یک فقط از معافیت‌ مالیاتی استفاده کنند اما در آیین‌نامه جدید تمامی شرکت‌های نوپا برای محصولات دانش‌بنیان خود از معافیت مالیاتی استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: در قانون جهش تولید دانش‌بنیان سال ۱۴۰۱ معافیت‌های مالیاتی دارای سقف بود یعنی اگر شرکتی ۲۰۰ میلیارد تومان درآمد داشت ۱۰ میلیارد تومان آن شامل معافیت می‌شد. اما اگر بیش از این رقم شرکت درآمد داشت دیگر مالیاتی اضافه نمی‌شد. یک نکته دیگر اینکه در قانون جدید از اعتبار مالیاتی استفاده می‌شود که همان معافیت مالیاتی بوده که هدفمند شده است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *