اردیبهشت ۹, ۱۴۰۳
با اختصاص ۷۰ درصد قیمت داروی خارجی به دانش‌بنیان‌ها، دارویی با کیفیت داروی خارجی تولید می‌شود

با اختصاص ۷۰ درصد قیمت داروی خارجی به دانش‌بنیان‌ها، دارویی با کیفیت داروی خارجی تولید می‌شود

  • تیر ۲۶, ۱۴۰۲

به گزارش غیر دولتی نیوز به نقل از خبرگزاری دانشجو، قانعی دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان سلامت در نشست خبری دوشنبه ۲۶تیر گفت: در حوزه علم و فناوری هدف حل مسئله است. مسئله این است که دولت حاضر نیست بیش از این به سلامت بودجه دهد  در این میان فناوری می‌تواند به کمک بیاید تا هزینه‌های سلامت کاهش یابد. در حال حاضر ۵۰۰ همت در حوزه سلامت هزینه می‌شود. بر این اساس در این ستاد برنامه‌هایی را تدارک دیده است.

قانعی با اشاره به نقش علم و فناوری در سلامت خاطر نشان کرد: علم و فناوری قرار است بیاید و اقدامی را در حوزه سلامت انجام دهد و آن کاهش هزینه افزایش بهره وری و ارتقا سلامت است. در ستاد دانش بنیان یک دهه است که این کار را شروع کردیم.

وی ادامه داد: تجربه بسیار خوبی از سال ۸۸ وجود دارد. ما در زمینه دارو توانستیم در منطقه طبقه اول و رتبه ۳و۴ آسیا باشیم. با توجه به اینکه واکسن سینه‌پهلو از جمله واکسن‌هایی است که فناوری پیچیده‌ای دارد، قانعی اظهار کرد: یکی از این واکسن‌ها، واکسن پنوموکوک یا سینه پهلو است که با حمایت معاونت علمی و صندوق نوآوری به تولید می‌رسد چرا که سالانه ۱.۵ میلیون تولد داریم و هر نوزاد نیاز به ۳ دوز دارد که تامین این میزان واکسن ۴.۵ میلیون دوز می‌شود.

وی ادامه داد: اگر دولت ۷۰ درصد قیمتی که صرف داروی خارجی می‌کند را به شرکت‌های دانش‌بنیان بدهد این دارد را با همان کیفیت خارجی، در داخل کشور تولید میکنیم.

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان سلامت با اشاره به دو داروی دیگر گفت: در مورد انسولین و پلاسما از سمت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برنامه کاهش ارزبری یک و هشت دهم آماده است با سازمان برنامه و بودجه و زارت بهداشت هماهنگی‌ها انجام شده است.

۲۰ درصد بازار فرآورده‌های پلاسمایی است. ایران از ۴۰ سال پیش کار پالایشگاه پلاسما را آغاز کرد که در ۲۰ سال گذشته پالایشگاه پلاسما تعطیل شد و امروز بالای ۱۰۰ میلیون دلار در سال واردات داریم. امروز یک شرکت دانش‌بنیان محصول خود را وارد بازار کرده و این محصول مورد حمایت قرار گرفته است. در کل سه آیتم واکسن، انسولین و پلاسما بالغ بر ۶۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی به همراه داشته است.

با اشاره به ورود هوش مصنوعی به حوزه سلامت در یک دهه آینده گفت: با قراردادی که با بیمه سلامت منعقد شد قرار است این بیمه در دو حوزه درمان سرطان سینه به عنوان شایع‌ترین سرطان و سرطان ریه به عنوان کشنده‌ترین سرطان سرمایه‌گذاری کند.

وی خاطرنشان کرد: در این همکاری قرار است هوش مصنوعی در حوزه تشخیص این دو سرطان به کمک پزشکان و کاهش هزینه‌ها یابد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *