اردیبهشت ۱۰, ۱۴۰۳
افزایش ۲ برابری بودجه مراکز مشاوره دانشگاه‌ها نسبت به سال گذشته

افزایش ۲ برابری بودجه مراکز مشاوره دانشگاه‌ها نسبت به سال گذشته

  • تیر ۲۰, ۱۴۰۲

به گزارش غیر دولتی نیوز به نقل از خبرگزاری دانشجو، هاشم داداش‌پور رئیس سازمان امور دانشجویان در اختتامیه دومین دوره آموزشی سبک زندگی ایرانی – اسلامی ویژه کارشناسان مراکز مشاوره و سبک زندگی و اولین دوره آموزشی کارشناسان مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌های سراسر کشور که در سالن همایش‌های دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، در سخنانی با بیان اینکه، در تلاش هستیم تا بتوانیم در مراکز مشاوره و سلامت نقش اصلی خود را ایفا کنیم، اظهار کرد: تا کنون متناسب با نیاز‌های مشاوره و سلامت در عملکرد دانشگاه‌ها تغییر ویژه‌ای را شاهد نبوده‌ایم.

وی افزود: اولویت سازمان امور دانشجویان ارتقاء مراکز مشاوره در ۴ تا ۵ سطح است و گام دوم سازمان امور دانشجویان طراحی ساختاری متناسب با مسائل و مشکلات دانشگاه‌ها است.

داداش‌پور تصریح کرد: با مشکلات ساختاری درون دانشگاه‌ها مواجهه هستم و حتی دانشگاه‌های نسبتاً برخوردار هم متناسب با نیاز‌ها نتوانسته‌اند ساختار خود را بهبود ببخشند.

معاون وزیر علوم ادامه داد: نیروی انسانی متناسب با مسائل کشور در دانشگاه‌ها وجود ندارد و گاهی یک کارشناس به تنهایی فعالیت می‌کند که این موضوع کافی نیست و باید از حداقل نیروی انسانی لازم برخوردار شوند.

داداش پور افزود: بودجه مراکز مشاوره دانشگاه‌های کشور در سال ۱۴۰۲ حداقل دو برابر بودجه سال گذشته است؛ چرا که باید بتوانیم از ظرفیت‌های خود جهت ارتقای حال جسمی و روانی دانشجویان استفاده کنیم و این موضوع بدون امکانات مالی ممکن نیست.

وی تأکید کرد: در ساختار جدید وظایف جدیدی را برای مراکز مشاوره تدارک دیده‌ایم که جهت اجرایی شدن آن‌ها نیازمند برنامه تحولی هستیم به طوری که باید در این راستا از درمان به سمت پیشگیری حرکت کنیم.

رئیس سازمان امور دانشجویان ادامه داد: بحث مربوط به سلامت روان و سیمای زندگی دو بحث سازمان امور دانشجویان است که شامل روش‌های پیشگیری از خود آسیب‌رسان، مداخله روانی، مشکلات حاد اقتصادی و اجتماعی دانشجویان و … است که با دریافت اطلاعات، راهکار‌های بهبود بخش را با کمک کارشناسان متخصص یافتیم و بر این اساس حرکت در راستای شناسایی اقدامات راهگشا نیازمند فعالیت‌های مشاوران است و نباید نگاه منفعلی داشته باشیم.

داداش پور افزود: کانون همیاران سلامت که شامل دانشجویان است می‌تواند به عنوان نهاد واسط کمک‌کننده سازمان امور دانشجویان جهت ارتقاء سلامت روانی باشد.

وی با بیان اینکه کارشناسان مراکز ما کمتر از استادان با دانشجویان در ارتباط نیستند و باید آن‌ها را در هر زمینه‌ای راهنمایی کنند، تأکید کرد: دانشجویان باید مراکز مشاوره را مرجع خود بدانند و این امر با رفتار مناسب مشاوران و کارشناسان مراکز بهداشت میسر می‌شود.

رئیس سازمان امور دانشجویان افزود: در دانشگاه‌های کشور افرادی حضور دارند که صحبت‌های خود را صریح بیان می‌کنند و نقش اغنا سازی دانشجویان بسیار کلیدی است که مشاوران باید اعتماد آن‌ها را در ابتدا کسب کنند و سپس باعث اغنای دانشجویان شوند.

لزوم شکل گیری منطق و اقناء در ذهن دانشجویان

وی افزود: منطق و اقناء باید در ذهن دانشجویان شکل گیرد و مشاوران نقش رازداری دارند، زیرا در غیر این صورت اعتماد دانشجویان را نمی‌توانند جلب کنند. کارشناسان باید بیش از دیگران این امر را رعایت کنند و مراکز مشاوره اولین مکانی است که دانشجویان به آن مراجعه می‌کنند.

داداش پور اظهار کرد: دانشجویان متنوعی با سلایق مختلف از نظر اجتماعی، هویتی و جغرافیایی جذب دانشگاه‌ها می‌شوند که مشاوران باید در این زمینه اطلاعات کافی کسب کنند. یکی از اختلافات درون دانشگاهی مربوط به تفاوت‌های فرهنگی است و شواهد نشان داده که در خوابگاه‌های دخترانه سازگاری کمتری نسبت به خوابگاه‌های پسرانه وجود دارد.

رئیس سازمان امور دانشجویان تصریح کرد: مشکلات عاطفی دانشجویان در سال‌های اول و دوم دانشگاه بیشتر است که ممکن است بعدا به بحث‌های روانی و افسردگی و.. منجر شود و اگر نتوانیم به این عرصه کمک کنیم و پاسخگو باشیم احتمال تشدید آن‌ها در آینده بیشتر است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *