اردیبهشت ۱۰, ۱۴۰۳
همکاری جهاد دانشگاهی و دانشگاه علامه طباطبایی برای تحول در حوزه علوم انسانی

همکاری جهاد دانشگاهی و دانشگاه علامه طباطبایی برای تحول در حوزه علوم انسانی

  • تیر ۱۴, ۱۴۰۲

به گزارش غیر دولتی نیوز به نقل از خبرگزاری دانشجو، نشست مشترک حسن مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی با عبدالله معتمدی رییس دانشگاه علامه طباطبایی در راستای توسعه همکاری‌های دو طرف در حوزه علوم انسانی با حضور حسن فارسی قائم مقام رییس و معاون هماهنگی و امور مجلس، امیر طهرانچی مشاور رییس و مدیرکل حوزه ریاست، ابوالقاسم رئیسی مدیرکل روابط عمومی جهاددانشگاهی و مهندس عبدالله تقی پور رییس واحد علامه طباطبایی این نهاد، امروز سه‌شنبه ۱۳ تیرماه برگزار شد.

لزوم توجه به فلسفه علم و فناوری در انجام امور

مسلمی نائینی در این نشست مشترک با اشاره به صحبت‌های مقام معظم رهبری در رابطه با فعالیت‌های جهاددانشگاهی که بیش از ۷۰ صفحه می‌شود بر مسئولیت سنگین این نهاد در کشور تاکید کرد.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های مختلف این نهاد در سراسر کشور گفت: جهاددانشگاهی دارای ۱۲۰ واحد در کشور بوده و در بسیاری از فناوری‌ها و همچنین توسعه فناوری در حوزه پزشکی سرآمد است.

رییس جهاددانشگاهی تصریح کرد: به عنوان مثال می‌توان به بحث سلول‌های بنیادی اشاره کرد که مرحوم کاظمی آشتیانی آن را در کشور برقرار کرد. همچنین در حوزه مهندسی هم کار‌های خوبی انجام شده و فعالیت‌های این نهاد در حوزه کشاورزی نیز قابل توجه است.

رییس جهاددانشگاهی به خبرگزاری‌های این نهاد اشاره کرد و گفت: اولین خبرگزاری جهاددانشگاهی، خبرگزاری ایسنا، یکی ازخبرگزاری پرمخاطب است؛ دومین خبرگزاری، ایکنا می‌باشد که به ۲۱ زبان دنیا اخبار را ترجمه می‌کند و خبرگزاری سیناپرس نیز به عنوان سومین خبرگزاری این نهاد نیز خبر‌های علمی را نشر می‌دهد.

مسلمی نائینی با اشاره به فعالیت پژوهشگاه علوم انسانی اظهار کرد: ارتقای حوزه علوم انسانی در کشور مشکل گشا بوده و بستر حرکت فنی و مهندسی است.

وی با تاکید بر این که طرح‌های فنی و مهندسی باید پیوست فرهنگی داشته باشد به موضوع فلسفه علم و فناوری اشاره کرد و گفت: در انجام کار‌ها باید به فلسفه و روح کار توجه شود تا کیفیت چند برابر گردد.

رییس جهاددانشگاهی با اشاره به فعالیت مرکز افکارسنجی این نهاد (ایسپا) اظهار کرد: این مرکز کار‌هایی را انجام داده که نتایج آن بسیار جالب است به ویژه در زمینه انتخابات ریاست جمهوری که پیش‌بینی‌های آن با نتایج اختلاف کمی داشت.

مسلمی نائینی با بیان اینکه در زمینه علوم انسانی آماده همکاری با دانشگاه علامه طباطبایی هستیم ادامه داد: علوم انسانی باید در جهاددانشگاهی واحد علامه طباطبایی مورد توجه قرار گیرد و این واحد کمک کنند سایر واحد‌های این نهاد در این حوزه باشد.

وی همچنین به فعالیت‌های پژوهشگاه رویان در حوزه سلول‌های بنیادی و ذخیره سازی خون بندناف، فعالیت پژوهشکده گیاهان دارویی، تلاش مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران برای حفظ گونه‌های حیات وحش و ذخیره بیش از یک میلیون مقاله در مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی اشاره کرد.

رویکرد خوب جهاددانشگاهی در فرهنگ سازی برای دانشجویان

در ادامه عبدالله معتمدی رییس دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه این دانشگاه، دانشگاه تخصصی علوم انسانی است گفت: ظرفیت دانشگاه بسیار خوب است و از گذشته فارغ التحصیلان و استادان آن نقش برجسته‌ای در حکمرانی و نظام جمهوری اسلامی داشته اند.

وی افزود: این دانشگاه دارای یکصد هزار فارغ التحصیل و ۵۵۰ عضو هیات علمی است که برخی از آن‌ها شخصیت‌های ممتازی در سطح ملی و بین المللی هستند.

معتمدی اصلی‌ترین برنامه راهبردی این دانشگاه را تحول در علوم انسانی بیان کرد و گفت: این برنامه از تمام گروه‌های آموزشی دانشگاه مطالبه شده است.

رییس دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اهمیت ایجاد امید برای افزایش ایمان در دانشجویان گفت: این یکی از کار‌های سخت است که خوشبختانه جهاددانشگاهی در کنار فعالیت‌های علمی خود رویکردی هم در حوزه دانشجویی و فرهنگ سازی برای دانشجویان داشته است.

وی افزود: در حوزه علوم انسانی و فضای فرهنگی زمینه‌های مشترکی بین دو طرف وجود دارد که نیاز به هم افزایی است تا ما هم بتوانیم از ظرفیت‌های جهاددانشگاهی استفاه کنیم.

در ادامه مهندس عبدالله تقی‌پور رییس جهاددانشگاهی واحد علامه طباطبایی بیان کرد: دو محور برای افزایش همکاری جهاددانشگاهی با دانشگاه علامه طباطبایی مد نظر قرار گرفته است که شامل تحول حوزه علوم انسانی و اشتغال دانش آموختگان و فارغ التحصیلان علوم انسانی می‌شود.

وی افزود: در بحث‌هایی مانند مناظره دانشجویی و تریبون آزاد دانشجویی می‌توانیم با دانشگاه همکاری کنیم.

مهندس تقی‌پور ادامه داد: آمادگی کامل داریم در محور‌های مشاغل و مهارتی با دانشگاه در راستای بحث امید آفرینی همکاری داشته باشیم.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *