اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳
مراسم طرح ملی اعتلاء در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد

مراسم طرح ملی اعتلاء در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد

  • تیر ۱۴, ۱۴۰۲

به گزارش غیر دولتی نیوز به نقل از خبرگزاری دانشجو، مراسم طرح ملی اعتلاء (دوره تعالی‌بخش معرفتی، مهارتی و حرفه‌ای مسئولان، اساتید و کارمندان دانشگاه آزاد اسلامی) صبح امروز با حضور سردار اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در سالن شهیدمطهری سازمان مرکزی برگزار شد.

طهرانچی در ابتدای این مراسم با تبریک فرارسیدن عید سعید غدیرخم و خیرقدم به سردار قاآنی گفت: علم تابع از سیاست علم است و تاریخ علم به چهار دوره تقسیم می‌شود. دوره اول مربوط به جنگ جهانی اول تحت عنوان دوره «علم نظریه‌آفرین» است که همزمان با پایان قرن ۱۹ و ابتدای قرن ۲۰ است و در این مقطع با نظریه‌های پایه‌ای درباره شکل‌گیری علم مواجه هستیم. از جنگ جهانی اول و دوم حضور دانشمندان در جایگاه افسران تولید علم و فناوری که می‌توانند خلق قدرت کنند، برای حکمرانان بسیار خوش آمد.

وی افزود: پروژه منهتن که ۷۰ هزار نفر گردهم آمدند و نتیجه آن ساخت دو سلاح هسته‌ای شد که در ژاپن فرود آمد، اتفاقی بود که به توصیه انیشتین و نامه او به روزولت شکل گرفت. بعد از پروژه منهتن، نیروی نظامی پایان‌دهنده جنگ جهانی دوم نبود بلکه فناوری حاصل از تحقیقات علم بزرگ بود که به جنگ جهانی پایان داد. به همین دلیل دوره پس از جنگ جهانی تحت عنوان «علم قدرت‌آفرین» و «علم برای دفاع» نامگذاری شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه آنچه باعث شد سازمان ملل متحد در نیویورک مستقر شود، پروژه علمی منهتن بود نه فتح برلین؛ چرا که اگر فتح برلین مهم بود، سازمان ملل باید در مسکو تشکیل می‌شد، گفت: اتفاقی که افتاد، آمریکا را تبدیل به حاکم بلامنازع کرد و این حاکمیت تا بحث فضایی و اسپوتنیک ادامه داشت. در بحث فضایی باز رخ دیگری از قوت علم درمقابل جریان هسته‌ای مطرح شد و به تبع آن جنگ سرد شکل گرفت. دوران جنگ سرد دوره «علم برای دفاع و علم برای جنگ سرد» بود. قهرمانان و پیشروان این دوره دانشمندان در آزمایشگاه‌های ملی ایالات متحده و پژوهشگاه‌ها و انستیتو‌های بزرگ شوروی وقت بودند.

رئیس دانشگاه آزاد ادامه داد: با فروپاشی شوروی، دوره دیگری از تاریخ علم آغاز شد که «علم برای اقتصاد» نام گرفت و بحث علم برای اقتصاد و علم شرکت‌های دانش بنیان در سال‌های ۱۹۸۹ تا ۲۰۰۱ جریان داشت. سال ۲۰۰۱ پس از حمله به برج‌های دوقلو آمریکا، دوره جدیدی از علم شکل گرفت و نام آن را «علم برای امنیت» و شعار آن را «جنگ جهانی علیه تروریسم» نهادند. یعنی همواره علم در نظام سلطه نیازمند یک محرک است و محرک این دوره، جنگ جهانی علیه تروریسم بود و توجه به سمت بحث‌های زیست فناوری و اینکه چگونه فناوری را در خدمت امنیت گرفت، سوق داده شد.

وی خاطرنشان کرد: سال ۲۰۰۱ جریانی آغاز شد و برای اینکه مولد و شاهدی برای این جریان داشته باشند، به منطقه ما لشکرکشی کردند که حاصل آن دو جنگ در عراق، یک جنگ در افغانستان و یک جنگ گسترده در منطقه شامات بود. این‌ها درواقع مولد حرکت علم و فناوری غرب شد؛ چرا که آمریکایی‌ها می‌خواستند برای هزینه‌های علمی و سمت‌دهی به مبحث علم و فناوری توجیه داشته باشند. در آمریکا هزینه‌ها بسیار جدی است و به همین دلیل انگیزه‌ها باید یک محرک بیرونی داشته باشند.

طهرانچی با بیان اینکه این دوره دو بال داشت که یکی از آن‌ها مبارزه با تروریسم بود و بال دیگر مباحث زیست فناوری بود، گفت: سال ۲۰۲۰ با حضور سردار حاج قاسم سلیمانی که مقام معظم رهبری را در منطقه سربازی می‌کرد، این حرکت دو دهه‌ای آمریکایی‌ها پایان یافت و جنگ جهانی علیه تروریسم که قرار بود قهرمان آن ایالات متحده باشد، نقطه وارونه‌ای پیدا کرد و حاج قاسم سلیمانی نماد آن شد که در غرب از ایشان به عنوان الهه عدالت (Nemesis) یاد می‌شود. اینچنین انگیزه‌ای که آمریکایی‌ها برای «علم برای امنیت» ایجاد کرده بودند، فروریخت. بال دیگر این جریان نیز همه‌گیری ویروس کرونا در جهان بود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به حضور سردار قاآنی در طرح ملی اعتلاء خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم بدانیم دنیای علم به کدام سمت می‌رود، باید آنچه در دنیای علم رقم می‌خورد که در بستر حوزه مقاومت یک تأثیر تمدنی در جهت‌دهی باشد، باید سخن از راویان در صحنه بشنویم و چه کسی بهتر از سردار قاآنی که جانشین شایسته سردار شهید حاج سلیمانی است که با همه خضوع در این مراسم حضور یافت. باید در کلاس درس این برادر عزیز نشست و شنید که در منطقه چه می‌گذرد تا بتوان سیاست علم را برای دهه‌های بعد رقم زد.

تاکنون بیش از ۴ هزار استاد دانشگاه آزاد اسلامی با شرکت در این طرح، با وجوه مختلف عصر حاضر آشنا شدند و ثابت کردند که دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاهی در تراز انقلاب اسلامی است و می‌خواهد برترین باشد.
لازم به ذکر است در ابتدای این مراسم، پیام حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی مرجع تقلید شیعیان توسط حجت‌الاسلام والمسلمین محمد شریفانی مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی قرائت شد.

تقدیر از خانواده دو شهید
در ادامه این مراسم با حضور سردار اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین عبدالله حاجی صادقی نماینده، ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و طهرانچی از پدر شهید سید مصطفی صادقی و مادر شهید سید مصطفی موسوی تقدیر کردند.

طهرانچی در پایان گفت: طرح ملی اعتلاء به همت دانشگاه آزاد اسلامی و برای مواجهه با جنگ ترکیبی که دشمن تدارک دیده، راه‌اندازی شد و به خوبی پیش می‌رود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *