اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳
برنامه‌های دانشگاه صنعتی امیرکبیر برای جذب دانشجوی بین‌الملل تشریح شد

ورود دانشگاه صنعتی امیرکبیر به تدوین نقشه راه شهر هوشمند

  • تیر ۱۱, ۱۴۰۲

به گزارش غیر دولتی نیوز به نقل از خبرگزاری دانشجو، سید حسن قدسی پور، رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در این نشست، بر نقش هوشمندسازی در عصر جدید و نقش دانشگاه صنعتی امیرکبیر در توسعه پروژه‌های هوشمندسازی تاکید کرد.

وی با اشاره به تجربیات بسیار گسترده در این دانشگاه برای ارتقای گام به گام پروژه‌های هوشمندسازی درون دانشگاهی و نیز در حوزه صنعت؛ ورود دانشگاه در حوزه تدوین نقشه راه شهر هوشمند را مهم دانست.

مهدی قطعی رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه صنعتی امیرکبیر، با ارائه آمار‌هایی در زمینه جایگاه دانشگاه صنعتی امیرکبیر در حوزه هوش مصنوعی و شهر هوشمند گفت: طی سالیان اخیر، بیش از ۲۱۳ پایان نامه تحصیلات تکمیلی در حوزه هوشمندسازی با راهنمایی و هدایت ۵۴ عضو هیات علمی از سه دانشکده مهندسی کامپیوتر، مهندسی صنایع و ریاضی و علوم کامپیوترارائه شده است.

وی ادامه داد: از این میان ۲۵ درصد پایان نامه‌ها در زمینه تجارت، ۱۸ درصد در زمینه حمل ونقل هوشمند، ۱۰ درصد در خصوص شبکه هوشمند، ۹ درصد در زمینه ساختمان هوشمند و ۹ درصد با موضوع انرژی هوشمند بوده است.

وی به نقش آموزشی دانشگاه در این حوزه اشاره کرد و گفت: در ترم جاری ۴۰۶ دانشجوی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در ۲۸ درس مرتبط با هوش مصنوعی شرکت کرده اند که تعداد آن‌ها معادل با تعداد پرسنل شاخص‌ترین شرکت‌های فعال در حوزه خدمات دیجیتال (بر اساس آمار‌های ایران تلنت) است.

به گفته این استاد دانشگاه، تجربیات دانشگاه در طرح کلان ملی «مطالعه و طراحی سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند درون‌شهری و برون‌شهری» در سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۵ در کنار تجربیات انباشته شده در سایر پروژه‌های صنعتی اجرا شده در حوزه‌های ساختمان هوشمند، حمل و نقل و ترافیک کلان شهرها، شبکه حسگرها، و مدیریت انرژی، این آمادگی را به وجود آورده است که دانشگاه صنعتی امیرکبیر یکی از بهترین گزینه‌ها جهت ورود به پروژه تدوین نقشه راه شهر هوشمند باشد.

در ادامه مهرداد تقی زاده بنیان‌گذار گروه مشاوره مدیریت شهردانش و معاون اسبق وزیر راه و شهرسازی نیز ضمن تمجید از اقدام دانشگاه صنعتی امیرکبیر در ورود به مبحث شهر هوشمند، به بررسی شرایط فعلی شهر‌های هوشمند در ایران پرداخت.

به گفته این مدیر اجرایی با سابقه، فقدان یکپارچگی بین شهر‌های هوشمند، عدم درک درست از سطح یکپارچگی، عدم دریافت بازخورد تصمیمات، عدم صحت سنجی، و عدم ضمانت اجرای سیستم‌ها ضعف‌های اساسی طرح‌های اجرا شده در زمینه شهر هوشمند هست.

وی همچنین تدوین صحیح نقشه راه شهر هوشمند را منوط به همگرایی متخصصان حوزه فناوری اطلاعات، متخصصان سیستم و مدیریت شهری و حقوقدانان آشنا به لوایح قانونی و جرم شناسی دانست.

همچنین محمد جواد عامری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه نیز با اشاره به مرجعیت دانشگاه صنعتی امیرکبیر در هوشمندسازی در بسیاری از زمینه‌های حوزه دفاعی و نفتی، گفت: دانشگاه مصمم به پیگیری پروژه‌های شهر هوشمند است.

وی همچنین بر تسریع در اجرای برنامه‌های مرتبط با شهر هوشمند تاکید کرد.

گفتنی است، کنفرانس بین المللی هوش مصنوعی و خودروی هوشمند در خردادماه امسال در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد. در حاشیه این کنفرانس جلسه هم اندیشی در خصوص تدوین «سند نقشه راه شهر هوشمند»، با حضور وحیدی وزیر کشور، قدسی پور رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر و تعدادی از صاحبنظران حوزه شهر هوشمند برگزار شد و کارگروه تدوین سند نقشه راه شهر هوشمند متعاقبا آغاز به کار کرد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *