اردیبهشت ۱۰, ۱۴۰۳
خسروپناه: از وضعیت کرسی‌های آزاداندیشی راضی نیستم / در فناوری‌های نرم اجتماعی خلا داریم + فیلم

خسروپناه: از وضعیت کرسی‌های آزاداندیشی راضی نیستم / در فناوری‌های نرم اجتماعی خلا داریم + فیلم

  • تیر ۱۱, ۱۴۰۲

به گزارش غیر دولتی نیوز به نقل از خبرگزاری دانشجو، عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پنجمین اجلاس کرسی ملی کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره و اجلاس ملی سرآمدان آموزشی گفت: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی باید بیش از گذشته به کرسی‌های آزاد اندیشه اهتمام بورزد.

وی برگزاری کرسی‌های ازاد اندیشی را وظیفه شورا‌های اسلامی شدن دانشگاه‌ها دانست و گفت: شورا‌های اسلامی شدن دانشگاه‌ها باید برگزاری این کرسی‌ها را جدی بگیرند. بنده به عنوان دبیر شورا از وضعیت کرسی‌های آزاد در دانشگاه‌ها راضی نیستم.

وی با اشاره به کرسی‌های نظریه پردازی گفت: مسئولیت برگزاری کرسی‌های نظریه پردازی بر عهده هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی نقد و مناظره است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کرسی‌های نظریه پردازی را نیازمند تحول جدی دانست و ادامه داد: در کرسی‌های نظریه پردازی هیئت حمایت از کرسی‌ها نیاز به تحول دارد. چرا فقط کرسی‌های مربوط به علوم انسانی است؟ مگر دیگه رشته‌ها و علوم پایه نظریه ندارند؟ نظریه پردازی نباید منحصر به علوم انسانی و اسلامی بشود باید در این زمینه توسعه کیفی بدهیم.

وی افزود: ما باید راه‌های مختلف کشف نظریه را پیدا کنیم و همچنین کرسی‌های آزاد اندیشی را از حالت مماتی که پیدا کرده احیا کنیم. درخواستم از وزیر علوم این است که این بستر را معاونت‌های فرهنگی جدی دنبال کنند.

وی در ادامه افزود: نکته معرفتی نطریه پردازی این است که نظریه پردازی باید با حکمت پیوند پیدا کند. واژه حکمت یک مفهوم بومی و اسلامی است اگر پیوندی بین نظریه و حکمت برقرارشود تحول عظیمی در نظریه‌ها ایجاد می‌شود.

خسروپناه افزود: در تاریخ علمی نیافتم کسی در روانشاسی، جامعه‌شناسی، اقتصاد و … نظریه پردازی کند، ولی نگاه فلسفی نداشته باشد. فلسفه رشته جدا از علوم دیگر نیست.

وی با اشاره به نظریه‌های کاربردی گفت: باید نظریه‌های دانشگاه به ساحت کاربردی نیز ورود پیدا کند.

خسروپناه تصریح کرد: یکی از خلأ‌های که به جد با آن مواجه هستیم، بحث فناوری‌های نرم اجتماعی است. آنقدر که یه فناوری‌های سخت توجه داریم به فناوری‌های نرم توجه نداریم. فناوری‌های نرم در حکمرانی نقش مهمی دارند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *