اردیبهشت ۱۰, ۱۴۰۳
باید سرفصل‌های دروس دانشگاه‌ها براساس آموزش مهارتی تغییر کند

باید سرفصل‌های دروس دانشگاه‌ها براساس آموزش مهارتی تغییر کند

  • تیر ۶, ۱۴۰۲

به گزارش  غیر دولتی نیوز به نقل از خبرنگار مهر، دکتر محمد علی زلفی گل وزیر علوم تحقیقات و فناوری صبح امروز در همایش ملی آموزش هدفمند، مهارتی و نیاز محور که در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد گفت: آنقدر نیاز به اشتعال در کشور ما بالا است که هر چه وزارتخانه‌ها تلاش کنند باز کم است.

وی ادامه داد: همه در جورچین آموزش عالی و مهارتی می‌توانیم جایگاه خاص خود را داشته باشیم. اول اینکه ما راهی جز این نداریم که خودمان را بنا به تغییرات اقلیم آموزش جهانی تغییر دهیم.

وزیر علوم افزود: در حال حاضر ما شرایطی را درک می‌کنیم که با سرعت در حال تغییر است. ما راهی جز این نداریم که با تغییرات گسترده در شیوه‌های آموزش خود را با شغل‌های آینده تطبیق دهیم و منعطف باشیم راهی جز این نداریم که آموزش‌های جدید را در حد توان بومی کرده و خود را با آن وقف بدهیم والا از اثر گذاری طرد می‌شویم.

زلفی گل افزود: ویژگی آموزش عالی این است که قدرت پیشگویی و نیاز آفرینی داشته باشد. دانشگاه باید برای دانشجویان فعلی و دانش آموختگان آموزش هدفمند داشته باشد و حتی باز آموزی فارغ التحصیلان شاغل هم در دستور کار ما باشد.

وزیر علوم با طرح این سوال که آیا باید توجه ما به دانشگاه مهارت محور باشد و یا آموزش مهارت محور؟ افزود: باید به هر دو توجه داشته باشیم. حتی باید برای آموزش مهارت محوری سراغ مراکز علم و فناوری هم برویم. نه تنها دانشگاه، بلکه پارک‌های علم و فناوری هم در بحث مهارتی باید فعال باشند.

زلفی گل افزود: در حوزه معاونت پژوهشی وزارت علوم در خصوص ارتباط با صنعت مباحث خوبی طراحی شده است. آئین نامه‌های تدوین شده در حال بررسی است و ابلاغ خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین باید از ظرفیت مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی به عنوان قوه عاقله آموزش عالی استفاده شود فقط یک نگرانی وجود دارد که نتوانیم این بخش‌ها را هماهنگ کنیم. برای همین یک شورای راهبری در وزارت علوم وجود دارد.

زلفی گل به تدوین سند نظام ملی نوآوری اشاره کرد و گفت: نقش زیرنظام ها در این سند مشخص شده است و نقش دو دانشگاه مهارت محور باید در این سند پررنگ‌تر شود.

وزیر علوم به بحث وحدت در بخش‌های مهارت محوراشاره کرد و خطاب به رؤسای دانشگاه‌ها افزود: این فرصت را مغتنم بشمارید بحث آموزش مهارت محور را جدی بگیرید. دانشگاه تهران ۳ واحد درس اموزش مهارتی برای فارغ التحصیلی لحاظ کرده است.

وی ادامه داد: باید سرفصل‌های دروس براساس آموزش مهارتی تغییر کند، راهی نداریم جز اینکه اشتغال پذیری فارغ التحصیلان را بالا ببریم.

زلفی گل به رؤسای دانشگاه‌ها تاکید کرد: ارتباط با صنعت را جدی بگیرید. این فرصت را غنیمت بشمارید. در هر ماه به شهرهای صنعتی سفر کنید.

وی ادامه داد: در برنامه توسعه هفتم برای توسعه آموزش مهارتی برنامه خوبی پیش بینی شده است. آموزش مهارتی نیاز به عزم فرابخشی دارد.

وزیر علوم ادامه داد: به عنوان‌مثال دانشجوی معدن حتماً باید در معدن حاضر شود به این دلیل صنایع باید از دانشجویان کارورز ما استقبال کنند. باید در دستورالعملی که بر اساس حکم برنامه هفتم وزارت علوم و بهداشت تدوین می‌شود منافع صنایع با وزارتخانه‌ها همسو باشد و دانشجوی ما را بپذیرند.

حذف بیش از یک هزار رشته بدون متقاضی

وزیر علوم همچنین در جمع خبرنگاران گفت: امسال بیش از ۱۰۰۰ رشته را که متقاضی نداشت حذف کردیم و رشته‌های جدید منطبق بر دانش روز و نیازهای جامعه را طراحی کردیم‌. تلاش می‌کنیم برخی از این رشته‌ها به صورت فرادانشکده ای تدریس و پیگیری شوند. این کارها در دست اقدام است.

محمدعلی زلفی گل ادامه داد: حکم مناسبی در برنامه هفتم توسعه در این زمینه پیش بینی شده است و وزارت علوم و وزارت بهداشت باید آئین نامه اجرایی این حکم را بنویسند تا صنایع و وزارتخانه‌ها در این زمینه همکاری کنند. برای این کار باید پشتوانه علمی و فنی مناسب وجود داشته باشد و از نظر نخبگان دانشگاه نیز استفاده کنیم تا دستورالعمل جامع الاطراف باشد و آموزش مهارتی نهادینه شود.

وی در مورد حذف رشته‌محل‌های غیرکاربردی و غیرعملیاتی نیز توضیح داد: اقلیم آموزشی در سطح دنیا و سطح کشور ما تغییر کرده است. رشته‌ها باید روزآمد و بازبینی شود. اکنون باید با کمک و هماهنگی استادان موضوعات چند رشته‌ای و بین رشته‌ای را تعریف کنیم.

زلفی گل گفت: این روند آغاز شده است. امسال بیش از ۱۰۰۰ رشته را که متقاضی نداشت حذف کردیم و رشته‌های جدید منطبق بر دانش روز و نیازهای جامعه را طراحی کردیم‌. تلاش می‌کنیم برخی از این رشته‌ها به صورت فرادانشکده ای تدریس و پیگیری شوند. این کارها در دست اقدام است.

وی در مورد ادغام دانشگاه علمی کاربردی با پیام نور و دیگر زیرنظام ها گفت: هر کدام از زیرنظام های آموزش عالی جایگاه خاص خود را دارند. دانشگاه فنی حرفه‌ای تربیت تکنسین مهارتی و دانشگاه علمی کاربردی دوره‌های آموزشی کوتاه مدت و بلند مدت برای صنایع و جامعه را پیگیری می‌کند. پیام نور آموزش غیرحضوری را در دستور کار دارد. هر کدام از این دانشگاه‌ها با اهداف خاصی تأسیس شده اند. شاید به بازآرایی مأموریت‌ها نیاز است ولی تعطیل کردن آنها درست نیست.

وی تاکید کرد: مجموعه آموزش عالی کشور یک جورچین با حضور همه زیرنظام ها و دانشگاه آزاد اسلامی است و برای هر تغییری باید همه با هم هماهنگ باشیم.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *