اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳
۵۰۰ همتایار سلامت در دوره‌های آموزشی « مثبت آرمان» مشارکت می‌کنند

۵۰۰ همتایار سلامت در دوره‌های آموزشی « مثبت آرمان» مشارکت می‌کنند

  • تیر ۵, ۱۴۰۲

به گزارش غیردولتی نیوز  به نقل از معاونت فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت، دکتر سیامک طهماسبی با اعلام این خبر افزود: دوره‌ آموزشی همتایاران سلامت ویژه دانشجویان پسر طی روزهای ۲۷ تا ۳۰ تیر و دوره آموزشی همتایاران دختر در روزهای ۳ تا ۶ شهریور ماه امسال در مشهد برگزار می شود که در هر دوره آموزشی ۲۵۰ همتایار سلامت حضور خواهند داشت.

وی با اشاره به ظرفیت محدود برای حضور همتایاران سلامت در این دوره آموزشی خاطرنشان کرد: خیلی از دانشجویان تمایل داشتند در این دوره آموزشی حضوری فعال داشته باشند اما به دلیل ظرفیتهای محدود، نتوانستیم پذیرای خیل عظیمی از دانشجویان فعال در این حوزه باشیم.

طهماسبی گفت: ظرفیت و سهمیه هر دانشگاه علوم پزشکی برای حضور در دوره آموزشی همتایاران سلامت به تناسب جمعیت دانشجویی دانشگاهها در نظر گرفته شد؛ بر خلاف بقیه اردوهای آموزشی که ظرفیت بر اساس تیپ بندی دانشگاهها بود.

رئیس اداره مشاوره و سلامت روان وزارت بهداشت یکی از دستاوردهای برگزاری این اردوی آموزشی را افزایش مهارت دانشجویان در حوزه سلامت روان عنوان کرد و گفت: همتایاران سلامت با حضور در این کلاسهای آموزشی، دانش و مهارتهای خود را در زمینه مداخلات در زمینه «اعتیاد و مصرف مواد مواد و الکل»، « ازدواج» و « خودکشی» افزایش می دهند.

وی در پاسخ به اینکه چرا سه موضوع خاص برای این دوره های آموزشی برای همتایاران سلامت تدارک دیده شده است، گفت: این سه موضوع جزو موضوعات اولویتی ادارات مشاوره و سلامت روان دانشگاهها است.

طهماسبی افزود: بخشی از کارگاهها و کلاسهای آموزشی ما مربوط به برنامه های فلسفی ومعرفتی است که دانشجویان و همتایاران سلامت با حضور در این کلاسها، عمیق تر می شوند و در واقع این کلاسها جنبه عمومی تری دارند.البته یک سری برنامه های زیارتی و تفریحی نیز برای دانشجویان شرکت کننده در این دوره های آموزشی تدارک دیده شده است.

وی درخصوص اساتید حاضر در این دوره های آموزشی گفت: برای دوره‌های همتایاران سلامت، تلاش کردیم از بهترین اساتید که در ادارات مشاوره دانشگاهها داریم، استفاده کنیم و برای هر دوره آموزشی ۵ استاد که از روسای ادارات مشاوره و سلامت روان دانشگاهها هستند، بهره مند خواهیم شد.

رئیس اداره مشاوره و سلامت روان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه تمامی کارگاه های تخصصی ما به صورت عملی و مهارتی است، یادآور شد: بدون شک برگزاری این دوره های آموزشی به توانمندسازی دانشجویان کمک می کند. حتی موضوعات دیگری در حوزه سلامت روان که فرصت آموزش به همتایاران سلامت را در مشهد نداریم، را ادارات ما به دانشجویان آموزش خواهند داد تا در سال جدید، دانشجویان ما در غربالگری ومداخله فعالتر شوند.

طهماسبی با اشاره به اینکه تعداد همتایاران سلامت در دانشگاههای علوم پزشکی نسبت به استانداری که تعریف کرده ایم، کم است، گفت: برگزاری دوره های آموزشی برای همتایاران سلامت باعث می شود تعداد این افراد در دانشگاهها به حد استاندارد برسد. قطعا وقتی همتایاران سلامت در دانشگاهها به ارتقای سلامت روان دانشجویان کمک می کنند، روح اعتماد به نفس و مسوولیت پذیری این افراد بیشتر می شود.

وی با تاکید بر اینکه محور برنامه‌های آموزشی ما برای همتایاران سلامت روان مهارتی است، اظهار کرد: با دعوت از اساتید باتجربه، تلاش می کنیم که آموزشهای مهارتی را به دانشجویان منتقل دهیم و در پایان دوره نیز ، دانشجویان بتوانند آموزشهایی که می‌بینند را به خوبی ارائه دهند که در پایان به بهترین‌های هر گروه، با اهدای جوایزی، تقدیر خواهد شد.

رئیس اداره مشاوره و سلامت روان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه متاسفانه تعداد همتایاران سلامت ما در سطح دانشگاههای علوم پزشکی کم است، اظهار کرد: هدف ما این است که تعداد همتایاران سلامت روان را تا ۵ درصد جمعیت دانشجویان افزایش دهیم. این گروه از دانشجویان ، گروههای بسیار تاثیرگذاری هستند که در سطح دانشگاهها در غربالگری و مداخلات اولیه به ما کمک می کنند و به هرحال یکی از دستاوردهای برگزاری این دوره های آموزشی، ارتقای سطح دانش ومهارتهای این عزیزان است.

وی خاطرنشان کرد: براساس آیین نامه، همتایاران سلامت در سطح دانشگاههای علوم پزشکی در ۵ گروه خودمراقبتی، افت تحصیلی، گروه خودکشی و اعتیاد و مصرف مواد و گروه ازدواج مشارکت و فعالیت می کنند، اظهار کرد: تا توجه به امکانی که تابستان امسال برای این افراد مهیا شده و برگزاری اردوهای تخصصی برای فعالان نهادهای دانشجویی، باید قدر این فرصتها را بدانیم.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *