اردیبهشت ۱۰, ۱۴۰۳
بازتاب تعهد ملی در کتاب «دستاوردهای دانشگاه آزاد در دوران کرونا»

بازتاب تعهد ملی در کتاب «دستاوردهای دانشگاه آزاد در دوران کرونا»

  • تیر ۳, ۱۴۰۲

به گزارش غیردولتی نیوز به نقل از دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر علی‌اکبر ولایتی رئیس هیأت موسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی پیامی به بیست و چهارمین اجلاس شورای دانشگاه آزاد اسلامی (به مناسبت رونمایی از کتاب دستاوردهای دانشگاه آزاد اسلامی در دوران کرونا) صادر کرد.

متن این پیام که صبح امروز در بیست و چهارمین اجلاس شورای دانشگاه آزاد اسلامی توسط دکتر مهدی نویدادهم دبیرکل هیأت موسس دانشگاه آزاد اسلامی قرائت شد، به شرح زیر است:

کشور عزیزمان ایران بزرگ و پرافتخار و نظام جمهوری اسلامی ایران در آستانه حرکت در مسیر احیای تمدن ایرانی – اسلامی و ارتقای جایگاه و موقعیت خویش در دنیای جدید قرار دارد و با وجود انواع تهدیدات، فشارها و مخاطرات درونی و بیرونی، به دستاوردهای درخشانی دست یافته که موجب امیدواری قاطبه مسلمانان، مستضعفان و آزادگان جهان شده است.

توسعه و آبادانی کشور، خدمت‌رسانی به اقصی نقاط سرزمین پهناور ایرانی، به فعلیت درآوردن بسیاری از ظرفیت ها و توانمندی های ملی، بلوغ سرمایه های انسانی، تولید انبوه و مؤثر علم نافع و دفاع قاطع از امنیت مرزهای ملی در چهار دهه گذشته فقط بخشی از این دستاوردها و خدمات بوده‌اند به نحوی که کشور به طور واضحی در مسیر تعالی و پیشرفت و بهبود قرار گرفته است. اینک باید گفت آنچه در طول تاریخ پرافتخار انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی به دست آمده، حاصل تدابیر و رهبری های مدبرانه مقام معظم رهبری، فداکاری و ازخودگذشتگی شهدا، جانبازان و ایثارگران و مشارکت فعالانه آحاد ملت بزرگ ایران بوده است. اکنون که در مقطع طراحی دکترین اداره کشور در چهل سال دوم و با اتکا به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و نیز تدوین برنامه هفتم توسعه کشور هستیم، امیدواریم با درک عمیق جایگاه خود در دنیای پرتلاطم کنونی گام های بلندی برای اعتلای کشور و ملت ایران برداریم.

پرواضح است که طی ادامه این مسیر و دستیابی به ثمرات بیشتر و موقعیت درخشان‌تر تمدنی، پس از اذن الهی منوط و مشروط به ایمان و امید و توکل به ذات باریتعالی، همبستگی و اتحاد ملی، بهره‌وری از همه منابع قدرت ملی و درنهایت تولید علم مفید و حرکت در مرزهای دانش است که این خود در پرتو تکریم جایگاه دانشمندان، خبرگان و متخصصان و بسیج جامعه علمی و بدنه کارشناسی کشور میسر است.

از دیگر الزامات این مهم، بهره‌مندی حداکثری از فرصت ها، چالش ها و بحران هاست چرا که تجربه تمدنی ایران اسلامی ثابت کرده که عمده توفیقات ملی در حوادث، بزنگاه ها و چالش ها ازجمله بحران ها یا شرایط خطیر به دست می آید که مهم‌ترین تبلور آن، رشد و بلوغ ملی ایرانیان در جریان دفاع مقدس هشت ساله و پس از آن مقاومت در برابر فشارهای نظام استکبار جهانی در مورد حق بهره‌مندی کشور از انرژی هسته‌ای بوده است.

درمیان دستاوردها و خدمات متعدد نظام جمهوری اسلامی ایران در عرصه های مختلف علمی، فرهنگی و اقتصادی به ویژه در مقاطع بحرانی مدیریت جهادی و مواجهه هوشمندانه و عالمانه با همه‌گیری عالم‌پیمای کرونا طی دست‌کم سه سال، جایگاه برجسته و چشمگیری دارد. نتایج و برون‌دادهای مجموعه سیاست ها و تدابیر اتخاذشده از سوی ارکان مختلف نظام تصمیم‌گیر کشور در مقایسه با سایر جوامع و دولت ها نشان می دهد که فعالیت ها و اقدامات انجام‌شده بسیار مترقی، خلاقانه و متکی بر ظرفیت های سیاسی، فرهنگی و دینی بوده و جمهوری اسلامی به نسبت دیگر حکومت ها موفق‌تر و مؤثرتر عمل کرده است.

اوج این دستاوردها را می توان در تولید انواع واکسن ها، کاهش مرگ و میرها و تلفات درمقایسه با کشورهای دیگر، ظهور انواع محصولات و تولیدات دانش بنیان مرتبط با شناسایی ویروس و تشخیص و درمان این بیماری دانست که مرهون زحمات دانشمندان و پژوهشگران، پزشکان، پرستاران و سایر اعضای کادر پزشکی و بهداشتی کشور بوده است. همچنین حضور مسئولانه مردم، نهادها و تشکل های مردمی و مذهبی به ویژه جهادگران سلامت در صحنه مبارزه با کرونا و حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و نیازمند که ریشه در فرهنگ اصیل اسلامی – ایرانی مردم دارد، برگ زرینی بر تاریخ افتخارات کشور افزوده است.

در میان دستگاه‌ها و نهادهای فعال در عرصه مقابله با این ویروس، دانشگاه آزاد اسلامی به سبب ماهیت و مأموریت آموزشی خود که با خیل عظیمی از دانشجویان، اساتید، کارکنان و خانواده‌های ایشان در اقصی نقاط میهن عزیزمان در تعامل قرار دارد، نقش منحصربه‌فردی داشته که اقدامات و سیاست‌های آن در دوره شیوع همه‌گیری کرونا غیرقابل چشم‌پوشی است. مجموعه مدیریتی و سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی در این برهه دشوار و پرچالش، به خوبی توانسته است انتظارات و چشمداشت‌ها برای یک مبارزه مبتنی بر دانش، مؤثر و اساسی با بیماری کرونا را عملی سازد و ضمن همدلی و همگامی با دیگر ارکان نظام جمهوری اسلامی، از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بی‌بدیل خود در این زمینه استفاده کند.

حجم فراوان فعالیت‌ها و اقدامات انجام‌شده در دوران کرونا و پس از آن، نشان‌دهنده ایمان راسخ، توکل به حضرت باری‌تعالی، ابتکار عمل، مخاطب‌محوری و تعهد ملی و سازمانی خانواده بزرگ کارکنان، اساتید، دانشجویان و به ویژه مدیران دانشگاه آزاد اسلامی بوده است که بخشی از آن در کتاب «عملکرد دانشگاه آزاد اسلامی در دوران کرونا» درج شده است و اینجانب به نوبه خود قدردان این تلاش‌های مسئولانه هستم.

آنچه در این گزارش ارائه شده، شمه‌ای از مجموعه خدمات دانشگاه آزاد اسلامی در عرصه این جهاد بزرگ بوده است که با هدف مستندسازی، ثبت فعالیت‌ها و سیاست‌ها و به منظور یادگیری و ارتقای دانش مدیریت بحران برای مواجهه هر چه بهتر با بحران‌های آینده، تدوین شده است. در این جا لازم است از حُسن تلاش‌های رئیس دانشگاه و همکاران ایشان در مجموعه سازمان مرکزی و واحدها و مراکز آموزشی، پژوهشی، فناورانه و خدماتی دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور و زحمات دبیر کل هیأت مؤسس و همکاران متخصص و خدوم ایشان در دبیرخانه هیأت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی در تدوین این گزارش مستند و نیز اعضای هیأت مؤسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی در همراهی بی‌دریغ در تحقق این امور سپاسگزاری کنم.

فرصت را مغتنم می‌شمارم و از اهتمام و تلاش‌های صادقانه رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در اجرا و پیاده‌سازی سند پنج ساله توسعه و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی، به ویژه در دوره خطیر و بحرانی همه‌گیری کرونا، قدردانی کنم.

همچنین به ویژه از اقداماتی که در سال‌ها و ماه‌های اخیر به ثمر نشسته که از جمله مهم‌ترین آنها فعال سازی و یکپارچه سازی انواع سامانه‌ها، اجرای انواع طرح‌های آمایشی و تمهید مقدمات لازم برای اجرای آن‌ها، برخورد فعالانه و احساس مسئولیت انقلابی درخصوص حفظ و پایداری جایگاه و مرجعیت علمی کشور در منطقه و نیز پی گیری مستمر مسائل فرهنگی، تربیتی، معنوی و اخلاقی در سطح مدیران، اساتید، دانشجویان و کارکنان خدوم دانشگاه و اجرای دستورالعمل آراستگی و شئون فرهنگی و رفتاری در دانشگاه آزاد اسلامی مصوب شورای فرهنگی دانشگاه سپاسگزاری می کنم و توفیق هرچه بیشتر و عنایات الهی را برای کلیه خادمان و دلسوزان ایران اسلامی به ویژه خانواده بزرگ مدیران، کارکنان، اساتید و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی آرزومندم.

بیست و چهارمین جلسه شورای دانشگاه آزاد اسلامی به ریاست دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی صبح امروز سوم تیرماه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی آغاز به کار کرده است.

در این نشست دو روزه که معاونان، رؤسای دانشگاه آزاد اسلامی مراکز استان، مدیران کل و دیگر اعضا حضور دارند، درخصوص سیاست‌های دانشگاه در حوزه‌های مختلف بحث و تبادل نظر خواهد شد.

در ابتدای این نشست دکتر جواد محمدی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران به ایراد سخنرانی پرداخت و پیام دکتر ولایتی رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی قرائت شد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *