اردیبهشت ۱۳, ۱۴۰۳
استفاده از ظرفیت روحانیان به جریان معنویت در دانشگاه‌ها کمک کرد

استفاده از ظرفیت روحانیان به جریان معنویت در دانشگاه‌ها کمک کرد

  • خرداد ۲۸, ۱۴۰۲

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، حجت الاسلام محمد دادسرشت مدیر حوزه‌های علوم اسلامی دانشگاهیان کشور گفت: موضوع وحدت و ارتباط حوزه با دانشگاه تاکنون با افت و خیز‌های بسیاری در کشور همراه بوده است. این در حالی است که راهبرد امام راحل در بیان ارتباط حوزه و دانشگاه دستاورد‌های بسیاری را با خود به همراه دارد که با ایجاد دبیرخانه متمرکز می‌توان تاثیر گذاری این ارتباط در ایجاد حکمرانی اسلامی را به خوبی نشان داد.

وی ادامه داد: در طول انقلاب اسلامی شکل گیری پژوهشکده‌ها و اندیشکده‌های مختلف در کنار دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه رضوی، امام صادق (ع) و امام باقر (ع) نیز با این رویکرد شکل گرفته است.

مدیر حوزه‌های علوم اسلامی دانشگاهیان کشور اظهار کرد: تاکنون بیش از ۲ هزار کتاب توسط دانشگاهیان در خصوص موضوعات حوزوی و برعکس به نگارش درآمده است که نشان از وجود ظرفیت بسیار بالا در ارتباط بین حوزه و دانشگاه است.

وی گفت: وحدت حوزه و دانشگاه قرار نیست که منجر به تبدیل شدن دانشگاه به حوزه و یا برعکس شود، زیرا هر کدام از آن‌ها باید مسیر علمی خود را با توجه به خاستگاه خود دنبال کنند و از سوی دیگر نیاز به ایجاد مفاهمه بین حوزه و دانشگاه هستیم تا امکان گفتگو بر اساس دستاورد‌های علمی با نگاه معنوی فراهم شود.

دادسرشت با اشاره به ظرفیت‌های هر دو نهاد حوزه و دانشگاه برای پاسخ به نیاز‌های جامعه افزود: دانشگاه با توجه به اینکه با مسائل علمی و اجتماعی جامعه در ارتباط است، می‌تواند چالش‌های اجتماعی را در قالب سوال به حوزه ارائه دهد و حوزه نیز با توجه به در اختیار داشتن منابع فاخر دین به این سوالات پاسخ دهد.

وی با بیان اینکه برگزاری نشست‌های تالار گفت و گوی وحدت حوزه و دانشگاه برگرفته از چالش‌های موجود در جامعه است، افزود: در تلاش هستیم تا با نگاه علمی و با استفاده از رهنمود‌های دینی، در هر دوره به نیاز‌های روز جامعه پاسخ داده شود و سپس دستاورد‌های هر نشست نیز در اختیار نهاد‌های ذیربط قرار گیرد.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: تمدن سازی با استفاده از دانش‌های مرتبط با اخلاق همچون اخلاق پزشکی و یا اخلاق استفاده از هوش مصنوعی برای سلامت جامعه شکل می‌گیرد، این در حالی است که نیاز‌های جامعه نیز به روز شده و باید در مسیر حرکت، برخی از موانع را برای پیشبرد جامعه برداریم.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر با توجه به اینکه قرار نیست همه، یک جور فکر کنند بلکه باید با استفاده از اختلاف‌ها در تولید اندیشه و سپس اجرای آن در جامعه به یک وحدت گفتمانی و مفاهمه دست پیدا کنیم.

دادسرشت گفت: نقد کتاب‌های حوزوی در دانشگاه و برعکس می‌تواند به بهره مندی دو طرف از دانش یکدیگر کمک کند تا در نهایت به این گفتگو برسیم و طی کردن این مسیر نیاز به تکمیل و ارتقاء کارکرد دارد، زیرا تولیدات بسیاری ایجاد شده، ولی بهره برداری از آن به خوبی فراهم نشده است تا امکان به کارگیری پاسخ‌ها در متن جامعه فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه برای جامعه سازی نیاز به تغییر سبک زندگی مردم بر اساس رهنمود‌های دینی است، افزود: توصیه‌های قرآنی و دینی با نگاه و ایجاد گفتمان علمی و دانشگاهی قابلیت پذیرش در جامعه را دارد.

مدیر حوزه‌های علوم اسلامی دانشگاهیان کشور بیان کرد: با استفاده از داده‌های قرآنی که از سوی خداوند متعال برای زندگی سعادتمندانه مردم اکنون در اختیار ما قرار دارد، می‌توانیم در جامعه اسلامی یک تحول و جهش علمی به وجود آوریم، درحالیکه تاکنون به این مسئله نگاه جدی صورت نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه با توجه به رهنمود‌های مقام معظم رهبری برای رسیدن به تمدن اسلامی باید دولت اسلامی شکل گیرد، اظهار کرد: مردم با مشارکت در مسائل فرهنگی، مراسم‌های مذهبی و مشارکت‌های سیاسی از جمله انتخابات و راهپیمایی‌ها نشان داده اند که ما اکنون در مرحله جامعه سازی اسلامی قرار داریم و نهایت این مسیر نیز رسیدن به حکمرانی دینی و زمینه سازی ظهور است.

دادسرشت با اشاره به نگاه امام راحل پیرامون حوزه و دانشگاه گفت: در طول انقلاب اسلامی راهبرد وحدت این دو نهاد نخبگانی در کنار هم منجر به انجام کار‌های پژوهشی مشترک شد که برخی از نتیاج آن در جامعه ما اجرا شده است.

وی افزود: ایجاد دفاتر نهاد مقام معظم رهبری و استفاده از ظرفیت روحانیان در دانشگاه کمک کرد تا معنویت و مباحث اخلاقی در محیط دانشگاه و در میان دانشجویان جریان داشته باشد.

مدیر حوزه‌های علوم اسلامی دانشگاهیان با اشاره به اینکه سند ایجاد دانشگاه اسلامی از ۲۰ سال گذشته در کشور پیگیری می‌شود و آخرین نسخه این سند در سال ۹۲ ابلاغ شد، افزود: این سند با کمال تاسف در راهبرد‌های فرهنگ – تربیت و آموزش – پژوهش و فناوری و مدیریت دانشگاه‌ها به خوبی پیگیری نشد.

وی گفت: این سند قرار است تا از تقلید داشته‌های علوم غربی در دانشگاه‌ها کم کرده و متناسب با فرهنگ ایرانی و اسلامی، داشته‌های اسلامی و بومی خود را به خصوص در علوم انسانی که پایه ساز تفکر جامعه است را فراهم کند.

 

منبع: خبرگزاری دانشجو

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *