اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳
برنامه‌های دانشگاه صنعتی امیرکبیر برای جذب دانشجوی بین‌الملل تشریح شد

برنامه‌های دانشگاه صنعتی امیرکبیر برای جذب دانشجوی بین‌الملل تشریح شد

  • خرداد ۲۳, ۱۴۰۲

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، احمد پورقاسم با بیان این که دانشگاه صنعتی امیرکبیر، بزرگترین دانشگاه فنی ایران است و افتخارات بزرگی کسب کرده است، گفت: مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه صنعتی امیرکبیر سومین مرکز آزفا است که مجوز دائم برای کل دانشگاه‌های کشور دارد. فعالیت اغلب مراکز آموزش زبان فارسی محدود به دانشگاه خودشان است یا اعتبار چند ساله دارد.

رئیس مرکز بین‌المللی زبان دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: دانشگاه صنعتی امیرکبیر در سال‌های گذشته، هدفی برای جذب دانشجو نداشته است و بیشتر بر تقویت زیرساخت‌ها متمرکز بوده است. هم‌اکنون و با تغییر رویکرد وزارت علوم، این دانشگاه هم قصد دارد برنامه جدی برای جذب دانشجویان بین الملل داشته باشد.

وی با اشاره به این که دانشگاه صنعتی امیرکبیر یکی از پنج دانشگاه برتر کشور است و همچنین رتبه ۴۴۳ در QS دارد، گفت: این دانشگاه در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی بالاتر از برخی دانشگاه‌های مطرح تهران قرار دارد. این جایگاه باعث می‌شود که فضای دانشگاه صنعتی امیرکبیر از نظر قوانین، استاندارد و شهریه متفاوت از سایر دانشگاه‌ها باشد. متقابلا هم انتظار می‌رود که این دانشگاه عملکرد بهتری داشته باشد.

رئیس مرکز بین‌المللی زبان دانشگاه در ادامه افزود: دانشگاه صنعتی امیرکبیر در زمینه صدور مدرک برای برخی رشته‌ها هم منحصر به فرد است. برای مثال رشته مهندسی دریا و هر رشته مرتبط با دریا نیازمند مدرک بین‌المللی است. فارغ‌التحصیلان با این مدرک می‌توانند در همه دنیا شغل پیدا کنند. تعداد محدودی از دانشگاه‌ها می‌توانند این مدرک بین‌المللی را صادر کنند و دانشگاه صنعتی امیرکبیر یکی از این دانشگاه‌هاست.

وی یادآور شد: دانشگاه صنعتی امیرکبیر دارای پژوهشکده‌ها و دانشکده‌های مهندسی صنایع و سیستم‌های مدیریت، علوم و فناوری، پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات، مهندسی برق، کامپیوتر و مهندسی پزشکی، پژوهشکده مهندسی فناوری مکانیک، پردیس مواد و فناوری‌های پیشرفته، مهندسی شیمی، مهندسی نساجی، مکاترونیک، رباتیک و حفاظت از مواد، انرژی و مهندسی دریا و…. است.

پورقاسم درباره پردیس‌های خارج از تهران دانشگاه صنعتی امیرکبیر بیان کرد: امکانات بسیار عالی در ماهشهر وجود دارد مانند امکانات خوابگاهی و رفاهی. به علاوه این پردیس و مدرک بین‌المللی آن برای دانشجویان بین‌المللی که از کشور‌های همسایه به ایران می‌آیند، یک مزیت است. هر رشته و مقطعی که در دانشگاه صنعتی امیرکبیر وجود دارد، در پردیس‌های خارج از تهران می‌توان راه‌اندازی کرد. امکانات فرهنگی ویژه‌ای هم برای دانشگاه صنعتی امیرکبیر و پردیس‌های خارج از تهران در نظر گرفته‌ایم.

رئیس مرکز بین‌المللی زبان دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: پردیس بندرعباس و کیش هم دارای امکانات بسیار خوبی است. پردیس دانشگاه گرمسار هم یکی دیگر پردیس‌های خارج از تهران این دانشگاه است. از این جهت به پردیس‌های دانشگاهی اشاره می‌کنم که شاید جذب دانشجو در تهران کمی مشکل باشد. برای دانشجویان بین‌المللی که همسایه جنوبی ایران هستند، تحصیل در ماهشهر یا بندرعباس آسان‌تر از تهران است. همه امکاناتی که در تهران وجود دارد از خوابگاه و امکانات رفاهی تا اعضای هیئت علمی در پردیس‌های خارج از تهران وجود دارد.

وی یادآور شد: امروز از سایت اطلاع‌رسانی هم رونمایی خواهد شد. رشته‌های تحصیلی هم موضوع جالبی است که حاوی اطلاعات کامل در خصوص رشته‌های تحصیلی، مقاطع و ظرفیت‌ها است. ۶ ماه است که همه فرایند‌های جذب را بازبینی کرده‌ایم. بازخورد‌های مختلفی گرفته شده و بر اساس این بازخوردها، فرایند‌ها اصلاح شده‌اند. برای مثال تلاش کردیم که فرایند پذیرش تسریع شود. هم‌اکنون فرایند پذیرش در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، سه روزه به نتیجه می‌رسد. البته در مقطع ی، این فرایند پیچیده‌تر است. دلیل اصلی این پیچیدگی تفاوت رشته‌های فنی با سایر رشته‌ها است. در نتیجه، تایید دانشجویان برای مقطع ی ۲ تا سه ماه زمانبر است.

پورقاسم با بیان این که یک کارگروه جداگانه برای مراوده و صحبت با دانشجویان درنظرگرفته شده است، گفت: این گروه اختصاصی شامل چهار نماینده، نماینده امور آموزشی، نماینده امور فرهنگی و دانشجویی، نماینده پذیرش و نماینده مرکز آزفا است. دانشجو از روز اولی که وارد دانشگاه می‌شود تا روز آخری که از دانشگاه خارج می‌شود با این چهار نماینده درگیر است. ما در این زمینه نگاه کوتاه مدت نداریم. وظیفه نماینده دانشجویی این است که از همان لحظه اول که دانشجو وارد دانشگاه می‌شود، به او کمک کند و هر چیزی نیاز دارد برای وی فراهم کند تا زمان فارغ‌التحصیلی. دانشجویان در دانشگاه صنعتی امیرکبیر باید احساس آرامش داشته باشند.

 

منبع: خبرگزاری دانشجو

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *