اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳

دانشگاه تهران می‌تواند چرخش‌های تحول‌آفرین در راستای حل مسائل کشور را به چرخش وا دارد

  • خرداد ۱, ۱۴۰۲

بهگزاشر گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، آیین افتتاحیه نمایشگاه کار دانشگاه تهران با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، امیر سرتیپ دوم سعید صادقی، معاون منابع انسانی وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، غلامحسین حسینی نیا، معاون وزیر تعاون و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دکتر سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران و دکتر هادی بهرامی احسان معاون فرهنگی و اجتماعی برگزار شد.

دکتر محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ضمن تبریک ایام دهه کرامت از ابتکار دانشگاه تهران در برگزاری نمایشگاه کار تقدیر کرد و گفت: برگزاری این نمایشگاه در معاونت فرهنگی و اجتماعی و در مجموعه فرهنگی دانشگاه حسن ممتاز محسوب می‌شود. ما در تعیین شاخص‌های فرهنگی سال ۱۴۰۲ اولین اهتمام خود را به موضوع تولید و فرهنگ کار اختصاص دادیم. حوزه فرهنگی در عرض سایر حوزه‌ها نیست و همان‌گونه که مقام معظم رهبری فرمودند فرهنگ به مانند هواست. حوزه فرهنگی مسئولیت مهمی در مسئله کار و تغییر موضوع کارآفرینی دارد.

وی افزود: این انگاره که فارغ‌التحصیل باید پشت میز دولتی بنشیند باید تغییر کند. امروز آمار خوبی نداریم. استان‌های صنعتی نیاز به کارگر ساده دارند و نرخ اشتغال منفی است، اما در همان استان‌ها فارغ‌التحصیلان دانشگاهی متاسفانه بیکار هستند. در حوزه‌های علوم انسانی این مسئله امروز به یک دغدغه تبدیل شده است. البته نیاز به آمایش جدید داریم. متاسفانه مشهوراتی غالب می‌شود که نمی‌توانیم آن‌ها را تغییر دهیم و این مشهورات به خطوط حیثیتی حوزه کاری و رئیس تبدیل می‌شود.

دکتر اسماعیلی با اشاره به بیانیه گام دوم و بیان اینکه ما در دوره تحول به سر می‌بریم، تأکید کرد: فضای عمومی کشور در مسیر تحول در انگاره‌های ذهنی باید باشد و دانشگاه باید پیشگام تحولات باشد، گفت: اگر می‌خواهیم در حوزه حکمرانی کشور نسیم تحول بورزد نیاز داریم دانشگاه در همه بخش‌ها سرآمد تحولات باشد. کشوری که می‌خواهد به افق‌ها دست یابد باید همه مسیر‌های آن در حال تحول باشد. کشوری که می‌خواهد به افق‌ها دست یابد باید همه مسیر‌های آن در تحول باشند.

وی با اشاره به مشکلات دانشگاه‌ها از جمله مسائل خوابگاه‌ها بیان کرد: خروجی دانشگاه‌ها افرادی شده است که از وضعیت خود ناراضی‌اند. برخی به خارج می‌روند و برخی در حوزه‌هایی غیر از تخصصشان کار می‌کنند. باید این مشکلات را به شکل عینی حل کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تجربه تدریس در دانشگاه تهران به تاسیس مرکز افکارسنجی دانشگاه اشاره و بیان کرد: باید در سرفصل‌های درسی به ویژه در رشته علوم انسانی بازنگری کنیم. باید علوم انسانی را با حاکمیت پیوند دهیم. متاسفانه در علوم سیاسی دانشجو ابتدائیات حوزه حکمرانی را نمی‌داند و فرآیند تصمیم‌گیری در مجلس و دولت را نمی‌داند. این‌ها را باید با هم پیوند دهیم. با توجه به نیروی انسانی دانشگاه تهران باید در پایان دولت اول دکتر رئیسی نشان دهیم توانسته‌ایم چرخش‌های تحول‌آفرین در راستای حل مسائل کشور را به چرخش وا داریم.

در پایان این مراسم وزاری علوم، تحقیقات و فناوری و فرهنگ و ارشاد اسلامی با همراهی اعضای هیئت رئیسه دانشگاه نمایشگاه کار را افتتاح و از آن بازدید کردند. در این بازدید به مقام شهدای گمنام مدفون در مصلی دانشگاه تهران نیز ادای احترام شد و غرفه وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح نیز میزبان وزرای حاضر در برنامه بود.

گفتنی است؛ نمایشگاه کار دانشگاه تهران از امروز اول تا سوم خرداد ماه ۱۴۰۲ در مصلی دانشگاه تهران برگزار می‌شود و صاحبان صنایع و اعضای هیئت علمی در برنامه‌های سخنرانی و کارگاهی با کارجویان تعامل مستقیم خواهند داشت.

 

منبع: خبرگزاری دانشجو

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *