اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳
پشت‌پرده نوآوری‌های اپل چه می‌گذرد؟

پشت‌پرده نوآوری‌های اپل چه می‌گذرد؟

  • اردیبهشت ۳۰, ۱۴۰۲

هنوز هم بعد از گذشت سال‌ها، محصولات اپل در میان سایر برندهای معروف و شناخته‌شده دنیا، حرف اول را می‌زند و هنوز هم اسم و رسمی که دارد، کلی اعتبار برای این برند و کمپانی معروف دست‌وپا کرده است. جدا از نامی که این کمپانی یدک می‌کشد، به‌طور حتم فناوری و نوآوری‌های به‌روزی که در محصولات مختلف این کمپانی به کار رفته، نقطه قوت آن به‌شمار می‌رود و از سال‌ها پیش تاکنون با تکیه بر همین قابلیت توانسته کاربران خود را حفظ کند و حتی به تعداد آنها هم اضافه کند. اما اینکه نوآوری‌های به‌کار رفته جهت توسعه محصولات و فناوری‌های اپل، چگونه توانسته این کمپانی را به این حد از معروفیت برساند، بحثی است که در ادامه گزارش به آن خواهیم پرداخت.

اپل نوآورترین کمپانی دنیا
وقتی به تمام ابعاد کمپانی اپل نگاه می‌کنیم، آمار و ارقام ارائه‌شده از حجم محصولات، فناوری‌های به‌کار رفته در آنها و میزان فروشی که این محصولات در سطح دنیا دارند، همگی حکایت از آن دارند که با نوآورترین و فناورانه‌ترین کمپانی روز دنیا طرف هستیم که توانسته خیلی هوشمندانه، علاوه‌بر نگه داشتن کاربران قدیمی خود، بسیاری از کاربران سایر محصولات کمپانی‌های دیگر را هم جذب کند و این چیز کمی نیست و هر شرکتی نمی‌تواند تا این اندازه در مسیر حرکت خود موفق عمل کند.

اپل چگونه این اندازه نوآور شد؟
طبق آماری که وجود دارد، اپل در سال مالی ۲۰۲۲ درآمدی بیش از ۳۹۴ میلیارد دلار داشته است که رقم بسیار قابل‌توجهی است. در میان کشورهای مختلفی که از محصولات این کمپانی استفاده می‌کنند، قاره آمریکا پرسودترین قاره به‌شمار می‌رود، به‌طوری‌که ۴۲ درصد از کل درآمد سه‌ماهه نخست این کمپانی در سال ۲۰۲۳ از این قاره تامین شده است. محصول آیفون که موفق‌ترین محصول تولیدشده در این کمپانی است، در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۳ بیش از ۶۵ میلیارد دلار برای اپل درآمدزایی کرده که معادل بیش از ۵۶ درصد از کل درآمد حاصل از تمام محصولات این کمپانی است.

چگونه نوآوری‌های اپل آن را متمایز می‌کند؟
اپل نخستین کمپانی تولیدکننده گوشی‌های هوشمند مدرن معروف به اسمارت فون‌ها را داشت که این کمپانی را به‌عنوان سردمدار بازار گوشی‌های هوشمند در دنیا تبدیل کرد. سهم اپل از بازار گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ حدود ۲۴ درصد بود که در مقایسه با سایر رقبا، سهم قابل‌توجهی را به‌خود اختصاص داده بود. کمپانی اپل، محصول تبلت را بار دیگر اختراع کرد و با داشتن سهم ۴۹ درصدی از این بازار در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۲، به رهبر بلامنازع بازار تبدیل شد. این کمپانی چهارمین فروشنده برتر کامپیوترهای pc در دنیا شناخته می‌شود و حدود ۱۱ درصد از بازار این محصول را از آن خود کرده است، همچنین صنعت فناوری‌های هوشمند پوشیدنی را بازسازی کرد و با بیش از ۱۶۱ میلیون دستگاه از این محصولات در سال ۲۰۲۱ به سردمدار در این بازار تبدیل شد.

برنامه اپل برای تداوم نوآوری در محصولات آینده 
اپل برای اینکه بتواند در رقابت با سایر کمپانی‌های دنیا باقی بماند، به‌طور مداوم در حال به‌روزرسانی محصولات و فناوری‌های به‌کار رفته در آنهاست. این کمپانی مسیر خود را به‌سوی استفاده از سرویس‌های خدمات مالی و تبلیغاتی سوق داده، به‌گونه‌ای که درآمدهای حاصل از تبلیغات کمپانی اپل در سال ۲۰۲۱ در مجموع به سه‌میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار رسید. علاوه‌بر این، انتظار می‌رود اپل در آینده‌ای نزدیک با رونمایی از یک هدست واقعیت مجازی وارد بازار XR یا واقعیت توسعه‌یافته شود. با توجه به رشدی که در بازار جهانی هدست‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده رخ داده، پیش‌بینی می‌شود که ارزش این بازار در سال ۲۰۲۳ از ۲۳ میلیون دلار هم تجاوز کند، همچنین اپل برای ادامه این پیشرفت، درحال ایجاد مسیری برای ورود به بازار خودروهای برقی است. بازار خودروهای برقی دنیا در سال ۲۰۲۱ به ۴۱۱ میلیارد دلار رسید. پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که خودروی برقی اپل تا سال ۲۰۲۸ رونمایی شود.

اپل و دامنه وسیع محصولاتش
اپل محصولات مختلفی را طی سال‌ها به بازار عرضه کرده که درآمد کلی این کمپانی را در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۳ تشکیل می‌دهند. در میان تمام محصولات اپل، گوشی‌های آیفون که بیشترین محصول تولیدی این کمپانی هستند، ۶۵ میلیارد و ۷۸۰ میلیون دلار را به خود اختصاص می‌دهند. پس از آن سرویس‌های ارائه‌شده از سوی اپل ۲۰ میلیارد و ۷۷۰ میلیون دلار را شامل می‌شوند. همچنین فناوری‌های پوشیدنی، خانگی و اکسسوری‌ها ۱۳ میلیارد و ۴۸۰ میلیون دلار از درآمد سه‌ماهه نخست ۲۰۲۳ را تشکیل می‌دهند، بعد از آنها هم «آیپد» ۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار و سیستم‌های مک هم هفت‌میلیارد و ۷۴۰ میلیون دلار را شامل می‌شوند.

عناصری که موفقیت اپل را به‌دنبال داشته‌اند
از رونمایی از نخستین کامپیوتر مکینتاش تا «آیپد»، کمپانی اپل شیوه استفاده از اطلاعات، بازی، خرید و ارتباط با کاربران را تغییر داده است. این دستگاه‌ها در صنایع در نوع خود جزء اولین‌ها بودند و ویژگی‌هایشان این محصولات را در چشم مشتریان منحصربه فرد کرد. اپل به‌طور مستمر درحال تحول است و هرسال دستگاه‌ها و محصولات و سرویس‌های جدیدی منتشر می‌کند. درحقیقت تمام محصولات و سرویس‌های اپل به هم پیوسته‌اند و همین امر باعث می‌شود مشتریان ‌انگیزه بالاتری برای خرید محصولات پیدا کنند. سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای اپل نه‌تنها به هم پیوسته بوده و با یکدیگر به‌طور همزمان کار می‌کنند، بلکه دربرابر حملات سایبری از امنیت بسیار بالایی هم برخوردارند. از دیگر عناصر کلیدی فرمول موفق اپل، تجربه کاربردی سفارشی آن است. دستگاه‌های اپل دارای یک رابط کاربرپسند هستند که روند ناوبری و نصب برنامه را برای مشتریان آسان می‌کند. علاوه‌بر این دستیابی ساده و حمایت آنلاین و نیز فروشگاه‌ها فیزیکی تجربه بسیار ارزشمندی را برای کاربران به‌وجود آورده است. این ویژگی‌ها درکنار هم باعث خلق ارزشمندترین محصولات اپل شده که اکوسیستم آن با عنوان «باغ دیواری» شناخته می‌شود و خروج از آن بسیار دشوار است.

سخت‌افزاری
گوشی‌های هوشمند
تبلت‌ها
PCها
ساعت‌های هوشمند
ایرپادها
وسایل هوشمند خانگی

نرم‌افزاری
سیستم عامل‌ها
تعامل‌پذیری
به‌روزرسانی OTA
نگهداری ضعیف
امنیت
خدمات و اشتراک‌ها

تجربه کاربران
رابط کاربری
پشتیبانی آنلاین و حضوری

آیفون: شروعی برای رسیدن به آینده
آیفون پیشگام در گوشی‌های هوشمند اولیه است و پرفروش‌ترین محصول اپل هم محسوب می‌شود. این کمپانی به‌طور مداوم آپدیت‌های جدیدی را برای گوشی‌های آیفون و سیستم‌عامل آن یعنی iOS عرضه می‌کند. فروش بی‌نظیر این محصول پلی برای موفقیت این کمپانی به‌شمار می‌رود. از دو نمونه از پرفروش‌ترین محصولات اپل می‌توان به ویژگی Touch ID که نخستین‌بار در سال ۲۰۱۳ روی گوشی‌های iPhone 5S معرفی شد و نیز ویژگی Face ID اشاره کرد که در سال ۲۰۱۷ در iPhone X رونمایی شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که کمپانی اپل بزرگ‌ترین سهم از عرضه گوشی‌های هوشمند را در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ در اختیار دارد. به‌طوری‌که در مقایسه اپل و سامسونگ، در سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۲ حدود ۲۴٫۱ درصد از عرضه گوشی‌های هوشمند در اختیار اپل و ۱۹٫۴ درصد در اختیار سامسونگ بوده است. این نسبت در سه‌ماهه دوم همان سال در اختیار سامسونگ بوده، به‌طوری‌که ۲۱٫۸ درصد از بازار گوشی‌های هوشمند در اختیار سامسونگ و ۱۵٫۶ درصد در اختیار اپل بوده است. بررسی سال‌های گذشته همچنان نشان می‌دهد که بالاترین سهم اپل از بازار گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه چهارم هرسال رخ داده است. نمونه آن را هم علاوه‌بر سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۲، می‌توان در سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۱ هم مشاهده کرد که سهم سامسونگ ۱۹ درصد و سهم اپل ۲۳٫۴ درصد گزارش شده بود. این روند در سال‌های گذشته نیز صادق بوده است.
همچنین پیشرفت‌هایی در صفحه نمایشگر شبکیه‌ای، تراشه‌ها و دوربین‌های آیفون اتفاق افتاده است و آخرین سری آیفون ۱۴ هم مجهز به تراشه A15 و A16 بایونیک و دوربین‌های ۴۸ مگاپیکسلی شده است. این ویژگی‌ها باعث‌شده اپل به یکی از بازیگران اصلی در بازار گوشی‌های هوشمند تبدیل شود و حدود ۲۴ درصد عرضه گوشی‌های هوشمند جهان را در سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۲ در اختیار داشته باشد. در بازار سیستم‌عامل‌ها، مانند سیستم‌عامل iOS که محدود به گوشی‌های آیفون است، سهم بازار کمتری نسبت به اندروید را به‌خود اختصاص داده که سازگار با دستگاه‌های به‌فروش رسیده توسط فروشنده‌های مختلف است.

عرضه ۲۲۵ میلیون آیفون در ۲۰۲۲
هرسال عرضه محصولات اپل الگوی مشابهی را دنبال می‌کند که شامل افت عرضه محصولات در سه‌ماهه نخست و نوسان درطول سال پیش از رسیدن به اوج نقطه فروش در سه‌ماهه چهارم هرسال می‌شود. این جهش در پایان سال می‌تواند منجر به عرضه محصولات جدید و به‌روزشده در سپتامبر هرسال شود. در سال ۲۰۲۲، بیش از ۲۲۵ میلیون گوشی آیفون، حدود ۶۲ میلیون آیپد و حدود ۲۶ میلیون کامپیوتر مک در دنیا عرضه شد که این تعداد در سه‌ماهه آخر ۲۰۲۲ افزایش یافت.

آیپد: ابزاری برای پرکردن شکاف آیفون و مک
آیپد نیز مانند تبلت، چیزی میان گوشی هوشمند و لپ‌تاپ است. باوجوداین، سخت‌افزار، کیفیت نمایشگر، تراشه‌های پرسرعت و امنیتی که در آن به کار رفته، آن را نسبت به سایر برندها متفاوت کرده است. در اکتبر ۲۰۲۲ در حالی دهمین نسل از آیپد رونمایی شد که آخرین نسخه آن مجهز به تراشه M2 بوده و از وای‌فای با پهنای باند ۶ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند. از دیگر نقاط قوت آیپد، طیف اکسسوری‌هایی است که همراه با آن به فروش می‌رسد مانند قلم اپل، کیبورد جادویی و مجموعه‌ای از جلدهایی که مناسب این آیپد باشند. از زمان معرفی آیپد، سایر تولیدکنندگان هم وارد این بازار پررنگ و لعاب شدند اما اپل همچنان طی یک دهه گذشته تاکنون صدرنشین این بازار است به‌طوری که حدود نیمی از عرضه جهانی این محصول را در سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۲ در اختیار دارد. باوجوداین، همان‌طور که اندروید با سازندگان مختلف سازگار می‌شود، در بازار سیستم عامل تبلت پیشتاز است اما این شکاف در سال‌های اخیر کاهش یافته است.  از زمان عرضه آیپد در سال ۲۰۱۰، اپل رقیب بلامنازع بازار تبلت بوده است. از سه‌ماهه دوم ۲۰۱۸ که آیپد‌ها ۳۴٫۱ درصد از بازار را از آن خود کردند، این روند افت‌وخیزهای زیادی داشت اما هرچه باشد به نظر می‌رسد آیپد سهم قابل‌توجهی از بازار تبلت‌ها را به خود اختصاص داده است. این محصول در سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۱ حدود ۳۸ درصد و در سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۲ قریب‌به ۴۹٫۲ درصد از بازار تبلت‌ها را از آن خود کرده بود.

سیستم‌های مک و بسترسازی برای اپل
نخستین کامپیوتر خانگی (PC) که به «مکینتاش» معروف است، ایده فناوری در خانه را متحول کرد به‌طوری که به ابزاری ساده و قابل دسترس برای بسیاری از کابران تبدیل شد. سیستم‌های PC اپل طی سال‌ها متحول شده و حالا این کمپانی نسخه‌های مختلفی از سیستم‌های مک را روانه بازار کرده است. تمام سیستم‌های مک پرسرعت بوده و مجهز به تراشه‌های M1 و M2 هستند و باتری‌های بادوامی دارند. آنها دارای صفحه نمایشگر شبکیه‌ای با تراکم پیکسلی بالاتر هستند و کیفیت صوتی و تصویری بالا از ویژگی‌های برتر این سیستم به شمار می‌رود. کیبورد Scissor Switch سیستم‌های PC هم برای تایپ بسیار راحت به نظر می‌رسند. از نکات قابل توجه در این کامپیوترها، سیستم‌عامل macOS است که شامل برنامه‌های داخلی طراحی شده برای همگام‌سازی با سایر محصولات اپل است. باوجوداین، به دلیل قیمت‌های بالا، عرصه سیستم‌های مک اپل در بازار PC کمتر از سایر کمپانی‌هاست.
طبق آخرین آماری که ارائه شده، اپل حدود ۱۱ درصد از کل بازار سیستم‌های PC را در اختیار دارد که از سال ۲۰۱۸ تاکنون بالاترین سهم از ‌این بازار را ثبت کرده است. در سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۲، قریب ۲۴ درصد از این بازار در اختیار کمپانی لنوو، ۲۰٫۲ درصد در اختیار HP، ۱۶٫۷ درصد در اختیار کمپانی «دل» و ۱۰٫۷ درصد هم از آن اپل بوده است.

نوآوری‌های اپل روی مچ و گوش کاربران!
به دنبال موفقیت آیفون، اپل دو محصول کمکی را هم برای کاربران خود روانه بازار کرد: یکی ساعت اپل و دیگری ایرپاد. این کمپانی در سال ۲۰۲۱، بیش از ۱۶۱ میلیون واحد فناوری پوشیدنی را روانه بازار کرد. ساعت اپل که حدود ۲۶ درصد از کل بازار ساعت‌های هوشمند را در سه‌ماهه سوم ۲۰۲۲ به خود اختصاص داده بود، به کاربران اجازه می‌دهد علاوه‌بر تعیین اهداف خود، داده‌های سلامت خود را ردیابی کرده و به اینترنت متصل بمانند. طبق گزارش‌های اعلام شده، عرضه فناوری‌های هوشمند و پوشیدنی اپل بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۱ حدودا ۱۴ درصد رشد داشته است. این کمپانی در سال ۲۰۱۸ حدود ۴۸ میلیون محصول فناورانه پوشیدنی عرضه کرده بود. این تعداد در ۲۰۱۹ به ۱۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه رسید. در سال ۲۰۲۰ این تعداد به ۱۵۱ میلیون و ۵۰۰ هزار محصول رسید که حدود ۴۰ میلیون بیشتر شد. در ادامه این افزایش، شمار محصولات فناورانه هوشمند و پوشیدنی اپل در سال ۲۰۲۱ به حدود ۱۶۱ میلیون و ۸۰۰ هزار مورد رسید.

آمریکایی‌ها تامین‌کننده ۴۲ درصد درآمد اپل 
کمپانی اپل طی سال‌ها درک عمیقی از جغرافیا، نیازها و انتظارات کاربران خود به‌دست آورده و سطح بالایی از اعتماد و وفاداری به برند در آنها ایجاد کرده است. علاوه‌بر این ارزش‌هایی چون ساده‌سازی، همکاری و مالکیت فناوری‌های اولیه اپل همراه با استراتژی بازاریابی مبتنی‌بر مشتری که روی زیبایی‌شناسی محصولات و خدمات تمرکز کرده‌اند، آن را به یک محصول سبک زندگی تبدیل کرده‌اند. به‌عبارت دیگر، اپل نمادی از نوآوری، لوکس و مد روز بودن تبدیل شده که مشتریان را از سراسر دنیا به خود جذب کرده است. درواقع اپل هدف‌گذاری خود را روی کاربران مرفه به‌ویژه در آمریکا و اروپا گذاشته که تاثیر آن بر سهم درآمدی اپل قابل‌توجه است. سهم آمریکا از درآمد اپل ۴۲ درصد، اروپا ۲۳٫۶ درصد، چین ۲۰٫۴ درصد، آسیا و اقیانوسیه ۸٫۱ درصد و ژاپن ۵٫۸ درصد اعلام شده است.

اپل در نقش ساخت نرم‌افزارهای نیاز کاربران
تمام سیستم‌عامل‌های اپل در اپ‌استور که فروشگاه عرضه نرم‌افزاری است قابل‌دسترسی بوده و کاربران می‌توانند به‌طور رایگان یا با پرداخت وجه نسبت به دانلود نرم‌افزارها روی دستگاه‌های خود مانند آیفون، iPad، Mac، Apple Watches و Apple TV اقدام کنند. در اواخر ۲۰۲۲، فروشگاه اپ‌استور حدود پنج‌میلیون نرم‌افزار را با دسته‌بندی گسترده عرضه کرد. فروشگاه‌های عرضه نرم‌افزار شامل نرم‌افزارهای اپل مانند Apple Fitness+، Apple News و… است. نرم‌افزارهای بازی در این میان از محبوبیت بالایی برخوردار است و حدود ۲۱ درصد تمام نرم‌افزارهای موجود در اپ‌استور اپل را تشکیل می‌دهند. پرطرفدارترین نرم‌افزارها در میان مشتریان، نرم‌افزارهای آیفون و آیپد هستند. در سپتامبر ۲۰۲۲، نرم‌افزار BeReal با ۱۴ میلیون بار دانلود، پردانلودترین نرم‌افزار آیفونی بوده است که پس از آن به ترتیب، TikTok با هفت‌میلیون و ۵۱۰ هزار دانلود، X-HERO با هفت‌میلیون و ۱۸۰ بار دانلود و واتساپ با ۶ میلیون و ۹۶۰ هزار بار دانلود در رده‌های بعد قرار دارند. درمورد نرم‌افزارهای مخصوص آیپد هم نرم‌افزار Stumble Guys با دومیلیون و ۳۰۰ هزار بار دانلود نیز پردانلودترین نرم‌افزار آیپدی بوده است. بعد از آن، Disney+ با دومیلیون و ۳۰ هزار بار دانلود، iQIYI با یک‌میلیون و ۵۷۰ هزار بار دانلود و Amazon Prime Video با یک‌میلیون و ۴۶۰ هزار بار دانلود در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند.

اپل به‌عنوان کمپانی تبلیغاتی
اپل درکنار بخش‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری خود، به‌دنبال سایر منابع درآمدی است. این کمپانی دوباره فروش تبلیغات را در سال ۲۰۱۶ در بخش Apple News از سر گرفت و واحد تبلیغات این کمپانی از آن سال توسعه پیدا کرده، به‌طوری‌که ارزش آن در ۲۰۲۱ به حدود سه‌میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار رسید. این درحالی است که درآمد این کمپانی از بخش تبلیغات در سال ۲۰۲۰ حدود یک‌میلیارد و ۹۰ میلیون دلار گزارش شده است که رشدی بیش از ۲۳۸ درصدی را شامل می‌شود. این تغییر و تحولات به‌واسطه وضعیت اقتصادی جهان ایجاد شده که به‌واسطه حضور قدرتمند کمپانی‌های بزرگ فناوری مانند گوگل، متا و آمازون در بازار تبلیغات، منجر به کاهش فروش محصولات خواهد شد. کاربران اپل درحال‌حاضر از ویژگی شفافیت ردیابی نرم‌افزار برای تصمیم بر چرایی به اشتراک‌گذاری داده‌ها با نرم‌افزارها و وب‌سایت‌های سایر کمپانی‌ها استفاده می‌کنند.

ورود اپل به بازار واقعیت توسعه‌یافته
از زمانی که اپل وارد بازارهای واقعیت مجازی و واقعیت‌ افزوده شد، زمان زیادی نمی‌گذرد. همین اواخر هم وارد فناوری جدیدی شده که به‌گفته تیم کوک، مدیرعامل اپل همه‌چیز را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد. اپل روی تولید نخستین هدست واقعیت افزوده‌ای کار می‌کند که گفته می‌شود قرار است در سال جاری از آن رونمایی کند. برای این هدست که مجهز به پردازشگرهای M2 و پشتیبانی از WiFi 6E است، نمایشگرهای میکرو ۴K OLED، یک دوربین جلوی رو به پایین و اسکنر عنبیه‌ای نیز تعبیه شده است. انتظار می‌رود این هدست‌ها با سیستم‌عامل جدیدی موسوم به RealityOS کار می‌کند. ویژگی آن به این شکل است که اپ‌استور روی بازی، پخش زنده و ویدئوکنفرانس متمرکز می‌شود. پیش‌بینی‌های جدید اپل نشان می‌دهد که هدست‌های اپل و عرضه آن در دنیا در سال ۲۰۲۳ به حدود ۲۳ میلیون واحد واقعیت مجازی و واقعیت افزوده رسید که با سایر غول‌های فناوری نظیر متا رقابت می‌کند.
طبق آمارهای پیش‌بینی‌شده، بازارهای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده تا سال ۲۰۲۷ با رشد مواجه خواهند شد. تا سال ۲۰۲۴ درآمد حاصل از سخت‌افزارهای واقعیت افزوده و نرم افزاهای واقعیت مجازی به چیزی حدود پنج‌میلیارد دلار می‌رسد. این درحالی است که سخت‌افزارهای واقعیت مجازی درآمد ۱۰ میلیارد دلاری و درآمد نرم‌افزارهای واقعیت افزوده نیز به بیش از ۱۰ میلیارد دلار خواهند رسید. این درآمدها تا سال ۲۰۲۷ برای نرم‌افزارهای واقعیت مجازی بیش از پنج‌میلیارد دلار، سخت‌افزارهای واقعیت افزوده به حدود ۱۰ میلیارد دلار و سخت‌افزارهای واقعیت مجازی و نرم‌افزارهای واقعیت افزوده درآمدی بالغ بر ۱۵ میلیارد دلار را به خود اختصاص خواهند داد.
در این میان هدست‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده محبوبیت بالایی را طی سال‌های آینده از آن خود خواهد کرد. در سال ۲۰۲۱، حدود ۹ میلیون و ۵۴۰ هزار هدست در بخش کاربران و تنها یک میلیارد و ۶۹۰ میلیون هدست در بخش تجاری عرضه شد. این آمار در سال ۲۰۲۳ در بخش کاربران به ۱۷ میلیون و ۸۱۰ هزار هدست و در بخش تجاری به پنج‌میلیون و ۵۹۰ هزار هدست خواهد رسید. طبق آمار، این رشد در سال‌های آتی چندبرابر خواهد شد، به‌طوری‌که تا سال ۲۰۲۶، تعداد هدست‌های عرضه شده میان کاربران به ۳۰ میلیون و ۸۸۰ هزار و در بخش تجاری به ۱۹ میلیون و ۵۸۰ هزار هدست می‌رسد.

خانه‌های هوشمند، قلمرو جدید
با توجه به افزایش خانه‌های هوشمند، اپل به دنبال آن است که محصولات تولیدی خود را در این حوزه افزایش دهد. به‌عنوان مثال، HomePod بلندگوی هوشمندی است که عملکردهای مختلفی از پخش موسیقی گرفته تا قفل کردن در ورودی خانه را برعهده دارد. تلویزیون اپل هم با اتصال به تلویزیون هوشمند، اپلیکیشن‌هایی را به‌طور زنده پخش می‌کند. هر دوی این سیستم‌ها با سایر دستگاه‌های اپل سازگار شده و به‌عنوان یک مرکز خانه هوشمند برای کاربران، دستیابی به اکسسوری‌های خانه هوشمند را که از طریق اپلیکیشن‌های خانگی روی تمام وسایل اپل قابل کنترل هستند، راحت‌تر می‌کنند. اپل اکسسوری‌های دیگری هم دارد که شامل پوشش‌ها، شارژرهای بی‌سیم و AirTagها می‌شود. شارژرهای بی‌سیم این کمپانی به MagSafe شناخته می‌شوند و می‌توان در اتصال با پدهای بی‌سیم یا اتصال به پاوربانک، آنها را شارژ کرد. AirTag جدیدترین اکسسوری اپل است که نوعی محصول ردیاب به شمار می‌رود که سیگنال‌های بلوتوث را ارسال می‌کند که به کاربران در کنترل دستگاه‌های فردی از طریق گزینه جست‌وجوی شبکه‌های اپل کمک می‌کند. در سال‌های اخیر، شمار کاربران بلندگوهای هوشمند اپل موسوم به HomePod mini رشد داشته است به‌طوری که در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۱۸ تنها ۸۰۰ هزار قطعه از این محصول عرضه شد. این تعداد در سه ماهه چهارم همان سال به یک میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه رسید. در سه‌ماهه چهارم ۲۰۱۹ این تعداد به دومیلیون و ۶۰۰ هزار HomePod mini و در سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۰ این تعداد با رشد قابل توجهی روبه‌رو بود و به چهارمیلیون و ۶۰۰ هزار مورد رسید. در سه‌ماهه دوم ۲۰۲۱ با توجه به شیوع همه‌گیری کرونا، تعداد این محصول با کاهش روبه‌رو شد و به سه‌میلیون و ۸۰۰ هزار مورد رسید. در سه‌ماهه نخست ۲۰۲۲ نیز رقم عرضه این محصول به چهارمیلیون و ۵۰۰ هزار مورد افزایش یافت. اپل در سال‌های اخیر برای جذب مشتری برای خدمات محتوایی اشتراکی خود مانند Apple TV+، Apple Fitness+، Apple Music، Apple News و Apple Arcade اقداماتی را انجام داده است که می‌توان تحت عنوان Apple One آنها را تجمیع کرد. همچنین این کمپانی خدمات مضاعفی را که برای کارهای مختلف موثرند، ارائه داده است. نمونه آن Apple Care است که گارانتی برای دستگاه‌های اپل محسوب می‌شود؛ iCloud، پلتفرم ذخیره است که به‌واسطه چند محصول اپل قابل همگام‌سازی است؛ و Apple Pay هم به کاربران امکان خرید و معاملات ایمن را می‌دهد.

اپل در راه عرضه خودرو برقی
علاقه اپل به تولید خودرو به سال ۲۰۱۴ و زمانی برمی‌گردد که بیش از هزار کارشناس و مهندس خودرو کار روی پروژه‌ای موسوم به «تایتان» را آغاز کردند. بعد از بروز تغییرات داخلی در این کمپانی، این پروژه بارها شروع و متوقف شد اما شایعات حکایت از آن دارد که اپل هنوز هم به‌دنبال توسعه خودروی برقی است.  تحلیلگران معتقدند که خودروی اپل بین سال‌های ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۸ راهی جاده‌ها خواهد شد. پیش‌بینی‌ها بیانگر آن است که بازار خودروهای برقی تا سال ۲۰۲۷ با ارزش بسیار بالایی برخوردار خواهد شد. درآمد حاصل از خودروهای برقی در سال ۲۰۲۱ قریب‌به ۴۱۱ میلیارد و ۲۰ میلیون دلار بوده و انتظار می‌رود درآمد حاصل از این بازار تا ۲۰۲۷ با رشدی بیش از ۲۳۸ برابری به رقمی بالغ بر هزار و ۳۹۳ میلیارد و ۳۳۰ میلیون دلار برسد.

در سودای تامین برق از منابع تجدیدپذیر
دستیابی به پایداری موضوع مهمی است و غول‌های فناوری دنیا به‌طور چشمگیری در استراتژی‌های تولیدات پایدارتر مشارکت می‌کنند. اپل در گزارش پیشرفت خود به‌لحاظ زیست‌محیطی، رویکردها و اهداف خود را برای غلبه بر چالش‌های زیست‌محیطی عنوان کرده است. این کمپانی درنظر دارد کل اثرات کربنی خود را خنثی و محصولاتی تولید کنند که اثر کربنی آنها صفر باشد و همچنین هدف اپل انتقال کل زنجیره تامین خود تا سال ۲۰۳۰ به صددرصد برق تجدیدپذیر است. در سال ۲۰۲۱، در میان غول‌های فناوری دنیا، سامسونگ با ۲۴ هزار و ۶۹۴ تن پسماند، بالاترین میزان را به خود اختصاص داد. پس از آن «اینتل» با ۱۷ هزار و ۲۰۰ تن پسماند و اپل با بیش از ۱۵ هزار تن پسماند رده‌های اول تا سوم تولید پسماند را از آن خود کردند. علاوه‌بر این کمپانی اپل به‌دنبال حذف پلاستیک با استفاده از مواد بازیافتی و تجدیدپذیر در محصولات و بسته‌بندی‌های خود تا سال ۲۰۲۵ است. اپل همچنین هدف خود را بر کاهش مصرف آب در تولید محصول، خدمات و عملیات تاسیساتی و نیز میزان زباله تولیدشده گذاشته است. درنهایت این کمپانی در مورد شیمی هوشمند بحث کرده است؛ به‌عنوان مثال این شرکت گزارشی از موادشیمیایی به‌کار رفته در زنجیره تامین خود را منتشر کرده و قرار است به‌دلیل خطری که می‌تواند برای مردم و محیط‌زیست داشته باشد، از مصرف بیش از حد آن خودداری کند. در سال ۲۰۲۱، در میان غول‌های فناوری، سامسونگ با هدر دادن ۱۶۳ هزار و ۶۶۰ مترمکعب آب رتبه نخست را از آن خود کرد. پس از آن اینتل با ۵۴ هزار و ۱۳۱ مترمکعب، آلفابت (گوگل) با ۲۱ هزار و ۵۳۵ مترمکعب، مایکروسافت با ۷۶۵۷ مترمکعب و اپل با ۵۳۲۶ مترمکعب رده‌های دوم تا پنجم هدررفت آب را در تولید محصولات به خود اختصاص داده‌اند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *