اردیبهشت ۱۰, ۱۴۰۳
جهاد دانشگاهی باید از سطح خودسازی آغاز کند تا بتواند به جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی برسد

جهاد دانشگاهی باید از سطح خودسازی آغاز کند تا بتواند به جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی برسد

  • اردیبهشت ۱۴, ۱۴۰۲

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از سازمان جهاد دانشگاهی تهران، جواد پورکریمی در جلسه تجلیل از اعضای هیئت علمی سازمان جهاد دانشگاهی تهران به‌مناسبت روز بزرگداشت مقام معلم گفت: اگر در برهه‌ای از زمان فردی را می‌یابید که اثرگذار است بی‌تردید از خودسازی آغاز کرده است و ابتدا روی خودش کار کرده است. به‌عنوان مثال شهید مهدی رجب بیگی که از دانشجویان پیرو خط امام بودند در کتاب «می‌رویم تا خط امام بماند» که حاوی دست‌نوشته و با نگاهی زیبا و ادبی است می‌گوید «من معلم هستم، اما نه معلمی که برای اثبات باسوادی خود بی‌سوادی دیگران را اثبات کنم» و ما باید با تأسی به شهیدان بزرگوار مانند شهید رجب بیگی در راه معلم بودن تلاش کنیم.

وی با اشاره به کتاب «جلوه‌های معلمی» استاد شهید مطهری و کتاب ارزشمند «منیه المریب» شهید ثانی که در خصوص ویژگی‌های معلم اشاه دارد به همه همکاران جهاد و اعضای هیئت علمی مطالعه و البته عمل به این ویژگی‌ها را توصیه کردند.

تشکیل شورا‌های پژوهشی، آموزشی، پشتیبانی و فرهنگی در جهاد تهران

سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی تهران از تشکیل شورا‌های پژوهشی، آموزشی، پشتیبانی و فرهنگی در آینده نزدیک در جهاد تهران خبر داد و گفت: برای تبیین جایگاه اعضای هیئت علمی در سازمان جهاد دانشگاهی تهران باید ساختار‌ها و شورا‌ها تقویت شود.

جواد پورکریمی، با تأکید بر این‌که هر عضو هیئت علمی باید دست‌کم در یک شورا عضو باشد، در ادامه اظهار کرد: یک بخش آن به کارگروه بر می‌گردد برای اخذ تصمیم مناسب باید در کارگروه تصمیم‌سازی و ایده‌ای طرح شود.

جهاد دانشگاه تهران باید تعاملات بین‌المللی گسترده‌ای داشته باشد

وی با تأکید مجدد بر این‌که باید در جهاد دانشگاهی تهران ساختار تصمیم‌گیری طراحی و کامل شود، افزود: در این‌باره سطح تعاملات حایز اهمیت است، تعاملات در حد داخل جهاد دانشگاهی تهران یک آثاری، تعاملات گسترده‌تر و با دانشگاه تهران و دیگر دانشگاه‌ها یک میزان تأثیر، در سطح کلان‌تر با دستگاه‌های مختلف و حتی در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی میزان تأثیرات متفاوت‌تری خواهد شد؛ لذا تعاملات بین المللی باید در دستور کار جهاد تهران قرار گیرد.

سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی تهران با بیان این‌که داشته‌ها و محصولات جهاد تهران در حدی است که این قابلیت را به این سازمان می‌دهد که در سطح بین‌الملل مطرح شود، افزود: جهاد دانشگاهی تهران برای رسیدن به این مرحله فاصله زیادی ندارد و می‌تواند دیالوگ بین‌المللی داشته باشد.

پورکریمی با اشاره به وجود نیروی انسانی و تأکید بر ضرورت استفاده از روش‌های آکادمیک، پژوهشی و حل مسأله در جهاد تهران، گفت: باید نوع نگاه، توقع و داشته‌های خودمان را از جهاد تهران افزایش دهیم، داشته‌ها باید هدف‌مند، روش‌مند و جهت‌مند باشند.

وی در ادامه بر ضرورت داشتن نگاه همدلانه و دوستانه مبتنی بر برنامه حرکت کردن گروه‌های مختلف تأکید کرد و افزود: باید نگاه انسجام‌بخشی در کل سازمان حاکم باشد اگر آموزش نیازمند پژوهش است انجام پژوهش با اعتماد و اطمینان به پژوهشکده مطالعات توسعه واگذار شود هم‌اکنون همکاری خوبی در حوزه مختلف ایجاد شده است که امید می‌رود به بقیه بخش‌ها تسری یاید و توسعه یابد.

تلاش همه اعضای هیئت علمی برای دستیابی به دانش فنی

سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی تهران کسب دانش فنی، مالکیت مادی و معنوی از دانش فنی را فراتر از آیین‌نامه، بخشنامه و اجرا دانست و گفت: همه اعضای هیئت علمی باید بکوشند تا به دانش فنی چه از طریق طرح داخلی، جهاد مرکزی و یا کارفرمایی دست یابند. سپس دانش فنی باید به سمت ساختاری برای تولید ثروت حرکت کند.

دکتر پورکریمی با تأکید بر این‌که اعضای هیئت علمی باید نیم نگاهی هم به داخل جهاد داشته باشند، افزود: این‌که کجای فرآیند، ساختار و رفتار دچار اشکال است باید همواره تذکر داده شود، چگونگی رفتار، فرهنگ، جو حاکم و ارتباطات به‌طور مستمر رصد و اشکالات یادآوری شود.

اعضای هیئت علمی باید به‌عنوان مغز سازمان اهل فکر، تعامل، تدبر، نقد و نگاه موشکافانه باشند

وی با تأکید بر ضرورت وجود تلنگر‌های دائمی در دنیای کنونی گفت: در غیر این صورت آدمی غرق در قدرت، ریاست، مکنت و ثروت و شهوت می‌شود همه اعضای هیئت علمی باید به‌عنوان مغز سازمان اهل فکر، تعامل، تدبر، نقد و نگاه موشکافانه باشند. سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی تهران با اعتقاد به این‌که پژوهشگر از اعضای هیئت علمی جدا نیست، خاطرنشان کرد: اگر اعضای هیئت علمی و پژوهشگر را از جهاد دانشگاهی تهران بگیرند عملاً با بخش دولتی یا خصوصی که به نوعی کالایی تولید می‌کند و خدمات ارائه می‌کنند تفاوتی نخواهد داشت. تفاوت جهاد با سایر بخش‌ها تفاوت در دیدگاه و رویکرد ارزشی و انقلابی است.

پور کریمی هویت‌بخشی به اعضای هیئت علمی را بخشی ناشی از سازمان و بخشی ناشی از خود اعضای هیئت علمی برشمرد و افزود: باید اعضای هیئت علمی نظم فکری و چارچوب منطقی منظمی در عین حال خلاقانه، نقادانه داشته باشند.

 

منبع:خبرگزاری دانشجو

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *