اردیبهشت ۹, ۱۴۰۳

دانشگاه چگونه به رشد تولید کمک می‌کند؟

  • فروردین ۱۴, ۱۴۰۲

ام نهادن و انتخاب شعار مشخص برای هر‌سال جهت‌گیری‌های حرکت کشور و اولویت‌های نهادها و دستگاه‌ها را در تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها مشخص می‌کند.
۱۴۰۲ نیز با تصمیم رهبر انقلاب به نام سال «مهار تورم و رشد تولید» نام‌گذاری شد. اگرچه به مانند شعار سال قبل، مخاطب اصلی و مسئول تحقق شعار سال ارتباط مستقیمی با دانشگاه ندارد اما نمی‌توان نادیده گرفت که دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی به‌عنوان بازوان علمی کشور می‌توانند برای اجرای دقیق اهداف بلند‌مدت و سالیانه به‌صورت علمی و دقیق عمل کنند. در این زمینه دانشگاه آزاد اسلامی سال گذشته نیز به‌خوبی نشان داد برای اجرای برنامه‌های خود همسو با کشور قدم برداشته و تحقق این مهم را به‌خوبی در رویداد عصر امید به همگان نشان داد. سه تن از روسای استانی دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با «فرهیختگان» مسئولیت‌های دانشگاه در این راستا را تشریح کردند و از برنامه‌هایشان در سال جدید سخن گفتند که در ادامه می‌خوانید.

رئیس دانشگاه آزاد استان آذربایجان شرقی:
دانشگاه باید گروه‌های دانشی در حوزه اقتصاد و مدیریت تشکیل دهد 

آرش رنجبران، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی درباره وظیفه آموزش عالی برای تحقق شعار سال گفت: «براساس تدبیر و درایت رهبر انقلاب شعار سال مهار تورم و رشد تولید نام‌گذاری شد. بر این اساس همه ارگان‌های کشور وظیفه دارند تا تمام توانایی‌ و استعدادهای خود را برای تحقق این مهم بسیج کنند. از سوی دیگر، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی با دارا بودن ظرفیت‌های بالای علمی به‌ویژه با داشتن شرکت‌های دانش‌بنیان، سراهای نوآوری و مراکز رشد تاثیر بسیار بزرگ و مهمی در این مسیر خواهند داشت. به‌طور قطع رشد تولید نیازمند به پشتوانی مهندسی، روش‌های نوآورانه و خلاقانه است. همچنین برای انجام توسعه‌های دانش‌بنیانی باید زمینه فنی، مهندسی مبنای فعالیت‌ها و اقداماتی در‌نظر گرفته شود. سهم این شرکت‌ها و مجموعه‌های فناورانه در تحقق شعار سال بسیار زیاد است و نباید از کنار آن بی‌تفاوت و یا کم‌توجه عبور کرد.»
او در ادامه سخنان خود در رابطه با مهار تورم در شعار امسال افزود: «مهار تورم بخش دیگری از شعار سال را به خود اختصاص داده که در زمینه‌های اقتصادی بیش از دیگر مسائل نیازمند به مشاوره و پشتوانه علمی بوده و مشاوره برای این بخش مهم ضروری است. به بیان دیگر برای مهار تورم باید از نظرات اندیشمندان و صاحب‌نظران حوزه اقتصادی استفاده کرد. مسائل و مشکلات حوزه تورم باید در مجموعه‌های دانشی بررسی شوند و سپس برای حوزه‌های مختلف تحت عنوان بسته‌های کاری تعریف شوند و پس از این مراحل و بررسی‌ها به ارگان‌های اجرایی تقدیم شود. به‌عقیده من همه افراد در تمام ارگان‌های اجرایی کشور چه وزارتخانه‌ها و چه سازمان‌ها موظف هستند دانشگاه‌ها را به‌عنوان موثرترین مشاور در کنار خود داشته ‌باشند و از راهنمایی‌های آنها بهترین استفاده را کنند.»
رنجبران تاکید کرد: «باید توجه داشت که اقدام همزمان رشد تولید و مهار تورم کار بسیار دشواری است، زیرا در زمان مهار تورم رکود اقتصادی ایجاد می‌شود و پیشبرد این دو مهم و اقدام عملی برای تحقق همزمان آنها طبق سخنان رهبری، به‌طور حتم و تنها از مسیر دانش‌بنیان و فعالیت‌های نوآورانه با ارزش‌افزوده بالا و پشتوانه علمی اقتصادی به‌شرط تورم‌زا نبودن؛ محقق خواهد شد. بنابراین نمی‌توان از نقش دانشگاه در تحقق شعار سال کاست و باید پذیرفت که دانشگاه بازیگر بسیار مهم و تاثیرگذار در تحقق آن است.»
او درخصوص نقش‌آفرینی دانشگاه آزاد در عرصه تحقق شعار سال نیز عنوان کرد: «برای گام اول باید یک برنامه‌ریزی منسجم و دقیق انجام شود. در سند تحول و تعالی دانشگاه که برنامه و ریل‌گذاری پنج‌ساله دانشگاه آزاد است؛ بسته‌های کاری متنوع تعریف شده که برای اجرای این امر می‌توان از آنها استفاده کرد. یکی از این بسته‌های کاری، پایداری اقتصادی نام دارد. دانشگاه در این حوزه نه‌تنها خود را باید به‌عنوان یک مجموعه به‌سمت پایداری اقتصادی سوق دهد، بلکه می‌تواند با به‌کارگیری ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و توسعه فعالیت‌های نوین به‌سمت پایداری اقتصادی نیز حرکت کند و در کشور نیز برنامه‌هایی را داشته باشد. منتها برای ورود به این حوزه و اجرای این مهم باید برنامه‌ریزی مدونی در دانشگاه انجام شود.» رنجبران در ادامه افزود: «دانشگاه باید گروه‌های دانشی در حوزه اقتصاد و علوم مدیریت تشکیل دهد و برنامه‌هایی را تدوین کند و به سازمان‌های مربوطه ارجاع دهد. نیاز است تا مشکلات کشور احصا شود که البته در‌حال‌حاضر بخشی از این مشکلات در دانشگاه آزاد احصا شده است. به‌عقیده من برای اجرای این کار جامع باید یک برنامه‌ریزی کلان انجام شود. از سوی دیگر و با توجه به شبکه بودن دانشگاه آزاد اسلامی و با گستره جغرافیایی بزرگی که در تمام کشور دارد؛ می‌تواند تاثیر کلانی نیز برای تحقق این موضوع داشته باشد.» رئیس دانشگاه آزاد استان آذربایجان‌شرقی درباره اقداماتی که به‌صورت مشخص در این استان برای تحقق شعار سال اجرایی خواهد شد، بیان کرد: «در‌خصوص رشد تولید، استان آذربایجان‌شرقی برنامه خوب و مدونی دارد. اولین شرکت دانش‌بنیان دانشگاه در زمینه تولید مخازن کامپوزیتی به مرحله تولید خواهد رسید. قراردادهای اولیه این شرکت قبل از سال نو و عید نوروز منعقد شد و درحال‌حاضر یک خط تولید از این کارخانه دانش‌بنیان فعالیت خود را آغاز کرده است. در‌نظر داریم تا خرداد‌ماه این یک خط تولید به چهار خط افزایش پیدا کند. همچنین پیشنهاد قراردادهای بسیار خوبی تاکنون دریافت شده که برای تحقق آنها در امسال باید اقدامات لازمی را انجام داد. یک قرارداد بزرگ این شرکت می‌تواند کارآیی و توانایی این شرکت را به‌خوبی به منصه ظهور گذارد و نیاز کشور را در تولید مخازن کامپوزیتی تامین کند.»

 تفاهمنامه دانشگاه آزاد و صنعت مس به قرارداد منجر می‌شود
او در ادامه اقداماتی که در این استان انجام شده، گفت: «یک قرارداد بزرگ دیگری بین شرکت تراکتورسازی و دانشگاه آزاد استان آذربایجان‌شرقی به ارزش ۷۷ میلیارد تومان منعقد شده است. براساس این قرارداد یک خط تولید روباتیک مبتنی‌بر AGB در گروه صنعتی تراکتورسازی توسط دانشگاه مستقر خواهد شد. این خط تولید به‌روز دنیا به رشد باکیفیت و مبتنی‌بر برنامه‌ریزی دقیق و کنترل با دقت این مجموعه تولیدی کمک به‌سزایی خواهد داشت. همچنین درحال انجام یک تفاهمنامه بسیار بزرگ با یک شرکت در حوزه صنعت مس هستیم که امسال به قرارداد تبدیل خواهد شد. براساس این تفاهمنامه مقرر می‌شود که بخش قابل توجهی از نیازهای صنعتی از مواد اولیه، قطعات و خدمات مهندسی صنعت مس که در‌حال‌حاضر از خارج کشور تامین می‌شوند، در داخل کشور تولید و تامین کرد. همه این کارها در کنار هم در زمینه رشد تولید و با توجه به ارز‌آوری که برای کشور دارند، می‌توانند به کنترل قیمت‌ها و مهار تورم در حوزه صنعت مس کمک شایانی داشته باشند.»

رئیس دانشگاه آزاد واحد اصفهان (خوراسگان):
تربیت نیروی متخصص رسالت دانشگاه در برابر شعار سال است

پیام نجفی رئیس دانشگاه آزاد واحد اصفهان (خوراسگان) درخصوص رسالت آموزش عالی کشور در تحقق شعار سال گفت: «یکی از رسالت‌های آموزش عالی کشور بحث تربیت نیروی متخصص است. امروز بسیاری از واحدهای تولیدی، صنایع و بنگاه‌های اقتصادی به‌شدت به نیروی متخصص و ماهر نیازمند هستند، بنابراین یکی از رسالت‌هایی که دانشگاه‌ها در بحث جهش تولید و افزایش تولید، می‌توانند در آن نقش‌آفرینی کنند تربیت نیروی انسانی خواهد بود که از طریق ارتباط با صنعت میسر می‌شود.»
او با بیان اینکه باید سرفصل‌های درسی را با نیازهای واقعی کار منطبق کرد ادامه داد: «فعال کردن طرح پویش یکی‌دیگر از اقدامات است که می‌تواند به تامین نیروی انسانی صنعت کمک کند. همچنین دانشکده‌های مهارتی که دانشگاه آزاد از چندی پیش راه‌اندازی آن را آغاز کرده است نیز می‌تواند به بحث تولید کمک کند. البته در حوزه مهار تورم نیز گروه‌های تخصصی در دانشگاه می‌توانند کمک کنند.»
او اضافه کرد: «همچنین از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان، مراکز رشد و سراهای نوآوری می‌توانیم کسب‌وکارهای جدید ایجاد کرده و با ایجاد این فضاهای جدید کسب‌وکار به مهار تورم و رشد تولید کمک کنیم.»
رئیس دانشگاه آزاد واحد اصفهان (خوراسگان) در ادامه با بیان اینکه رشد تولید همگام با مهار تورم با فضای کسب‌وکار جدید ایجاد می‌شود عنوان کرد: «همچنین با راه‌اندازی سامانه‌هایی در شرکت‌های دانش‌بنیان و افزایش تولید محصولات دانش‌بنیان می‌توان به بحث مهار تورم و افزایش تولید کمک کرد.»

 پیشنهاد ایجاد گروه‌های تخصصی اقتصاد برای خلق ایده‌های مهار تورم
نجفی در پاسخ به این سوال که مشخصا دانشگاه آزاد چگونه می‌تواند به تحقق شعار سال کمک کند گفت: «یکی از بحث‌هایی که به‌صورت جدی می‌توانیم به آن کمک کنیم بحث پویش اشتغال و دانشکده‌های مهارتی است. دانشکده‌های مهارتی نیروی مورد نیاز صنعت را تامین می‌کند. همچنین گسترش تولید و ایجاد کسب‌وکارهای جدید از طریق سراهای نوآوری و مراکز رشد و تیم‌های نوپایی که در دانشگاه شکل می‌گیرد نیز به تحقق شعار سال کمک می‌کند. نکته دیگر اینکه ایجاد گروه‌های تخصصی اقتصاد در دانشگاه می‌تواند به ایده‌هایی منجر شود که به مهار تورم کمک کند.»
او بیان کرد: «ما در دانشگاه آزاد استان اصفهان (خوراسگان) تمام تلاش خود را در زمینه طرح پویش خواهیم کرد تا اتفاقات خوبی بیفتد. در تلاش هستیم تا آمار دانشجویان پویشی را به ۵ درصد کل دانشجویان دانشگاه آزاد استان اصفهان برسانیم تا همزمان با تحصیل در محیط واقعی کار درگیر باشند و نیروی متخصص صنعت را تامین کنیم. گسترش دانشکده‌های مهارتی گام دوم‌مان خواهد بود و در گام سوم توسعه سراهای نوآوری را دنبال می‌کنیم. سراهای نوآوری بذر، گیاهان دارویی، ‌ای‌تی، فرش ماشینی و اتاق بازرگانی ۵ سرای فعال در استان اصفهان است که به وسیله این ۵ سرای نوآوری در استان اصفهان تلاش می‌کنیم در ایجاد کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و ایجاد کسب‌وکارهای جدید و همچنین توسعه و تولید محصولات دانش‌بنیان گام برداریم.»

رئیس دانشگاه آزاد استان خوزستان:
مشاوره و بهینه‌سازی فرآیندها به رشد تولید منجر خواهد شد

علی افروس، رئیس دانشگاه آزاد استان خوزستان و واحد اهواز درباره تحقق شعار سال و وظیفه دانشگاهیان در این حوزه گفت: «دانشگاه‌ها می‌توانند از طریق افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان، کمک به بهینه‌سازی و تسهیل در تولید و همچنین بها دادن و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، رقابت سالمی را در حوزه تولید در زمینه‌های مختلف ایجاد کنند.»
او اضافه کرد: «یک بخش از بحث تولید، مشاوره دادن و بخش دیگر بهینه‌سازی فرآیندهای تولید است. بخش دیگر نیز استفاده از امکانات دانشگاه و استفاده از توان مشاوره‌های تخصصی اساتید است. این مسائل باعث می‌شود که تولیدات‌مان از وارداتی بودن فاصله گرفته و درنهایت منجر به رونق تولید شود. وقتی عرضه زیاد شود قطعا تورم نیز کاهش پیدا کرده و بازار رقابتی شده و قیمت‌ها واقعی‌تر می‌شود. بنابراین یک تولید‌کننده اگر بخواهد در این مسیر وارد شده و نبازد مجبور است که قیمت خود را رقابتی کند و همین امر باعث مهار تورم می‌شود.»
رئیس دانشگاه آزاد استان خوزستان و واحد اهواز گفت: «دانشگاه آزاد در چند سال اخیر مسیر خود را به سمت یک دانشگاه کارآفرین تغییر داد و فضا را آماده کرد تا فعالیت‌های دانش‌بنیان را با ایجاد برنامه‌های تحولی توسعه دهد. مهم‌ترین رویدادی که در این حوزه برگزار شده است عصر امید در تهران و رویداد عصر امید عسلویه بود. ما در سال جدید نیز رویداد عصر امید را در منطقه ویژه پتروشیمی دنبال خواهیم کرد.»
او تاکید کرد: «این اقدامات باعث می‌شود که دانشگاه همسو با دولت برای تحقق شعار سال پیش برود. ما نیز در دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان تلاش داریم تا محصولات خود را افزایش دهیم و همچنین به دنبال کارهای بازاریابی محصولات تولید شده برویم تا هم در راستای سیاست‌هایی که سند تحول دنبال می‌کنند گام برداشته و هم بتوانیم در بحث تحقق شعار سال اثر‌گذار باشیم.»
افروس تصریح کرد: «رشد تولید و مهار تورم فقط درخصوص بحث‌های تولیدی نیست؛ ما در بحث آموزش نیز می‌توانیم به تحقق شعار سال کمک کنیم. امسال تلاش‌مان بر این است که رشته پزشکی را در سطح استان فعال کنیم. همچنین یک‌سری شرکت‌های این استان که در رویداد عصر امید در عسلویه و تهران مشارکت داشتند منجر به قراردادهایی خوبی شدند که این قراردادها را دنبال خواهیم کرد. همچنین اسفند سال گذشته پردیس علم و فناوری انرژی خوزستان با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افتتاح شد. در این مراسم قراردادی منعقد شد که امیدوارم امسال این قرارداد شکوفا شود.»
 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *