اردیبهشت ۷, ۱۴۰۳

دانشگاه‌ها با وجود مشکلات مختلف می‌توانند به سمت فناوری و نوآوری حرکت کنند؟

  • خرداد ۴, ۱۴۰۱

مدیر امور پژوهشی دانشگاه خوارزمی در خصوص آمادگی دانشگاه‌ها برای حرکت به سمت فناوری، گفت: دانشگاه‌هایی که بتوانند بخش عمده بودجه را به سمت بودجه اختصاصی و درآمدهای طرح‌های پژوهشی برون‌دانشگاهی ببرند، این درآمدها می‌تواند صرف حمایت از پژوهش، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، هسته‌های فناور و زمینه‌های مختلف شود. به هر حال به این صورت نیست که بگوییم چون بودجه دولتی تخصیص داده شده کمتر از نیازها است، پس فعالیت‌های دیگر متوقف می‌شود.

دکتر روزبه جوادکلباسی در پاسخ به این سؤال که آیا دانشگاه‌ها با مشکلاتی که دارند، برای حرکت به سمت کارآفرینی و نوآوری آماده هستند؟ گفت: بله، صد درصد. هر دانشگاهی چند سالی هست که فعالیت خود را در حوزه فناوری شروع و ارتباطاتی را برقرار کرده است. دانشگاه‌هایی که بتوانند بخش عمده بودجه را به سمت بودجه اختصاصی و درآمدهای طرح‌های پژوهشی برون دانشگاهی ببرند، این درآمدها می‌تواند صرف حمایت از پژوهش، حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، هسته‌های فناور و زمینه‌های مختلف شود. به هر حال به این صورت نیست که بگوییم چون بودجه دولتی تخصیص داده شده کمتر از نیازها است، پس فعالیت‌های دیگر متوقف می‌شود.

وی ادامه داد: البته دانشگاهیان باید در این زمینه تلاش کنند تا با شرکت‌ها و سازمان‌های بیرونی، ارتباط برقرار کنند تا بودجه بیشتری از این بخش جذب شود.

مدیر امور پژوهشی دانشگاه خوارزمی خاطرنشان کرد: در هر صورت باید توجه داشت که پژوهش صرفاً پژوهش کاربردی نیست، ما پژوهش‌های بنیادی و پژوهش‌های مرز دانشی داریم و این پژوهش‌ها نیاز به صرف هزینه و حمایت مالی دارند و امید است که مراجع تصمیم گیرنده در اختصاص بودجه این نکات را مد نظر قرار دهند.

جوادکلباسی در مورد مقالات کاربردی و طرح‌های کارفرمایی انجام‌شده در این دانشگاه، توضیح داد: در سال ۱۴۰۰ ما ۴۸ طرح برون‌دانشگاهی نهایی‌شده داشتیم. اما پاسخ به سؤال در مورد مقالات کاربردی، کمی سخت است. چرا که روند پذیرش و چاپ مقالات طولانی است. به همین دلیل مقالات منتشرشده در سال ۱۴۰۰ ممکن است، نتیجه پژوهش‌های دو یا سه سال گذشته باشند. به همین دلیل منطقی است که در مورد فعالیت‌های دو، سه سال گذشته صحبت کنیم.

وی ادامه داد: از آن‌جایی که ما جزو دانشگاه‌هایی هستیم که برای بین‌المللی‌شدن تلاش می‌کنیم، گزارشی در مورد فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه خوارزمی بر اساس شاخص‌های دوازده‌گانه مسئولیت اجتماعی در سه سال اخیر برای وزارت علوم آماده و ارسال شده است. این شاخص‌ها در حوزه‌های مختلف مانند رفع معضلات اجتماعی، محیط زیست و توسعه پایدار، توسعه آموزش و برنامه‌های آموزشی برای جامعه و صنعت، ارتباط و همکاری و کمک به توسعه استانی و ملی، رفع معضلات اقتصادی و صنعتی، کارآفرینی و توسعه کسب و کارها، بررسی مسائل زنان و اقلیت‌ها و… هستند. بر اساس این شاخص‌ها، در سه سال اخیر در دانشگاه خوارزمی ۹۵۲ پایان‌نامه و رساله، ۱۰۶ پروژه برون‌دانشگاهی و ۵۲ پروژه درون‌دانشگاهی در این حوزه‌ها انجام شده است.

مدیر امور پژوهشی دانشگاه خوارزمی ادامه داد: همچنین در این حوزه‌ها ۴۱۲ کارگاه و ۱۸ کنفرانس برگزار شده و همچنین دو هزار و ۲۴۷ مقاله و ۱۴۸ کتاب منتشر شده است؛ بنابراین می‌توان گفت که مجموع فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه در سه سال اخیر در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی سه هزار و ۹۳۵ مورد بوده است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *