اردیبهشت ۷, ۱۴۰۳

ضرورت استفاده حداکثری از آموزش الکترونیک

  • بهمن ۳, ۱۴۰۰

مدیر کارگروه آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم به دانشگاه ها توصیه کرد، برای ترم آینده از حداکثر ظرفیت آموزش‌های الکترونیکی استفاده کنند.

سید علی اکبر صفوی درباره میزان استفاده دانشگاه‌ها از آموزش‌های الکترونیکی براساس نظام‌نامه یادگیری الکترونیکی با توجه به حضوری شدن آموزش‌های از ترم آینده گفت: در این خصوص با دو مساله روبرو هستیم، اول اینکه ستاد ملی کرونا و وزارت علوم اعلام کرده‌اند که دانشگاه‌ها به سمت آموزش حضوری حرکت کنند و در عین حال می‌توانند از مصوبات و قوانین نظام نامه آموزش الکترونیک که برای زمان پسا کرونا پیش بینی شده هم استفاده کنند.

وی ادامه داد: در بخشنامه‌ای که وزارت علوم به دانشگاه‌ها ابلاغ کرده، آمده است؛ تمامی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی استان در صورت لزوم استفاده از آموزش‌های الکترونیکی در قالب ترکیب متناسب آن با آموزش حضوری، الزاماً باید مطابق با نظام‌نامه یادگیری الکترونیکی و تحت نظارت شورای آموزش عالی استان اقدام کنند.

مدیر کارگروه آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم افزود: نظامنامه یادگیری الکترونیکی تصویب کرده است، دانشگاه‌های سطح یک با مصوبه شورای داخلی، تا ۵۰ درصد و دانشگاه‌های سطوح دیگر نیز با مصوبه شورای داخلی دانشگاه‌های خود تا ۳۰ درصد از خدمات و دروس خود را به صورت الکترونیکی ارائه کنند.

وی ادامه داد: تفسیر این مصوبه یعنی اینکه به طور مثال دانشگاه شیراز می‌تواند مصوب کند که اگر قرار است دانشجو ۶۰ درس طی کند تا مدرک کارشناسی خود را دریافت کند، دانشگاه این اختیار را دارد که مصوب کند از این ۶۰ درس، ۳۰ درس به تشخیص دانشکده و استاد، آنلاین برگزار شود.

صفوی یاد آور شد: حتی استاد می‌تواند اعلام کند که نصف دانشجویان در کلاس حاضر شده و نصفی به صورت آنلاین دروس را دنبال کنند، تمام این گزینه‌ها در درون نظام نامه یادگیری الکترونیکی که سال ۹۹ مصوب و ابلاغ شد، وجود دارد اما لازمه آن این است که هر دانشگاه، آئین نامه‌های داخلی و دستور العمل های اجرایی آن را برای خود مصوب کنند، ممکن است یک دانشگاه تصمیم بگیرد در شرایط پسا کرونا از حداکثر اختیار آموزش الکترونیک استفاده کند ولی دانشگاه دیگری تصمیم بگیرد در پسا کرونا حداکثر از ۳۰ درصد ظرفیت آموزش الکترونیکی استفاده کند.

صفری ادامه داد: این باید در شورای هر دانشگاه تصمیم گیری و اعلام شود، همچنین ممکن است استاد و دانشجو تصمیم بگیرد که تمام یک درس و یا بخشی از آن آنلاین باشد، اینکه کدام گزینه‌ها را به استاد و دانشجو می‌دهند هم باید در آن دستورالعمل اجرایی هر دانشگاه شفاف سازی شود.

وی افزود: پس حتی اگر کرونا ۱۰۰ درصد رفع شد و دستورالعمل ۱۰۰ درصد حضوری تعریف شد، این قانونی که برای دانشگاه ابلاغ شده است به آنها اجازه می‌دهد به این سبک بخشی از فعالیت‌های خود را مجازی ادامه دهند.

مدیر کارگروه آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم یادآورشد: اما الان ما در پسا کرونا نیستیم در شرایط حاد کووید ۱۹ نمونه اول که مردم واکسن نزده بودند نیز نیستیم ما در مرحله بین این دو قرار داریم، براساس این پیش بینی‌ها اومیکرون در حال توزیع زیاد است اما خطرش کمتر از قبلی است با این شرایط باید دانشگاه‌ها بر اساس دستورالعمل‌های موجود تلاش برای حضوری شدن انجام داده و از سقف ظرفیتی که برای آموزش الکترونیکی دارند نیز استفاده کنند توصیه من این است که به خوبی و از حداکثر ظرفیت استفاده کنند.

وی ادامه داد: اما این نیازمند این است که مقداری تمهیدات بهتری برای کلاس‌ها و اساتید پیش بینی شود و هم دستورالعمل‌های مشخص و اجرایی برای عملی کردن نظامنامه یادگیری الکترونیکی زودتر عملیاتی کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر در سایر کشورهای دنیا که وضع کرونای آنها هم شدید است مانند سوئیس و آلمان و یا کشورهای دیگر اغلب کلاس‌ها به صورت حضوری و یا به شکل ترکیبی برگزار می‌شود، یعنی سر کلاس امکانات، دوربین، کامپیوتر وجود دارد و استاد و تعدادی از دانشجویان در کلاس‌ها حاضر می‌شوند و اگر دانشجویی معذوریت دارد از راه دور در کلاس شرکت می‌کند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *