اردیبهشت ۷, ۱۴۰۳

دومین روز از هفته پژوهش: برگزاری کارگاه اخلاق پژوهش به همراه معرفی پایان نامه‌های برتر

  • آذر ۲۲, ۱۴۰۰

در دومین روز از هفته پژوهش و به مناسبت گرامیداشت هفته مذکور کارگاه “اخلاق پژوهش” با ارائه دکتر مریم برادران حقیر، عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع)- پردیس خواهران در روز یکشنبه ۲۱ آذر در فضای مجازی برگزار شد.

دکتر برادران در ابتدای کارگاه ضمن بیان تعاریفی چون مرجعیت و دیپلماسی علمی به داشتن سبک خاص در پژوهش تاکید نمود و در همین راستا تصریح کرد: رعایت اخلاق در عرصه‌های مختلف پژوهشی از مرحله نخست مسئله‌یابی تا پایان فرایند لازم و ضروری است. به طور مثال در مسئله‌یابی و بیان مسئله باید به مسائلی پرداخته شود که نیاز واقعی و اصلی جامعه است و در جهت حل مشکل و باز کردن گره‌های موجود گام برمی‌دارد و یا در مرحله مطالعاتی توجه به این نکته که چقدر این مطالعات فارغ از تعصبات و سوء‌گیری‌ها شکل می‌گیرد بسیار مهم است. توجه به اینکه در جذب اعتبار چقدر انصاف رعایت می‌شود و از ضابطه‌ها پیروی می‌گردد. در بخش جمع‌آوری داده‌ها چقدر به بحث محرمانگی اطلاعات و جمع‌آوری داده‌های درست پایبند هستیم. چقدر تحلیل داده‌ها را بر مبنای داده‌های به دست آمده و روش‌های علمی انجام می‌دهیم و فرایند انتشار چقدر از فرایندهای تعریف شده و ضابطه‌مند پیروی می‌کند و مبتنی بر روش‌های علمی است همه این موارد بخشی از اخلاق پژوهش است که باید در روند کارهای پژوهشی مورد توجه قرار گیرد.
وی در ادامه ضمن توصیف شیوه‌نامه‌های انجام کارهای تحقیقی به تشریح اصول آنها پرداخت و خاطرنشان کرد: ما باید برای داشتن زبان مشترک پژوهش و رعایت اخلاق پژوهشی از شیوه نامه‌های استاندارد و مورد قبول جوامع علمی پیروی کنیم.
در ادامه این برنامه دکتر گلشنی، مدیر دفتر مطالعات و تحقیقات دانشجویی به آئین نامه‌ها و دستورالعمل‌های تدوین شده در اداره مذکور شامل آئین نامه و تعهدنامه حق مالکیت مادی و معنوی، تعهدنامه اصالت کار تحقیق، تدوین دستورالعمل فرایند کار تحقیقی دوره کارشناسی، بازنگری دستورالعمل تشکیل هسته‌های دانشجویی پژوهش محور پرداخت و هر کدام را تشریح نمود.
وی در پایان به معرفی پایان‌نامه‌های برتر رشته‌های مختلف در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری مبادرت کرد و در ادامه دانشجویان برگزیده به تشریح کار تحقیقی خود و بیان نکات برجسته آن پرداختند

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *