فروردین ۳۰, ۱۴۰۳

تحلیل و بررسی قانون حمایت از خانواده مبتنی بر جایگاه حلقه‌های میانی تمدن ساز در مجموعه نشست‌های پنل سبک زندگی

  • دی ۲, ۱۴۰۰

مجموعه نشست‌های پنل سبک زندگی/سومین همایش بین المللی گام دوم انقلاب اسلامی، مکتب شهید سلیمانی؛ الگوی جریان حلقه‌های میانی تمدن‌ساز با عنوان:”تحلیل و بررسی قانون حمایت از خانواده مبتنی بر جایگاه حلقه‌های میانی تمدن ساز”در روز چهارشنبه اول دی ماه به صورت حضوری و مجازی با همکاری دانشگاه جامع امام حسین(ع) در دانشگاه امام صادق(ع)- پردیس خواهران برگزار شد

در این پنل که به ریاست دکتر صدیقه مهدوی کنی، عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع)- پردیس خواهران برگزار می‌شود، دکتر فاطمه فلاح تفتی، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و دکتر کبری پورعبدالله، عضو هیأت علمی پردیس خواهران به ارائه مطلب علمی پرداختند.
دکتر فلاح تفتی در ابتدای نشست ضمن پرداختن به مفهوم تمدن‌سازی و تقسیم آن به مولفه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و همچنین مفهوم حلقه میانی، خانواده را به عنوان حلقه میانی تمدن‌ساز معرفی کرد و به تبیین ویژگی‌های نهاد خانواده تمدن ساز و تطبیق و تحلیل با مواد قانونی حمایت از خانواده پرداخت.
وی در همین راستا به ارائه مفهومی از تمدن از دیدگاه علامه جعفری پرداخت و آن را برقراری نظم و هماهنگی در روابط انسان‌های یک جامعه که تصادم‌ها و تزاحم‌های ویرانگر را منتفی ساخته و مسابقه در مسیر رشد و کمال را قائم مقام آن‌ها بنماید، به طوری که زندگی اجتماعی افراد و گروه‌های آن جامعه موجب بروز و به فعالیت رسیدن استعدادهای سازنده آن‌ها باشد، دانست.
عضو هیات پردیس خواهران ضمن اشاره به مفهوم تمدن اسلامی از دیدگاه مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: انسان در چنین فضایی به لحاظ معنوی و مادّی می‌تواند رشد کند و به غایات مطلوبی برسد. زندگی خوب و عزّتمندی داشته باشد و دارای قدرت، دارای اراده، دارای ابتکار، دارای سازندگی جهان طبیعت باشد.
وی در ادامه با توجه به دیدگاه رهبر معظم انقلاب به راهکارعملی اشاره کرد و افزود: این راهکار عملی که ویژگی‌های هدایت، تمرکز، پیگیری، فعالیت پی در پی و لحظه به لحظه دارد بر عهده جریان‌های حلقه‌های میانی است.
دکتر فلاح تفتی در ادامه ویژگی‌های حلقه‌های میانی را برشمرد و آنها را شامل تبیین‌کننده و پیگیری‌کننده راهبردها و اهداف انقلاب، تدقیق کننده جهت‌گیری‌ها، انگیزه بخشی و فعال‌سازی ظرفیت‌های عظیم جامعه دانست.
وی در ادامه و ضمن بررسی ویژگی‌های مطرح شده در لایحه حمایت از قانون خانواده به فصول مختلف قانون حمایت خانواده مصوب اسفند ۱۳۹۱ و ابلاغ آیین نامه اجرایی در بهمن ۱۳۹۳ پرداخت و با توجه به دیدگاه امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، جایگاه زن و مادر را به عنوان یک عنصر کلیدی و مهم در حلقه‌های میانی تبیین کرد و بر نقش مادری به عنوان عضو تعیین کننده خانواده تمدن ساز و قانون حمایت از خانواده تاکید نمود.
سپس در ادامه دکتر کبری پورعبدالله به مقررات ماهوی و آیین دادرسی در قانون حمایت از خانواده و مقایسه آن  با ویژگی های خانواده تمدن ساز پرداخت و در تمدن نوین و حلقه‌های میانی برقراری نظم جهت میل به رشد کمال و تعالی را مهم دانست و افزود: خانواده باید اهداف انقلاب را پیگیری کند. جهت‌گیری‌ها را مشخص کند و در عملکرد خودش جهت‌گیری‌ها را مورد دقت و سنجش قرار دهد؛ انگیزه بخشی کند و  در ظرفیت‌ها فعالیت‌سازی کند.
وی در ادامه به موضوع مصلحت و اهمیت آن در خانواده به عنوان حلقه میانی اشاره کرد و ابهامات در کاربست این عنصر را تبیین کرد و با ذکر مثال‌هایی در قوانین خانواده به تبیین مصلحت در قوانین پرداخت.
عضو هیأت علمی پردیس خواهران در ادامه به ساختاربخشی به نهاد مشاوره به عنوان حلقه میانی اشاره کرد و مشاوره قاضی در فرایند دادرسی را به عنوان ضرورتی انکارناپذیر دانست و در همین راستا وجود ساختار نظارتی بر عملکرد مشاوران و استفاده از ظرفیت نظام مشاوره را لازم و ضروری دانست.
دکتر پورعبدالله در پایان به اهمیت افزایش جمعیت در اولویت سیاستگذاری خانواده اشاره کرد و این موضوع را در محورهایی چون ارزیابی مثبت توجه به موضوع حمل در نکاح موقت و لزوم ثبت نکاح موقت، لزوم توجه به مقوله تعداد فرزندان در دعاوی طلاق و حضانت و تاثیر بخشی به مجازات حبس و مقررات کیفری با توجه به مقوله  تعداد فرزندان را بررسی نمود.
در پایان حاضران به طرح سوال‌ها و ارائه راهکارها و پیشنهاداتی درباره موضوعات مطروحه پرداختند و اساتید محترم به سوالات آنان پاسخ دادند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *