اردیبهشت ۷, ۱۴۰۳

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم: برای ارائه راهکار جامع در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی باید به مسؤلیت اجتماعی دانشگاه بازگشت

  • مرداد ۹, ۱۴۰۰
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در سومین همایش ملی پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر صنعتی که به میزبانی دانشگاه یزد برگزار شد، گفت: آسیب‌های اجتماعی ماهیت هیبریدی دارند. به این معنا که مواجهه با آنها از عهده یک نهاد و یا دستگاه خارج است و برای یافتن یک راهکار جامع باید به مسؤلیت اجتماعی دانشگاه بازگشت.
برای ارائه راهکار جامع در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی باید به مسؤلیت اجتماعی دانشگاه بازگشت

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، محمدهادی عسکری در سومین همایش ملی پیشگیری از سو مصرف مواد مخدر صنعتی، با تأکید بر اینکه پویایی و سلامت نهاد علم به عنوان یکی از ارکان مهم جامعه ضروری است، اظهار داشت: هر شاخص رفتاری و ارزشی که در جامعه علمی وجود دارد، در باز تولید رفتارها و ارزش های جامعه نقش مؤثری خواهد داشت.

وی با بیان اینکه برخی مسائل اجتماعی که در جامعه با آن مواجه هستیم اقتضای تغییرات اجتماعی است، افزود: تعارض های به وجود آمده در سطح اجتماع برآمده از شکاف های نسلی ای است که در سبک زندگی نسل جوان وجود دارد و بایستی راهکارهای دقیقی در مواجهه با آن جستجو کرد تا بتوان از پیامدهای سوء آن جلوگیری کرد.

عسکری ادامه داد: امروزه آسیب های اجتماعی که به عنوان یکی از موضوعات نشأت گرفته از همین تغییرات اجتماعی است، در قالب های نو پدید بروز کرده است و از نهاد علم انتظار می رود با سامان دهی پژوهش های نوین، راه حل های مؤثری را به دستگاه های متولی برای مدیریت آن ارائه کند.

وی ادامه داد: واقعیت آن است که آسیب های اجتماعی ماهیت هیبریدی دارند به این معنا که مواجهه با آن از توان یک بخش و یا یک نهاد خارج می باشد و باید در این زمینه به مسؤلیت اجتماعی دانشگاه بازگشت و در این موضوع بار اصلی بر عهده جامعه نخبگانی و بخش مدنی نهاد علم که همان تشکل ها و گروه های دانشجویی هستند، می باشد.

عسکری گفت: دانشگاهیان باید به عنوان کنش گران مرزی و به عنوان شبکه های غیر رسمی فرصت یابی، به صورت فعال و برای مقابله با آسیب های اجتماعی و از جمله اعتیاد وارد عمل شوند.

وی با بیان اینکه دانشگاهیان و دانشجویان جزو گروه های مرجع هستند، تأکید کرد: اگر آسیبی در میان این قشر شایع شود، به سرعت به سایر گروه ها سرایت می کند و در این خصوص ورود مسؤلانه مورد انتظار است.

مدیر کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در ادامه سخنان خود با اشاره به شرایط جدیدی که در جوامع رخ می دهد، گفت: این شرایط جدید موجب شده تا به تدریج شاهد شکل گیری قشر بندی های جدیدی در جوامع باشیم و در این شرایط کنش گران در تلاش هستند تا از طریق ابزارها و شیوه هایی که در اختیار دارند، جایگاهی برای خود به دست آورند و شاید بتوان روی آوردن جوانان به اعتیاد را در چنین بستری تحلیل کرد.

عسکری ادامه داد: در بین افراد جامعه تلاش ها و کوشش هایی آگاهانه و یا ناآگاهانه برای کسب منزلت و جایگاه اجتماعی صورت می گیرد. و فشار ناشی از نابرابری های اجتماعی و اقتصادی و احساس محرومیت نسبی هم می تواند در این زمینه موثر واقع شده و نوجوانان و جوانان را در معرض آسیب قرار دهد.

وی افزود: متاسفانه این تجربه متفاوت در میان جوانان باعث می شود تا در زمینه اعتیاد الگوی مصرف مواد مخدر از سنتی به صنعتی با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند و مستمسکی کاذب برای هیجان طلبی، کسب پرستیژ اجتماعی کاذب، بهبود عملکرد تسکینی و نیز سایر موارد شود.

عسکری وسوسه گری را یکی از عواملی بر شمرد که می تواند ذهن و ضمیر نوجوانان و جوانان را به هرگونه محرک ذهنی و عینی آسیب پذیر نماید.

مدیر کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم آموزش مهارت های زندگی، هویت بخشی، جلوگیری از احساس بیگانگی و طرد شدگی و… را از مواردی بر شمرد که می تواند افراد را در موقعیت های پر خطر برای عدم گرایش به اعتیاد توانمند نماید.

وی در پایان اظهار داشت: از صاحب نظران دانشگاهی انتظار می رود تا با رویکرد علت شناسانه به مواجهه با پیامدهای مصرف مواد مخدر بپردازند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *