اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳

ضرورت لحاظ امتیاز ویژه برای رشته‌های کم متقاضی پزشکی

  • آبان ۲۵, ۱۴۰۲

به گزارش غیر دولتی نیوز به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، رجبعلی برزویی، دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در برنامه گفتگوی ویژه خبری در بررسی جزئیات افزایش ظرفیت پزشک متخصص در لایحه برنامه هفتم اظهار کرد: حدود ۳۵ سال است که ظرفیت پزشکی در کشور ثابت مانده باید در یک بازه زمانی منطقی به تعداد مطلوب پزشک برسیم.

وی درباره افزایش سالانه ۱۲ درصدی ظرفیت پزشک متخصص بیان کرد: بر مبنای مصوبه مجلس در برنامه هفتم توسعه با افزایش ۱۲ درصدی ظرفیت در پایان برنامه حدود ۹ هزار پزشک متخصص خواهیم داشت.

دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به مصوبه این شورا برای افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی در کنکور گفت: افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی از سال ۱۴۰۰ آغاز شده و تا پایان برنامه فارغ‌التحصیلان پزشکی عمومی نیز به تعداد مناسبی خواهد رسید تا از این طریق به میزان مورد نظر پزشک و پزشک متخصص دست یابیم.

برزویی با پذیرش پایین بودن افزایش ظرفیت پذیرش پزشک متخصص افزود: باید بر مبنای واقعیت و امکانات موجود تصمیم‌گیری کنیم، باید بررسی شود که اگر بیشتر از این ظرفیت پزشک متخصص افزایش یابد آیا پزشک عمومی متناسب با آن وجود دارد؟ موضوع افزایش ظرفیت پزشکی در کنکور متفاوت است چراکه در کنکور ۶۰۰ هزار نفر متقاضی رشته تجربی هستند که حداقل ۱۰۰ هزار نفر آنها معدل بالای ۱۹ دارند و برای ورود به رشته پزشکی توانمند هستند اما این ظرفیت در پذیرش پزشک متخصص وجود ندارد.

وی با تاکید بر مسیرهای جدید برای جذب پزشک متخصص اضافه کرد: مثلا می‌توان جذب پزشک متخصص را دیپلم انجام داد، به هر حال اگر ظرفیت جذب پزشک متخصص بیش از ۱۲ درصد در سال باشد ممکن است ظرفیت خالی داشته باشیم اما پزشک مورد نیاز جذب نشود.

دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: پزشکی ما کیفیت خوبی در منطقه دارد، منتها یکی از مشکلات ما توزیع است، در همین سال ۱۴۰۲، ۶۳ پزشک متخصص به ازای صد هزار نفر هست، در کشورهای منطقه این عدد، ۱۴۳ پزشک متخصص به ازای صد هزار نفر است، در اروپا میانگین ۲۴۵ پزشک متخصص به ازای صد هزار نفر است، البته به دلیل توزیع نامناسب پزشکی در کشور، در تهران ۲۳۸ پزشک برای صد هزار نفر و در ۷۰ درصد کشور ۴۲ پزشک برای صدهزار نفر است، ‌ در برخی از شهرها به ۲۰ پزشک در صدهزار جمعیت می‌رسد.

وی ادامه داد: طوفان سالمندی در کشور در حال شکل‌گیری است، فرد سالمند ۴ برابر یک فرد معمولی نیاز به خدمات تخصصی پزشکی دارد، پس یقینا با یک کمبود خیلی جدی مواجه هستیم، در سند تحول در شورا قیدهای سختگیرانه‌ای تصویب کرده بودند، مثلا یکی از قیدها این بود که ما در شهری می‌توانیم دانشگاه تاسیس کنیم که ۵۰۰ هزار نفر جمعیت داشته باشد، چند شهر ۵۰۰ هزار نفره داریم که خارج از مراکز استان باشد؟ یکی از کارهایی که دراین دولت صورت گرفت و شورای عالی انجام داد، این بود که مبنای جمعیتی را به ۲۰۰ هزار جمعیت رساندیم، اینگونه می‌توان یک فضای جدید برای توسعه ظرفیت ایجاد کرد، یقینا با این عددها به وضعیت مطلوب دست نمی‌یابیم، اما یقینا اوضاع بهتر می‌شود.

دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت باید برای رشته‌هایی مثل طب اورژانس، بیهوشی، اطفال که استقبال به آن کم است شرایط و امتیازات ویژه‌ای بگذارد، این رویکرد در وزارت علوم برای رشته‌های علوم پایه شروع شده تا داوطلبان با وجود این امتیازات وارد رشته‌های علوم پایه شوند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *