اردیبهشت ۹, ۱۴۰۳

ایجاد کارگروه مشترک دانشگاه هنر و دانشگاه علوم توانبخشی

  • آبان ۱۴, ۱۴۰۲

به گزارش غیر دولتی نیوز  به نقل از دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، جلسه ایجاد کارگروه مشترک بین دانشگاه هنر و دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی بمنظور بهره مندی از ظرفیت های علمی، آموزشی، پژوهشی و… و بررسی طراحی رشته هنردرمانی در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار شد.

دکتر سیدعلی حسینی رییس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی ضمن اظهار خرسندی از حضور متولیان دانشگاه هنر و توسعه زمینه های مشترک کاری دو دانشگاه گفت: دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با توجه به نیاز کشور جهت تربیت نیروی انسانی متخصص در حوزه توانبخشی، رفاه و سلامت اجتماعی و سلامت روانی فعالیت می کند.

وی با اشاره به پیشنهاد دانشگاه هنر مبنی بر بررسی ایجاد رشته هنردرمانی گفت: بحث هنردرمانی در رشته کاردرمانی از سال های گذشته مطرح است و در خصوص موضوع هنر و درمان و مفاهیم مرتبط به آن کارهای متعددی شده اما باید ساختار طراحی این رشته در شورای عالی سلامت در وزارت بهداشت و متناظر آن در وزارت علوم مطرح و مورد بحث و بررسی قرار بگیرد و از سویی دیگر مباحث بین رشته ای دو دانشگاه هنر و علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی از حیث محتوایی و کوریکولوم با ایجاد کارگروه مشترک بررسی شود.

حسینی گفت: در مباحث علمی، گزارش اثربخشی مداخلات باید به اندازه ای کافی باشد تا در تولید شواهد علمی کمک کننده باشد و این کارگروه می تواند در راستای این مهم اثربخش باشد.

حجت الاسلام والمسلمین حیدرزاده مسئول دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه هنر، گفت: رویکرد مشارکت محور، تاثیرگذاری بیشتری در پیشبرد اهداف دارد لذا شناخت توانایی ‌ها و ظرفیت‌های موجود در هر دو دانشگاه قطعاً کمک بسیار شایانی می کند.

حیدرزاده افزود: با توجه به اینکه کاردرمانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی یکی از جایگاه های مهم کشور را دارد و از سویی با توجه به ظرفیت رشته های دانشگاه هنر و برخی مطالعات و تحقیقات جامع در خصوص تاثیر درمان وهنر و .. می توان با تعاملات دو دانشگاه، به سمت طراحی رشته های بین رشته ای حرکت کرد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد افشاری مسئول دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، بهره مندی از ظرفیت دانشگاه هنر و دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی را موثر دانست و گفت: امیدواریم با محوریت فعالیت ها با فرهنگ اسلامی ایرانی در کارهای محوله، الگویی برای جهان اسلام طراحی کنیم.

دکتر حمیدرضا خانکه معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی د این نشست با اشاره به اینکه ۷۵ درصد عوامل سلامتی، در خارج از نظام سلامت است و نظام سلامت در آن نقشی ندارد، گفت: سیاست های وزارت بهداشت به سمت و سوی مباحث بین رشته ای و چند تخصصی سوق پیدا کرده است وبا توجه به هدف توانبخشی که زندگی بهتر است به هنر که آثار سوء ندارد باید پرداخت.

وی اظهارکرد: در زمینه بکارگیری هنر در درمان، بیمارستان روانپزشکی رازی، فعالیت هایی از ۳۰ سال گذشته را در کارنامه خود دارد و با ایجاد کارگروه مشترکی در حوزه آموزش و پژوهش با مشارکت علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و دانشگاه هنر با توسعه زمینه های مشترک کاری و مبتنی بر فرهنگ بومی و نیازهای جامعه هدف باید به دنبال تولید شواهد علمی صحیح باشیم تا در گام های بعدی فعالیت های دیگری را آغاز کنیم .

دکتر محمدرضا حسناتی رییس دانشگاه هنر با تاکید بر نقش و اثربخشی هنر در درمان و جایگاه هنر در عرصه های گوناگون افزود: هنر موضوعی سیال است و فراتر از یک نهاد و زارتخانه است، با بهره مندی از پتانسیل دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و از حیت تاثیرگذاری آن در ابعاد سلامت جسمانی، روانی و سایر ابعاد باید به دنبال رشته هنردرمانی باشیم.

دکتر علیرضا طاهری رییس دانشکده علوم نظری و مطالعات عالی هنر نیز ضمن قرابت دانشگاه هنر و دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی بر طراحی سرفصل های مشترک، بومی سازی سرفصل های دانشگاه های خارج از کشور جهت بهره مندی از هنر در درمان، بکارگیری دانشجویان تحصیلات تکمیلی در طراحی رشته های بین رشته ای و ایجاد رشته هنردرمانی تاکید کرد.

دکتر هوشنگ میرزایی مدیر گروه کاردرمانی دانشگاه علوم توانبخشی وسلامت اجتماعی با اشاره به فعالیت ها و سوابق کاری و علمی خود و بکارگیری از هنر، موسیقی، تئاتر و …در کاردرمانگری گفت: دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی پیشرو حوزه تئاتردرمانی است و در حوزه کودکان اتیسم و کودکان بیش فعال کارهای موثری انجام شده است و شاهد حجم بالای مقالات و پایان نامه ها هستیم و امیدواریم با افزایش همکاری بین دو دانشگاه شاهد نتایج مشترک موثری باشیم.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *