اردیبهشت ۱۰, ۱۴۰۳
توسعه خوابگاه‌های متاهلی و مسکن دانشگاهیان دو اولویت وزارت علوم

توسعه خوابگاه‌های متاهلی و مسکن دانشگاهیان دو اولویت وزارت علوم

  • مهر ۲۳, ۱۴۰۲

به گزارش غیر دولتی نیوز به نقل از وزارت علوم، علی خطیبی عصر شنبه در اجلاس معاونان اداری، مالی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری سراسر کشور گفت: در دانشگاه‌ها منابع زیادی وجود دارد ولی مصرف با منابع هماهنگ نیست.

وی با بیان اینکه در این همایش از تمام دستگاه های اثرگذار در حوزه اقتصاد و منابع آموزش عالی استفاده شده است، یادآور شد: همکاری بسیار خوبی با دیوان محاسبات و سازمان اداری و استخدامی آغاز شده است.

معاون وزیر علوم توضیح داد: موضوع مسکن دانشگاهیان و استفاده از ظرفیت قانون ملی مسکن و شهرسازی در این همایش در دستور کار است، ما با سفر به همه استان ها در حال رایزنی و پیگیری با استانداری و مدیران راه و شهرسازی استان هستیم.

خطیبی تصریح کرد: این فرصت قبل یا بعد از انقلاب نبوده است، اکنون فرصتی ایجاد شده و همت معاونان وزارتخانه را می طلبد تا استادان و کارکنان دانشگاه ها صاحب مسکن شوند. ازمعاونان دانشگاه ها درخواست داریم این مطالب را با دانشجویان درمیان بگذارند.

وی موضوع دیگر را مشکل تامین مالی دانشگاه‌ها و تاکید بر استفاده از منابع بیان کرد و گفت: باید توجه داشت که در اوج کمبود منابع مالی از مسایل فرهنگی و دانشجویان غافل نشدیم. در همین راستا ۳۰ میلیارد تومان برای سفر اربعین و ۵۰ میلیارد تومان برای راهیان نور در زمان لازم کمک کردیم. افتخار می کنیم که بیش از همه ادوار گذشته مساله فرهنگ همواره سرلوحه ما بوده است.

وی در پایان این اجلاس هم با اشاره به موضوعات و مسائل مختلفی که معاونان دانشگاه‌ها در این نشست بیان کردند، ادامه داد: بحث مولدسازی منابع دانشگاه‌ها مطرح است و رؤسای دانشگاه‌ها در این مورد سوالات زیادی دارند، به همین دلیل از مسئولان نهادهای مرتبط خواستیم در این نشست شرکت کنند.

خطیبی از معاونان دانشگاه‌ها خواست برای تکمیل پروژه‌های عمرانی خود به موضوع مولدسازی منابع دانشگاه‌ها توجه کنند.

وی در مورد اقتصاد آموزش عالی و چالش‌های پیشروی آن گفت: باید بتوانیم به برخی سوالات پاسخ دهیم تا مسیر پیش روی ما مشخص شود، با وضعیت فعلی نیاز به تغییر رویکردها و نگاه‌ها داریم.

معاون مالی اداری و منابع وزارت علوم ادامه داد: دیوان محاسبات به‌خوبی با مجموعه وزارت علوم در مورد موضوعات مختلف مانند همسان‌سازی حقوق اعضای هیات علمی همکاری می‌کند.

استاد دانشگاه الزهرا (س) گفت: مسکن استادان و کارکنان را پیگیری می‌کنیم. اکنون فرصت بی نظیری برای خانه دار کردن استادان و کارکنان دانشگاه با استفاده از اراضی دانشگاه‌ها در اختیار ماست. این فرصت را پیش از این نداشتیم ولی با استفاده از طرح نهضت ملی مسکن این فرصت به وجود آمده است. با همه دانشگاه‌ها در این مورد جلسه داشتیم. کارگروه مسکن و شهرسازی استان را در همه دانشگاه تشکیل می دهیم حدود و ثغور اراضی را مشخص کرده‌ایم، از معاونان می‌خواهیم به ما کمک دهید.

وی خاطرنشان کرد: اولویت با افرادی است که مسکن ندارند ولی یک بند هم در تفاهم نامه با وزارت راه و شهرسازی داریم که طبق شرایط خاصی به افرادی که سابقه طولانی هم دارند بتوانیم مسکن بدهیم.

خطیبی در ادامه به موضوع خوابگاه های متاهلی هم اشاره کرد و یادآور شد: از زمان تاسیس دانشگاه در ایران در سال ۱۳۱۳ تا ۱۳۹۹ یکهزار و ۱۵۰ واحد خوابگاه متاهلی ساخته شده که از این تعداد ۹۵۰ واحد اکنون در حال بهره برداری است و بقیه یا تغییر کاربری یافته یا مخروبه شده است. اما طی دو سال گذشته ۳۵۰ واحد خوابگاه متاهلی در شهرهای مختلف ساخته‌ و تحویل داده شده است.

وی با اشاره به اهمیت ساخت خوابگاه‌های متاهلی گفت: یکی از اقدامات برای نگهداشت نخبگان توسعه به ساخت خوابگاه‌های متاهلی است و بر اساس قانون جوانی جمعیت و تاکیدات مقام معظم رهبری هم باید روند ساخت این خوابگاه‌ها ادامه یابد.

وی ادامه داد: جلسه‌ای به زودی با مسئولان سازمان اداری و استخدامی خواهیم داشت که موضوعات مهمی در مورد سقف حقوق و موضوع فوق العاده جهش علمی اعضای هیات علمی در آن مطرح می‌شود. برای جذب هیات علمی و جذب کارمندان هم توافقاتی کرده‌ایم.

خطیبی افزود: برای حقوق و دستمزد یاوران علمی (کارکنان دانشگاه‌ها) هم در جلسه شورای حقوق و دستمزد با سازمان امور اداری و استخدامی باید نظام پرداخت را تایید و بعد در هیات امنای وزارت علوم تصویب کنیم و در این صورت نظام پرداخت مبنا خواهد شد و همه دانشگاه‌ها می‌توانند به این شکل عمل کنند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *