اردیبهشت ۱۲, ۱۴۰۳
دانشگاه علوم پزشکی تهران با ۲ دانشگاه‌ عراقی همکاری می‌کند

دانشگاه علوم پزشکی تهران با ۲ دانشگاه‌ عراقی همکاری می‌کند

  • مهر ۱۷, ۱۴۰۲

به گزارش غیر دولتی نیوز به نقل از  دانشگاه علوم پزشکی تهران، در پی حضور دکتر محمدحسین آیتی، معاون بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران در نخستین رویداد بزرگ علمی بین‌المللی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق در مشهد، تفاهم‌نامه همکاری مشترک دانشگاه علوم پزشکی تهران با دانشگاه‌های المستنصریه و ابن‌سینا بغداد به امضا رسید.

این گردهمایی علمی با پیگیری رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق و هماهنگی وزارتخانه‌های علوم ایران و آموزش عالی عراق و به میزبانی دانشگاه فردوسی مشهد، با عنوان هفته علم جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق، در حال برگزاری است.

مراسم افتتاحیه این رویداد، شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۲ با حضور قائم‌مقام وزرای علوم و مدیران و رایزنان فرهنگی دو کشور، روسا و معاونان بیش از ۶۰ دانشگاه ایران و عراق در مشهد برگزار شد.

پس از مراسم افتتاحیه، نشست‌ها و کارگاه‌هایی با هدف معرفی توانمندی‌های دانشگاه‌های حاضر در کنفرانس و ایجاد زمینه‌های همکاری مشترک علمی و دانشگاهی، با حضور روسای دانشگاه‌های دو کشور برگزار شد.

در این نشست‌ها، دکتر محمدحسین آیتی با روسای دانشگاه‌های تراز اول کشور عراق در رتبه‌بندی‌های ملی و بین‌المللی، دیدار و گفتگو کرد.

تفاهم‌نامه‌های همکاری مشترک بین دانشگاه‌های ایرانی و دانشگاه‌های عراقی که پس از مذاکرات روز گذشته برای همکاری به نتیجه رسیده بودند؛ در حضور قائم‌مقام وزرای آموزش عالی دو کشور، به امضا رسید.

معاون بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران ضمن ابراز خرسندی از برگزاری و فرصت حضور در این رویداد بزرگ علمی، از ابراز تمایل و علاقه‌مندی بسیاری از دانشگاه‌های مطرح کشور عراق برای همکاری با دانشگاه علوم پزشکی تهران در این همایش خبر داد.

آیتی اظهار داشت: نشست‌های مشترکی با روسای چندین دانشگاه عراقی انجام شد که منجر به امضای دو تفاهم‌نامه همکاری و کسب توافقات اولیه همکاری با سه دانشگاه دیگر شد.

در پی مذاکرات به‌عمل‌آمده با دکتر عباس ناجی الشریفی رئیس و دکتر سنان بهجت عیسی، معاون علمی دانشگاه علوم پزشکی و دارویی ابن‌سینا بغداد و بررسی ظرفیت‌های علمی دو دانشگاه، با حضور قائم‌مقام وزیر علوم ایران و قائم‌مقام وزارت آموزش عالی عراق، تفاهم‌نامه همکاری مشترک این دو دانشگاه با حضور دکتر آیتی به نمایندگی از دانشگاه علوم پزشکی تهران و دکتر بهجت عیسی به نمایندگی از دانشگاه ابن‌سینا بغداد به امضا رسید.

همچنین در پی نشست به‌عمل‌آمده با معاون بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس و معاون علمی دانشگاه المستنصریه بغداد، در حضور دکتر حمید فاضل التمیمی، رئیس دانشگاه المستنصریه، تفاهم‌نامه همکاری مشترک با این دانشگاه نیز، توسط دکتر آیتی و دکتر مصطفی ضیاء توفیق الحسنی، معاون علمی دانشگاه المستنصریه امضا شد.

دانشگاه المستنصریه بغداد اولین دانشگاه عراق در حوزه علوم پزشکی است که موفق به دریافت اعتباربخشی‌های بین‌المللی شده است. این دانشگاه با قدمتی قریب به ۶۰ سال، رتبه دوم دانشگاه‌های کشور عراق در رتبه‌بندی QS دانشگاه‌های جهان در ۲۰۲۳ را دارا است.

امضای تفاهم‌نامه‌های یادشده با مجوز لازم دکتر حسین قناعتی، رئیس دانشگاه با حضور دکتر محمدحسین آیتی، معاون بین‌الملل دانشگاه صورت گرفت.

آیتی افزود: مذاکرات اولیه با دکتر مؤید الغزالی، رئیس دانشگاه العمید شهر کربلا، وابسته به عتبه مقدسه حضرت ابوالفضل العباس علیه‌السلام نیز صورت گرفت و توافقات اولیه حاصل شد که به دلیل آماده نبودن پیش‌نویس اولیه، امضاء تفاهم‌نامه به روزهای آتی موکول شد.

دانشگاه العمید عضو اتحادیه بین‌المللی دانشگاه‌ها (IAU)، یکی از مؤسسات وابسته به یونسکو و معتبرترین نهاد بین‌المللی دانشگاهی است.

معاون بین‌الملل دانشگاه در پی مذاکره با روسا و معاونان دانشگاه‌های وارث الانبیا شهر کربلا و الکفیل شهر نجف نیز از امضاء تفاهم‌نامه همکاری مشترک با این دو دانشگاه در آینده نزدیک خبر داد.

بررسی چشم‌اندازهای همکاری و هماهنگی بین دانشگاه‌های دو کشور، تبادلات فرهنگی بین‌الملل، معرفی و توسعه توانمندی‌ها و ظرفیت‌های علمی و پژوهشی، تشریح مهم‌ترین دستاوردهای همکاری علمی و فناوری، تحکیم فضای همکاری‌های علمی، تبادل اساتید و دانشجویان، برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های کوتاه‌مدت آموزشی، رونق هر چه بیشتر تعاملات علمی و دانشگاهی بین دو کشور، توسعه فرصت‌های مطالعاتی از مهم‌ترین اهداف و برنامه‌های برگزاری کنفرانس پنج‌روزه هفته علم جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق عنوان‌ شده است.

همچنین ایجاد پارک‌های علم و فناوری و محصولات دانش‌بنیان و همچنین انتقال فناوری، افزایش ارتباطات دانشجویی و بورسیه‌های تحصیلی در مقاطع مختلف تکمیلی، توسعه دوره‌های پسادکتری، زیست‌بوم فناوری منطقه‌ای و عملیاتی سازی طرح‌های علمی، از دیگر برنامه‌های برگزاری کنفرانس پنج‌روزه هفته علم جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق است. این همایش با حضور ۲۴ نفر از روسای دانشگاه‌های معتبر کشور عراق از ۱۵ مهر آغاز شد و تا ۲۰ مهر ۱۴۰۲ ادامه دارد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *