اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳
نشان عالی دانش باعث ایجاد امید و نشاط در نهاد علم می‌شود/ برای رشد جامعه، دانشگاه باید محور باشد

نشان عالی دانش باعث ایجاد امید و نشاط در نهاد علم می‌شود/ برای رشد جامعه، دانشگاه باید محور باشد

  • شهریور ۲۱, ۱۴۰۲

به گزارش غیر دولتی نیوز به نقل از خبرگزاری دانشجو، دکتر سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران در نشست با دست‌اندرکاران اجرایی نخستین آیین اعطای نشان عالی دانش، که در محل تالار شهید سلیمانی دانشگاه تهران برگزار شد، با ارزیابی مثبت از بازتاب برگزاری این آیین در فضای عمومی کشور، گفت: بازخور‌های خوبی از مسئولین کشور، دانشگاهیان و مردم دریافت کردیم. اعطای نشان عالی دانش به ۱۲ چهره برجسته دارای مرجعیت علمی، فضای علمی کشور را تحت تاثیر قرار داده بود و این رویداد مورد تمجید شخصیت‌های علمی، فرهنگی و سیاسی اعم از دبیر و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، اعضای فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران و دیگر شخصیت‌ها قرار گرفت.

رئیس دانشگاه تهران، هدف از اعطای نشان عالی دانش را تکریم عالمان دانست و تاکید کرد: برای داشتن جامعه‌ای موفق و پیشرفته، باید قدر عالمان، دانشمندان و اندیشمندان کشور را بدانیم. تکریم علم و عالم، پدیده‌ای است که به شدت در جامعه به آن نیاز داریم. اما متاسفانه افرادی که ناآگاه و مغرض هستند، دارند فضای علم و دانش و دانشگاه را از جنبه‌های مختلف تخریب می‌کنند. اگر جامعه می‌خواهد رشد کند، دانشگاه باید محور باشد.

دکتر مقیمی افزود: نخستین آیین اعطای نشان عالی دانش آنقدر اتفاق بزرگ، فراگیر و اثرگذاری در فضای علمی و اجتماعی کشور بود و آنقدر ۱۲ چهره‌ای که شایسته دریافت نشان عالی دانش شدند، چهره‌هایی شایسته و برجسته بودند که رئیس محترم کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی حتی تخصیص اعتباری سالانه در بودجه کل کشور به منظور تقویت دوره‌های بعدی این آیین را پیشنهاد نمودند.

رئیس دانشگاه تهران از برنامه ساخت سردیس‌های ۱۲ چهره دریافت‌کننده نشان عالی دانش و نصب آن در حیاط بیرونی محوطه محل استقرار دبیرخانه نشان عالی دانش در پردیس مرکزی دانشگاه تهران خبر داد و گفت: شناسنامه‌ای از این چهره‌ها در کنار سردیس قرار خواهد گرفت.

وی از آیین اعطای نشان عالی دانش به عنوان ویرایش جدید رویداد چهره‌های ماندگار با رویکردی علمی از منظر دانشگاه تهران نام برد و گفت: اگر حمایت‌های معنوی و مالی دکتر مصلی‌نژاد نبود، رویداد فاخر اعطای نشان عالی دانش نیز ممکن نمی‌شد. این استاد دانشگاه تهران تمامی منابع مالی مورد نیاز برای این رویداد بزرگ را به عنوان بانی نشان عالی دانش متقبل شد.

استاد دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: دکتر مصلی‌نژاد استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران که خود واقعا یک چهره ماندگار است، یک جریان و نهضتی را برای کمک به توسعه زیرساخت‌های دانشگاه‌ها در سطح ملی ایجاد کرده که ماندگار شده است. امروز دکتر مصلی‌نژاد نماد این جریان است. وقتی وضعیت ۱۵ سال قبل در زمینه توجه خیرین به موضوعات آموزش عالی را با وضعیت کنونی مقایسه می‌کنیم، متوجه گام‌های بزرگ خیرین نیک‌اندیش نظیر دکتر مصلی‌نژاد و متکامل شدن نیت خیرخواهانه از اقدامات زیرساخت‌های عمرانی به سوی حمایت از فعالیت‌های توسعه‌ای و ترویجی علم و فناوری می‌شویم.

وی افزود: خیرین در ۱۰ یا ۱۵ سال قبل، چندان با محیط آموزش عالی آشنا نبودند و نگاه‌شان بیشتر به حوزه آموزش و پرورش و ساخت مدارس بود، ولی جریانی که امروز اتفاق افتاده است و در کل کشور شاهد آن هستیم، مدیون اساتیدی مانند دکتر مصلی‌نژاد است.

رئیس دانشگاه تهران از برنامه‌ریزی برای افتتاح مهدکودک دانشگاه تهران در آینده نزدیک خبر داد و گفت: محوریت احداث مهدکودک دانشگاه تهران که یک پروژه مهم در راستای تحقق جوانی جمعیت است، با دکتر مصلی‌نژاد بوده است که به زودی افتتاح خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دست‌اندرکاران اجرایی نخستین آیین اعطای نشان عالی دانش با حضور دکتر سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران، دکتر مهدی شهبازی مشاور رئیس دانشگاه و رئیس مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر محمود کمره‌ای رئیس بنیاد حامیان دانشگاه تهران، دکتر عباس مصلی‌نژاد استاد دانشگاه تهران و مدیرعامل بنیاد علمی و فرهنگی مصلی‌نژاد، دکتر رضا پورحسین دبیر نشان عالی دانش و جمع دیگری از مسئولان دانشگاه تهران تقدیر شدند.

دکتر عباس مصلی‌نژاد نیز با قدردانی از دست‌اندرکاران اجرایی نخستین آیین اعطای نشان عالی دانش، اجرای این رویداد بزرگ به منظور قدردانی از دانشمندان و اندیشمندان را نشان‌دهنده حرکت کشور به سمت میل به پیشرفت دانست و اظهار داشت: اعطای نشان عالی دانش یک کار فرهنگی است و با برگزاری آیینی ویژه برای قدردانی از شایستگان دریافت این نشان، به نوعی یک پیام مهم را به جهانیان منتقل کردیم تا نگاهشان نسبت به حرکت ایران اسلامی در مسیر پیشرفت را دقیق‌تر نمایند و دیگر به ایران اسلامی به عنوان یک کشور جهان سومی نگاه نکنند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *