اردیبهشت ۹, ۱۴۰۳
پذیرش رسمی هنرپژوه در نظام استاد-شاگردی برای اولین بار در کشور

پذیرش رسمی هنرپژوه در نظام استاد-شاگردی برای اولین بار در کشور

  • شهریور ۲۰, ۱۴۰۲

به گزارش غیر دولتی نیوز به نقل از،  به نقل از دانشگاه هنرهای اسلامی- ایرانی استاد فرشچیان؛ نشست معرفی «شیوه نامه نظام استاد – شاگردی در آموزش هنرکشور» به جامعه هنری با حضور سجاد محمدیارزاده رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد استاد فرشچیان، محمد علی رجبی ، استاد حسن بلخاری، استاد ایمانی خوشخو، استاد عباچی عضو شورای سیاستگذاری راهبردی، مدیران و معاونین واحد ویژه استاد محمود فرشچیان در این واحد برگزار شد.

جذب ۹ نخبه هنری

سجاد محمدیارزاده، رئیس دانشگاه هنرهای اسلامی- ایرانی استاد محمود فرشچیان گفت: جامعه هنری و هنرهای اصیل سنتی ایران به حق خود در نظام آموزشی دست پیدا کرده است و نظام استاد شاگردی به همت اعضای شورای سیاستگذاری دانشگاه محقق و در دفترچه آزمون سراسری گنجانده شد که ضرورتی مهم بود.

وی با بیان این‌که نیازی نبود نظام آموزشی جهان غرب را به کشور دیکته کنیم افزود: تعداد و کمیت، مشکل اصلی آموزش هنر در کشور است اما در این نظام استاد-شاگردی کیفیت محتوا و مهارت مورد نظر بود و شبانه روزی دنبال شد تا به این نتیجه برسیم.

محمدیارزاده افزود: برای این شیوه کافی نبود به دنبال یک شیوه نامه و تثبیت آن باشیم و به دنبال متون منطبق بودیم که سرفصل‌های آن تدوین شد. نیاز بود متن‌های مرجعی هم داشته باشیم که در این شیوه‌نامه از آن رونمایی شد که این متون درس اخلاق در هنر خواهد بود.

وی ادامه داد: توانستیم ۹ نخبه هنری را در این شیوه نامه جذب کنیم که این‌ها مرتبه دانشیاری و استادیاری داشته باشند حتی برخی از نخبگان ممکن است مدرک کارشناسی داشته باشند و مهم در اینجا مدارک هنری بود که این افراد داشتند

رئیس دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد محمود فرشچیان افزود: رسالت دانشگاه تربیت هنرمند متعهد به هنر، نظام و اصول اعتقادی است که این هنر اصیل ماندگاری می‌خواهد. نظر استاد فرشچیان دقیقا روی شیوه پدر فرزندی است تا کاملا مراقبت شود و طراح به جامعه تحویل داده شود.

او در پایان گفت: در نظام استاد شاگردی ۸۰درصد عمل و ۲۰درصد به مباحث زیبایی شناسی حکمی و اخلاقی پرداخته میشود و از همان ابتدا هنرپژوه وارد اجرا تمرین و ممارست خواهد شد.

سند موسیقی کشور در حال تصویب است

ایمانی‌خوشخو در نشست هم‌اندیشی رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها با موضوع نظام استاد – شاگردی نیز اظهار داشت: بعد از ۴۰ سال سند موسیقی کشور در این شورا تصویب می‌شود که حقوق هنرمندان در آن دیده شده و پس از تصویب به صحن علنی مجلس خواهد رفت.

وی با بیان اینکه بنیاد پویانمایی هم در دست تشکیل است، افزود: اتفاق‌های خوبی در عرصه فرهنگ در حال رخ دادن است تا هنرمند در حد معیار جمهوری اسلامی تربیت شود.

ایمانی خوشخو گفت: ممکن است فردی هنرمند بنا به اطلاعات هنری خود به دانشگاه‌های دولتی وارد شود اما هنرمند از این دانشگاه‌ها بیرون نمی‌آید. در دانشگاه‌هایی چون استاد فرشچیان به دنبال تربیت هنرمند هستیم.

دبیر شورای هنر با اشاره به اینکه سند موسیقی کشور در حال تصویب است، گفت: حقوق هنرمندان در این سند دیده و پس از تصویب به صحن علنی مجلس ارجاع خواهد شد.

پذیرش دانشجوی رسمی برای نخستین بار

حسن بلخاری عضو هیئت امنای پژوهشکده هنر فرهنگستان هنر و رئیس گروه هنرهای سنتی فرهنگستان هنر نیز گفت: امسال برای نخستین بار دانشجوی رسمی در دانشگاه پذیرش می‌شود. دانشگاه فرشچیان را حکمت بنیان و سنت محور می‌دانم.

وی افزود: حکمت یکی از کلیدواژه‌های بنیادین اندیشه اسلامی است. از این رو که اصطلاح قرآنی است و جامعیت خود را دارد.

یارزاده افزود: یکی از ابعاد و جوانب این نظام سنت محور مساله استاد شاگردی است و دانشگاه استاد فرشچیان به وجود آمد تا این سنت را محقق کند.

بلخاری گفت: در این نظام مساله زمان محوریت ندارد بلکه ایجاد رابطه فرزند پدری میان استاد و شاگرد است که شاکرد خود را در نظام مناسک‌وار ببیند.

همچنین محمدعلی رجبی هنرمند و عضو شورای سیاست‌گذاری دانشگاه استاد فرشچیان و از مفاخر هنری کشور گفت: در دانشگاه باید وجه آموزشی هم مد نظر قرار گیرد. استاد – شاگردی به این معناست که هر دو در یک مقام و جایگاه قرار دارند. استاد می‌داند علم و دانشی که می‌خواهد بدهد در وجود شاگرد است و باید به گونه‌ای عمل کند که شاگرد آن را به منصه ظهور برساند. در نظام آموزشی دانشگاهی ما هم این است و در اینجا استاد و شاگرد هر دو بسیار مهم دیده می‌شوند.

وی افزود: وقتی استاد قابلیت را در شاگرد بشناسد درس را متناسب با قابلیت دانشجو ارائه می‌دهد و مباحثی چون کارشناسی و کارشناسی ارشد برداشته شده و به شیوه سیر و سلوکی تبدیل می‌شود.

شورای هنر یکی از شوراهای اقماری شورای عالی انقلاب فرهنگی است که با حضور تنی چند از وزرا و روسای دستگاهای فرهنگی در حوزه هنر فعالیت می‌کند. تمام نظام استاد شاگردی بردن شاگرد به سمت فطرت است و امروز غرب هم به آن توجه میکند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *