اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳
دکتر طهرانچی: یکپارچه‌سازی اطلاعات مالی در راستای شفافیت است

دکتر طهرانچی: یکپارچه‌سازی اطلاعات مالی در راستای شفافیت است

  • مرداد ۳۰, ۱۴۰۲

به گزارش غیر دولتی نیوز به نقل از فرهیختگان، سامانه «حسابیار» دانشگاه آزاد با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، داریوش جاوید معاون توسعه منابع و مدیریت دانشگاه، حسین جوادی خزانه‌دار دانشگاه آزاد، ابراهیم گیوکی مدیرکل امور مالی و ملیحه علیفری مجری پروژه نظام جامع مالی دانشگاه رونمایی شد.
دکتر طهرانچی در نشست رونمایی از این سامانه که صبح امروز در سازمان مرکزی برگزار شد، گفت: «در راستای تحقق برنامه پنج ساله دانشگاه آزاد سامانه‌سپاری، چابک‌سازی و هوشمندسازی نظام‌های مدیریتی مدنظر قرار گرفته است و امروز سامانه «حسابیار» به‌عنوان یک اتفاق مبارک رونمایی شد. یکی از ویژگی‌های این سامانه، بومی بودن و نقش‌آفرینی ارکان علمی و اجرایی دانشگاه آزاد در خلق آن است.»

وی با بیان اینکه سامانه «حسابیار» در آینده به‌عنوان قطب پلتفرم‌های دانشگاه آزاد عمل خواهد کرد، اظهار داشت: «از ابتدای شهریورماه و آغاز سال مالی دانشگاه، کنترل امور مالی دانشگاه آزاد با سامانه «حسابیار» خواهد بود. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که معمولا در بسیاری از سازمان‌ها حوزه‌های مالی و حسابداری بسیار محافظه‌کارانه با توسعه نرم‌افزاری برخورد می‌کنند و تلاش دارند به روش‌های سنتی تکیه کنند و وارد سامانه‌سپاری نشوند.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: «یکی از نکات حسابداری، دریافت و پرداخت است؛ به همین دلیل عدم وجود نظام یکپارچه که بتواند دانشگاه را در تصمیم‌گیری توانمند کند، عزم ورود به این حوزه را جدی کرده است. بحمدالله دانشگاه آزاد توانست حرکتی را رقم بزند که منجر به خلق سامانه «حسابیار» شد. در کنار این سامانه، دو سامانه دیگر مربوط به اموال و املاک دانشگاه نیز رونمایی شده که با توجه به اهمیت اموال و املاک در نظام دانشگاه، این دو سامانه به یکپارچگی و دقت اطلاعات کمک خواهند کرد. امیدواریم دانشگاه آزاد در موضوعات حسابرسی، نظام‌های مدیریتی و مدیریت منابع اتفاقات بزرگی رقم بزند.»

دکتر طهرانچی با تاکید بر اینکه یکپارچه‌سازی اطلاعات مالی به شفافیت عملکرد کمک خواهد کرد، گفت: «برخی این روزها شفافیت را بهانه‌ای برای حمله به دانشگاه آزاد قرار داده‌اند در صورتی که شفافیت مالی و عملکردی دانشگاه آزاد فرآیندی است که طی این سال‌ها انجام شده است.»

رئیس دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: «با توجه به اینکه سامانه «حسابیار» نیز مانند «آموزشیار» و «پژوهشیار» یک سیستم یکپارچه است، از هدررفت منابع مالی جلوگیری خواهد کرد.»

وی ادامه داد: «تاکنون دو حسابرسی مستقل توسط یکی از حسابرسی‌های معتمد نظام از دانشگاه آزاد انجام شده و گزارش آن به نمایندگان دولت که عضو هیات‌امنای دانشگاه آزاد هستند، ارائه شده است. اینکه برخی مدعی می‌شوند دانشگاه آزاد چیزی را پنهان و کتمان دارد، از روی بی‌اطلاعی است.»

دکتر طهرانچی تصریح کرد: «متاسفانه این روزها برخی از روی بی‌اطلاعی نکاتی را مطرح می‌کنند که خلاف واقع و وارونه‌نمایی است. باید به آنها گفت «اعْدِلُوا هوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى». در چهارچوب نظام اسلامی قواعدی داریم که اجازه نمی‌دهد حتی با دشمنان نیز از عدالت خارج شویم. جهت اطلاع ناآگاهان باید بگوییم که سال گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی رأی دادند که اطلاعات دانشگاه آزاد در سامانه وزارت اقتصاد و دارایی منتشر شود و دانشگاه نیز در این مدت همکاری کامل داشته است.» در ادامه این جلسه، جاوید معاون توسعه منابع و مدیریت دانشگاه آزاد گفت: «سامانه «حسابیار» صددرصد بومی دانشگاه آزاد است و از مزایایی بسیاری ازجمله به‌روز بودن و قابل اتکا بودن اطلاعات برخوردار است. برای این سامانه ۸۵ هزار خط برنامه و کد نوشته شده و در قالب ۱۰ ماژول و براساس سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد طراحی شده است.»

وی با بیان اینکه سامانه «حسابیار» مأموریت‌های دستیابی به سازمان یادگیرنده و افزایش بهره‌وری را دنبال می‌کند، ادامه داد: «امنیت و معماری سامانه‌ها دو موضوع بسیار مهم در دانشگاه آزاد است و یکی از ویژگی‌های سامانه «حسابیار» منطبق بودن بر معماری دانشگاه است و امنیت این سامانه نیز برعهده مرکز فناوری اطلاعات و شبکه علمی دانشگاه آزاد است.»

در ادامه این نشست، جوادی خزانه‌دار دانشگاه آزاد با قدردانی از حوزه‌های مالی، اداری، فناوری اطلاعات، عمرانی و واحد الکترونیکی در طراحی سامانه‌های اموال و املاک دانشگاه، گفت: «این سامانه‌ها در راستای سند تحول و تعالی دانشگاه و در جهت شفافیت و سلامت اداری، سامانه‌سپاری و هوشمندسازی راه‌اندازی شده‌اند.»

وی افزود: «با راه‌اندازی این دو سامانه، تمامی اموال و املاک دانشگاه آزاد تجمیع و دسته‌بندی شده و به صورت لحظه‌ای و برخط، قابل رصد است.» ملیحه علیفری مجری پروژه نظام جامع مالی دانشگاه آزاد نیز در ادامه گفت: «سامانه «حسابیار» محدود به امور حسابداری، حقوق و دستمزد و خزانه‌‌داری نیست و تمامی ریزسیستم‌ها که جنبه مالی دارد، در این سامانه قرار خواهد گرفت.» لازم به ذکر است سامانه جامع مالی دانشگاه آزاد «حسابیار» نخستین نرم‌افزار حسابداری مبتنی‌بر وب در دانشگاه است که ثبت اسناد حسابداری در این سیستم کاملا برخط (online) بوده و کنترل و نظارت آن به صورت لحظه‌ای انجام می‌شود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *