اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳
۱۰ دانشگاه ایرانی در رتبه بندی جهانی شانگهای قرار گرفتند

۱۰ دانشگاه ایرانی در رتبه بندی جهانی شانگهای قرار گرفتند

  • مرداد ۲۴, ۱۴۰۲

به گزارش غیر دولتی نیوز به نقل از خبرنگار مهر، رتبه بندی شانگهای یکی از معتبرترین رتبه بندی‌های جهانی است که نتایج آن توسط دانشگاه شانگهای ژیائوتنگ منتشر می‌شود. این رتبه بندی برای اولین بار در سال ۲۰۰۳، در سطح بین‌المللی منتشر شد و از آن سال به بعد به‌طور سالانه به روز می‌شود.

در رتبه بندی منتشر شده در سال ۲۰۲۳ شانگهای، ۱۰۰۰ دانشگاه برتر جهان رتبه‌بندی شده‌اند که دانشگاهای هاروارد و استنفورد و مؤسسه MIT از ایالات متحده به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را از آن خود کرده‌اند. در این بین تعداد ۱۰ دانشگاه نیز از ایران حضور یافته‌اند.

حضور دانشگاه‌های ایران در این نظام رتبه‌بندی اولین بار با یک دانشگاه (دانشگاه تهران) در سال ۲۰۱۴ بوده است. در رتبه‌بندی سال ۲۰۲۳ دانشگاه تهران مشابه رتبه‌بندی سال‌های پیش در صدر دانشگاه‌های ایرانی قرار گیرد. این دانشگاه امسال با کسب رتبه در بازه ۴۰۱-۵۰۰ در جمع ۵۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار گیرد.

جایگاه دانشگاه‌های ایران در نظام رتبه بندی شانگهای در سال‌های مختلف

ردیف نام دانشگاه ۲۰۲۳ نام دانشگاه ۲۰۲۲ ۲۰۲۱
۱ دانشگاه تهران ۵۰۰-۴۰۱ دانشگاه تهران ۴۰۰-۳۰۱ ۴۰۰-۳۰۱
۲ دانشگاه علوم پزشکی تهران ۶۰۰-۵۰۱ دانشگاه علوم پزشکی تهران ۵۰۰-۴۰۱ ۶۰۰-۵۰۱
۳ دانشگاه صنعتی امیرکبیر ۷۰۰-۶۰۱ دانشگاه تربیت مدرس ۶۰۰-۵۰۱ ۶۰۰-۵۰۱
۴ دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ۸۰۰-۷۰۱ دانشگاه صنعتی امیرکبیر ۷۰۰-۶۰۱ ۷۰۰-۶۰۱
۵ دانشگاه صنعتی شریف ۸۰۰-۷۰۱ دانشگاه صنعتی شریف ۷۰۰-۶۰۱ ۶۰۰-۵۰۱
۶ دانشگاه تربیت مدرس ۸۰۰-۷۰۱ دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ۸۰۰-۷۰۱ ۸۰۰-۷۰۱
۷ دانشگاه فردوسی مشهد ۱۰۰۰-۹۰۱ دانشگاه علم و صنعت ایران ۹۰۰-۸۰۱ ۹۰۰-۸۰۱
۸ دانشگاه علم و صنعت ایران ۱۰۰۰-۹۰۱ دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۱۰۰۰-۹۰۱ ۱۰۰۰-۹۰۱
۹ دانشگاه علوم پزشکی شیراز ۱۰۰۰-۹۰۱ دانشگاه فردوسی مشهد ۱۰۰۰-۹۰۱ ۱۰۰۰-۹۰۱
۱۰ دانشگاه تبریز ۱۰۰۰-۹۰۱ دانشگاه علوم پزشکی ایران ۱۰۰۰-۹۰۱ ۹۰۰-۸۰۱
دانشگاه تبریز ۱۰۰۰-۹۰۱ ۹۰۰-۸۰۱

تغییرات رتبه بندی نسبت به سال گذشته

در رتبه بندی سال ۲۰۲۳ تغییراتی در میزان دانشگاه‌های برتر ایرانی نسبت به سال گذشته رخ داده است. در رتبه بندی ۲۰۲۳ تعداد ۱۰ دانشگاه در جمع برترین‌ها قرار گرفته‌اند که این تعداد در رتبه بندی ۲۰۲۲ تعداد ۱۱ دانشگاه بود.

دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای نخستین بار در جمع دانشگاه‌های ایرانی حاضر در این رتبه بندی قرار گرفته است. در عین حال دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دانشگاه علوم پزشکی ایران که پیش از در این رتبه بندی حضور داشتند، امسال حضور ندارند.

دانشگاه شینهوا چین (Tsinghua University) با رتبه جهانی ۲۲ بهترین دانشگاه آسیایی در این رتبه بندی است. بهترین دانشگاه اروپایی نیز دانشگاه کمبریج از انگلستان با رتبه چهارم جهانی است.

در منطقه نیز عربستان سعودی دارای ۱۲ دانشگاه و ترکیه نیز دارای ۸ دانشگاه در این رتبه بندی هستند.

روش شناسی رتبه بندی شانگهای

شانگهای یکی از نظام‌های معتبر رتبه بندی در سطح بین المللی است. کیفیت آموزش، کیفیت اعضای هیئت علمی، برونداد پژوهشی و عملکرد سرانه، چهار معیار به کار برده شده در نظام رتبه بندی شانگهای است که توسط شش شاخص ارزیابی می‌شوند.

این ۶ شاخص عبارتند از: تعداد فارغ التحصیلان برنده جایزه نوبل یا فیلد مدال، تعداد اعضای هیئت علمی برنده جایزه نوبل یا فیلد مدال، تعداد محققان پراستناد در ۲۱ حیطه موضوعی، تعداد مقالات منتشر شده در دو مجله Nature و Science، تعداد مقالات نمایه شده در نمایه‌نامه‌های توسعه یافته علوم و علوم اجتماعی و عملکرد دانشگاهی با توجه به اندازه سازمان.

منابع گردآوری داده در این رتبه بندی شامل وب سایت‌های جوایز نوبل، مدال فیلدز، پایگاه‌های اطلاعاتی و اطلاعات آماری دولتی است. اطلاعات پژوهشی دانشگاه‌ها نیز از پایگاه استنادی WOS استخراج می‌شود. بیش از ۲۵۰۰ دانشگاه هر ساله مورد بررسی قرار گرفته و رتبه بندی می‌شوند و در نهایت رتبه ۱۰۰۰ دانشگاه برتر جهان منتشر می‌شود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *