اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳
رتبه‌بندی دانشگاه‌های علوم پزشکی برمبنای شاخص های جدید

رتبه‌بندی دانشگاه‌های علوم پزشکی برمبنای شاخص های جدید

  • مرداد ۲۲, ۱۴۰۲

به گزارش غیر دولتی نیوز به نقل از خبرنگار مهر دکتر غلامرضا حسن زاده افزود: شاخص‌های برنامه جامع عدالت، تعالی و بهره وری در آموزش علوم پزشکی تغییرات کوچکی داشته است که در برخی از این شاخص‌ها تغییراتی مبنی بر قابلیت اجرایی و ایجاد ساختار در دانشگاه‌های علوم پزشکی و عملیاتی شدن آنها و ارتقا بهره وری ایجاد شده است.

وی با اشاره به برنامه جامع عدالت، تعالی و بهره وری در آموزش علوم پزشکی و همپوشانی شاخص‌های آن با رتبه بندی دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: رتبه بندی دانشگاه‌های علوم پزشکی در سال ۱۴۰۲ بر مبنای شاخص برنامه جامع عدالت، تعالی و بهره وری در آموزش علوم پزشکی خواهد بود.

حسن زاده افزود: در حال حاضر مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی (نصر) که مجری رتبه بندی دانشگاه‌های علوم پزشکی است در حال کار بر روی شاخص‌های برنامه جامع عدالت، تعالی و بهره وری در آموزش علوم پزشکی هستند تا شاخص‌ها را در رتبه بندی لحاظ کنند.

نایب رئیس شورای کشوری عدالت، تعالی و بهره وری در آموزش علوم پزشکی خاطرنشان کرد: در برنامه جامع عدالت، تعالی و بهره وری در آموزش علوم پزشکی ۱۰ کارگروه داریم که به ترتیب در هر یک از کارگروه‌ها دانشگاه‌های علوم پزشکی برتر مشخص شدند.

وی افزود: در کارگروه «نظام اعتباربخشی ملی و استانداردهای آموزشی» دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و سمنان از کلان منطقه یک، دانشگاه علوم پزشکی البرز از کلان منطقه ۶، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از کلان منطقه ۷، دانشگاه علوم پزشکی گناباد از کلان منطقه ۹ و دانشگاه علوم پزشکی ایران از کلان منطقه ۱۰ امتیاز کامل را کسب کردند.

حسن زاده اظهار داشت: در کارگروه «مدیریت جامع کیفیت آموزش علوم پزشکی» تنها دانشگاهی که امتیاز کامل را کسب کرده است دانشگاه علوم پزشکی شیراز از کلان منطقه ۵ است و در کارگروه «بین المللی سازی آموزش علوم پزشکی» تنها دانشگاهی که امتیاز کامل را کسب کرده است دانشگاه علوم پزشکی تهران از کلان منطقه ۱۰ است.

وی افزود: در کارگروه «همگرایی علوم و فناوری» دانشگاه علوم پزشکی تبریز از کلان منطقه ۲ و دانشگاه علوم پزشکی کرمان از کلان منطقه ۸ امتیاز کامل را بدست آوردند و در کارگروه «پاسخگویی اجتماعی و عدالت آموزشی» دانشگاه علوم پزشکی کاشان از کلان منطقه ۷ و دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه از کلان منطقه ۹ امتیاز کامل را گرفتند و همچنین در کارگروه «اخلاق پزشکی، سلامت معنوی و تعهد حرفه ای» تنها دانشگاهی که امتیاز کامل را کسب کرده است دانشگاه علوم پزشکی ارومیه از کلان منطقه ۲ است.

دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی تاکید کرد: در کارگروه‌های «کارآفرینی و کسب و کارهای دانش بنیان»، «اقتصاد آموزش»، «مرجعیت علمی و آینده نگاری» و «توسعه آموزش و فناوری‌های نوین یادگیری» هیچ دانشگاهی موفق نشد امتیاز کامل را کسب کند. البته برخی از دانشگاه‌ها امتیازهای بالا کسب کرده بودند اما امتیاز کامل را کسب نکرده اند.

وی گفت: بنابراین در کلان منطقه ۱ تعداد یک دانشگاه، در کلان منطقه ۲ تعداد دو دانشگاه، در کلان منطقه ۵ تعداد یک دانشگاه، در کلان منطقه ۶ تعداد یک دانشگاه، در کلان منطقه ۷ تعداد دو دانشگاه، در کلان منطقه ۸ تعداد یک دانشگاه، در کلان منطقه ۹ تعداد دو دانشگاه، در کلان منطقه ۱۰ تعداد دو دانشگاه به عنوان دانشگاه‌های برتر معرفی شدند و توانستند مأموریت خود را انجام دهند.

جدول کلان منطقه آمایشی دانشگاه‌های علوم پزشکی

منطقه آمایشی دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی حاضر در منطقه آمایشی
منطقه یک گیلان / سمنان / گلستان / بابل / مازندران / شاهرود
منطقه دو مراغه / ارومیه / اردبیل / تبریز / خلخال / سراب / خوی
منطقه سه همدان / ایلام / اسدآباد / کرمانشاه / کردستان
منطقه چهار لرستان / جندی شاپور اهواز / شوشتر / بهبهان / آبادان / دزفول
منطقه پنج گراش / شیراز / لارستان / جهرم / فسا / بندرعباس / بوشهر / یاسوج
منطقه شش اراک / زنجان / قزوین / ساوه / قم / خمین / البرز
منطقه هفت اصفهان / یزد / کاشان / شهرکرد /
منطقه هشت کرمان / زابل / ایرانشهر / رفسنجان / زاهدان / جیرفت / سیرجان / بم
منطقه نه مشهد / نیشابور / تربت حیدریه / تربت جام / گناباد / بیرجند / سبزوار
منطقه ده مرکز قلب شهید رجایی / تهران / علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی / ارتش / انستیتو پاستور / بقیه الله الاعظم / شهید بهشتی / تهران / سازمان انتقال خون / ایران / تربیت مدرس / شاهد
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *