اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳

فرایند «ایده تا محصول» توسط جهاد دانشگاهی توسعه پیدا کرد / تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان به همت پژوهشگران

  • مرداد ۱۶, ۱۴۰۲

به گزارش غیر دولتی نیوز به نقل از خبرگزاری دانشجو،سید رضی آقاسیدی، معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاد دانشگاهی با اشاره به زمان تاسیس جهاد دانشگاهی گفت: نهاد انقلابی جهاد دانشگاهی در ۱۹ مرداد ۱۳۵۹ با دستور و تدبیر حضرت امام و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، تشکیل شد. در دهه اول فعالیت به عنوان نهاد انقلابی با توجه به بازآفرینی که در نظام اداری کشور شکل گرفت و عدم تعریف نهاد انقلابی، در ساختار‌های موجود جایابی کردند و جهاد دانشگاهی به عنوان نهاد عمومی غیردولتی شناخته شد که این موضوع باعث ایجاد چالش‌هایی شد.

وی با اشاره به منبع تامین بودجه این نهاد گفت: اکنون ما کمک بگیر دولت هستیم و بخش قابل توجهی از منابع جهاد دانشگاهی از ارائه خدمات تخصصی همچون فروش کالای دانش بنیان تامین می‌شود که در سنوات مختلف از ۲۵ درصد تا ۴۰ درصد نوسان داشته است.

آقاسیدی ادامه داد: بخشی از حوزه ماموریتی معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی در بخش آموزش‌های تخصصی و مهارتی به جامعه خدمت ارئه می‌کنند و بخشی دیگر در مراکز خدمات تخصصی، همچون مراکز ناباروری، مراکز آزمایشگاهی و مراکز تولید دانش بنیان خدمات ارائه می‌کنند.

وی اظهار کرد: خدمات عرضه شده مشتق از محصولات دانش بنیان و ایده‌های دانش بنیان است که خود پژوهشگران و اعضای هیات علمی جهاد دانشگاهی آن را تجاری سازی کرده‌اند؛ همین یک پارادایمی را در کشور شکل داد که فرایند ایده تا محصول توسط جهادانشگاهی توسعه پیدا کرد.

معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاد دانشگاهی کرونا را نیز یکی از عوامل چالش‌آفرین در زمینه درآمد‌های این نهاد دانست و گفت: درآمد ما در دو بخش ارائه خدمات و همچنین کارفرما‌های بزرگ که با مشکلاتی منابع مواجه شدند؛ دچار تغییر شد و جهاد دانشگاهی را در حوزه سرمایه انسانی و نظام جبران خدمت با چالش مواجه کرد که با تدابیر رئیس جهاددانشگاهی برنامه‌هایی برای عبور از این چالش‌ها تدارک دیده شد.

وی نقش مطالبه‌گرانه رسانه نسبت به ماهیت نهادی جهاد دانشگاهی را مهم دانست و گفت: اگر رسانه‌ها، ماهیت نهادی جهاد دانشگاهی را از دست‌اندکاران مطالبه کنند، دستاورد بزرگی برای کشور خواهد بود. جهاد سازندگی با مسیری که طی شد و انحلالی که اتفاق افتاد، تلاش دست اندرکاران برای احیای آن سالیان سال است که دیگر پاسخگو نیست.

آقاسیدی درآخر گفت: امیدواریم با رسمیت شناختن ماهیت نهاد‌های انقلابی همچون جهاد دانشگاهی و ساختار‌های مشابه، بتواینم مدل حکمرانی متناسب با ایدئولوژی انقلاب اسلامی را عرضه کنیم.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *