اردیبهشت ۱۰, ۱۴۰۳
هر واحد دانشگاه تهران مسئول تعامل با یک دانشگاه عراق می‌شود

هر واحد دانشگاه تهران مسئول تعامل با یک دانشگاه عراق می‌شود

  • مرداد ۱۵, ۱۴۰۲

به گزارش غیر دولتی نیوز به نقل از دانشگاه تهران، سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران در دیدار با دکتر عبدالمحسن ناجی المحیسن رئیس دانشگاه فنی الفرات الاوسط عراق که در محل دفتر رئیس دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به رویکرد دانشگاه تهران برای گسترش همکاری‌های علمی با دانشگاه‌های کشور دوست و برادر عراق، گفت: برای همکاری در زمینه‌های مختلف علمی تحقیقاتی و تبادل استاد و دانشجو با دانشگاه فنی عراق آمادگی داریم.

رئیس دانشگاه تهران، سید مصطفی رضوی رئیس پردیس بین‌المللی کاسپین دانشگاه تهران را به عنوان مسئول اجرایی شدن تفاهم با دانشگاه فنی الفرات الاوسط عراق معرفی کرد و اظهار داشت: در تعامل با هر یک از دانشگاه‌های کشور عراق، یکی از واحدهای دانشگاهی به نمایندگی از دانشگاه تهران به عنوان سرپرست اجرای توافقات و مسئول پیگیری همکاری‌های مشترک تعیین می‌شود و این واحد دانشگاهی در واقع تحت نظارت معاون بین‌الملل دانشگاه، مأموریت بسیج ظرفیت‌های سایر واحدهای دانشگاه تهران به منظور گسترش همکاری‌ها با دانشگاه عراقی را نیز برعهده دارد.

مقیمی با اشاره به فعالیت واحدهای دانشگاه تهران در نقاط مختلف کشور اعم از قم، کرج، ورامین، فومن، رضوانشهر گیلان، کیش، قشم و ارس، درباره برنامه گسترش واحدهای دانشگاه در خارج از کشور گفت: برنامه داریم شعبه‌های دانشگاه تهران را در شبه قاره هند، منطقه اوراسیا و همچنین حوزه کشورهای عربی و آفریقایی دایر کنیم. در کشور عراق نیز پیشنهادهایی درباره تأمین فضای فیزیکی برای راه‌اندازی شعبه دانشگاه تهران در بغداد، کربلا، نجف و بصره دریافت کرده‌ایم که در حال بررسی هستیم.

راه‌اندازی مرکز آموزش زبان فارسی در نزدیکی مرز بصره

وی در ادامه با اشاره به راه‌اندازی مرکز جدید آموزش زبان فارسی در نزدیکی مرز بصره به منظور تسهیل آموزش زبان فارسی به زبان‌آموزان عراقی اشاره کرد و گفت: در صورتی که دانشگاه فنی الفرات الاوسط عراق آمادگی اختصاص فضای فیزیکی برای راه‌اندازی مرکز آموزش زبان فارسی داشته باشد، دانشگاه تهران نیز به منظور گسترش آموزش زبان فارسی آمادگی دارد که استاد و مدرس آموزش زبان فارسی به این دانشگاه اعزام کند.

مقیمی ضمن تشریح ضوابط پذیرش دانشجوی بین‌الملل در دانشگاه تهران، تاکید کرد: بر یادگیری زبان فارسی توسط داوطلبان غیرایرانی تحصیل در دانشگاه تهران تاکید داریم.

پنج هزار دانشجوی دانشگاه تهران متقاضی شرکت در پیاده‌روی عظیم اربعین حسینی

وی در بخش دیگر سخنانش با بیان اینکه حدود پنج هزار دانشجوی دانشگاه تهران متقاضی سفر به عراق برای شرکت در پیاده‌روی عظیم اربعین حسینی هستند، گفت: ستاد اربعین دانشگاه تهران تشکیل شده و در بررسی سازوکارهای اجرایی و تسهیل اعزام و روانی سفر دانشگاهیان دانشگاه تهران در ایام اربعین حسینی، موضوع بهره‌گیری از حمایت‌های دانشگاه‌های عراق در نجف و کربلا مورد تاکید قرار گرفت.

مذاکره با دانشگاه‌های کربلا و نجف به منظور ارتقای خدمات سفر دانشجویان در ایام اربعین

رئیس دانشگاه تهران از رئیس دانشگاه فنی الفرات الاوسط عراق خواست تا امکاناتی که در زمینه حمل‌ونقل و اسکان می‌توانند در اختیار دانشجویان دانشگاه تهران قرار دهند را اعلام نماید. دکتر مقیمی تاکید کرد: چون کربلا و نجف ایام پر ازدحامی را در اربعین حسینی خواهند داشت، تاکید داریم که پیش‌بینی‌های اجرایی و سازوکارهای اعزام و ارائه خدمات به دانشجویان در سفر از همین الآن مشخص باشد.

دکتر عبدالمحسن ناجی المحیسن، رئیس دانشگاه فنی الفرات الاوسط عراق نیز در پاسخ به رئیس دانشگاه تهران، ضمن اظهار اینکه «خدمت به زائران امام حسین (ع) باعث افتخار است»، خاطرنشان کرد که در زمینه فراهم آوردن امکانات هر چه بهتر برای دانشجویان دانشگاه تهران، با همتایان و همکاران دانشگاهی خود در نجف و کربلا مذاکره خواهد کرد.

دکتر ناجی المحیسن با ابراز تمایل برای گسترش همکاری‌های علمی بین دو دانشگاه، از دکتر سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران برای بازدید از دانشگاه فنی الفرات الاوسط عراق دعوت کرد.

پیشنهاد برگزاری همایش چندملیتی «اربعین و همبستگی در جهان اسلام» در عراق

در این دیدار مقرر شد به زودی هیأتی از دانشگاه فنی الفرات الاوسط عراق از پردیس بین‌المللی کاسپین دانشگاه تهران بازدید کنند. همچنین از پیشنهادهای رئیس دانشگاه تهران در زمینه برگزاری «همایش کارآفرینان ایران و عراق با حضور وزرای اقتصادی ایران و عراق» در دانشگاه تهران و با هماهنگی وزرای خارجه دو کشور و همچنین برگزاری همایش چندملیتی «اربعین و همبستگی در جهاد اسلام» با حضور اندیشمندان از ملیت‌ها، زبان‌ها، فرهنگ‌ها و مذاهب مختلف در عراق همزمان با ایام اربعین حسینی استقبال شد.

دکتر الهام امین‌زاده معاون بین‌الملل دانشگاه، دکتر سید مصطفی رضوی رئیس پردیس بین‌المللی کاسپین دانشگاه تهران، دکتر محمودرضا دلاور و عبدالمجید اسکندری مدیران کل حوزه معاونت بین‌الملل دانشگاه در نشست دیدار رئیس دانشگاه فنی الفرات الاوسط عراق با رئیس دانشگاه تهران حضور داشتند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *