اردیبهشت ۹, ۱۴۰۳
افزایش مشارکت دانشجویان در فناوری سلامت با تاسیس مراکز نوآوری

افزایش مشارکت دانشجویان در فناوری سلامت با تاسیس مراکز نوآوری

  • تیر ۲۴, ۱۴۰۲

به گزارش غیر دولتی نیوز به نقل از وزارت بهداشت، دکتر حمیدرضا بنفشه اظهار داشت: در دولت مردمی، توسعه مراکز نوآوری سلامت در دستور کار قرار گرفته و در یکسال گذشته مجوز راه اندازی ۸ مرکز نوآوری سلامت در حوزه های تخصصی سلول درمانی، سلوله‌ای بنیادی، آموزش های نوین پزشکی و به تازگی نیز هوش مصنوعی و سلامت دیجیتال فعالیت دارند.

وی افزود: از سال گذشته راه اندازی مراکز نوآوری به زیست بوم تحقیقات و فناوری کشور اضافه شده و اساسنامه این مراکز در شورای گسترش دانشگاههای علوم پزشکی تایید شده است.

بنفشه ادامه داد: تفاوت این مراکز با مراکز رشد فناوری این است که در مراکز نوآوری کار از ایده‌پردازی آغاز می شود و تمامی مراحل شتاب دهی پرورش ایده و تولید محصول در این مراکز دنبال می‌شود.

وی یادآور شد: در یکسال اخیر با اضافه شدن ۸ مرکز رشد فناوری، سلامت تعداد مراکز رشد فناوری سلامت به ۱۰۰ مورد رسید و در حال حاضر تمام استانها و دانشگاه های علوم پزشکی دارای مرکز رشد فناوری سلامت هستند.

سرپرست دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت ادامه داد: مخاطب مراکز نوآوری دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی هستند. در مراکز رشد، کارها در فرمت هسته های فناور و شرکت های دانش بنیان با مشارکت گسترده اعضای هیات علمی انجام می شود. تاسیس مراکز نوآوری مشارکت دانشجویان در حوزه فناوری سلامت را افزایش می دهد.

بنفشه با اشاره به کارکرد صندوق های پژوهش فناوری برای تامین منابع مالی و ارائه تسهیلات به ویژه برای شرکت های نوپا، یادآور شد: در حال حاضر ۶ صندوق پژوهش فناوری تخصصی سلامت در کشور فعال هستند که وزارت بهداشت سهامدار این صندوق هاست و هدف آنها کمک به تحقیق و توسعه و همچنین تولید محصولات سلامت محور به شمار می رود.

سرپرست دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت تصریح کرد: بیش از ۸۰۰ محصول تاکنون در ۶ صندوق پژوهش فناوری مورد حمایت قرار گرفته، تجاری سازی و وارد بازار شده اند.

به گفته وی شرکت ها و واحدهای فناور مستقر در مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری سلامت تاکنون توانسته اند برای بیش از ۸ هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد کنند که این ظرفیت قابل گسترش است.

بنفشه از استقرار ۲ هزار و ۳۰۰ شرکت در پارک های علم و فناوری و مراکز رشد فناوری سلامت خبر داد و گفت: در یک سال اخیر ۵۳۰ شرکت در این مجموعه ها، تاسیس و راه اندازی شده اند که نشان دهنده رشد ۳۰ درصدی در یکسال گذشته بوده است.

وی با اشاره به رشد تولید محصولات سلامت محور در پارک های علم و فناوری و مراکز رشد فناوری سلامت گفت: ۴ هزار و ۶۰۰ محصول در این مجموعه ها تولید شده که برخی از آنها در رده نمونه اولیه، برخی در رده محصولات دارای مجوزهای سازمان غذا و دارو و اداره کل تجهیزات پزشکی و برخی دیگر نیز در رده تولید انبوه و تجاری شده قرار دارند که وارد بازار هم شده اند.

سرپرست دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت ادامه داد: از ۴ هزار و ۶۰۰ محصول تولیدی در پارک های علم و فناوری و مراکز رشد فناوری سلامت یک هزار و ۴۵۰ محصول، مجوزهای مورد نیاز را اخذ کرده و یک هزار و ۶ محصول نیز وارد بازار شده اند که خیلی از این محصولات در داروخانه ها و بازار تجهیزات پزشکی وجود دارد و مورد استفاده مردم است.

وی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین شاخص در دنیا برای رتبه بندی کشورها از نظر فناوری و نورآوری GII یا (شاخص نوآوری جهانی) است که روند ایران در سالهای اخیر صعودی و رو به رشد بوده است به گونه ای که رتبه ایران در سال ۲۰۲۰ در بین ۱۳۱ کشور ۶۷ و در سال ۲۰۲۱ رتبه ایران ۶۰ و در سال ۲۰۲۲ که نتایج آن در ماه های گذشته اعلام شد، رتبه ایران ۵۳ بوده است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *