اردیبهشت ۹, ۱۴۰۳

نشست شورای مشورتی ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان گیاهان دارویی و طب سنتی برگزار شد

  • تیر ۱۳, ۱۴۰۲

به گزارش غیر دولتی نیوز ، به نقل از روابط عمومی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در این جلسه که به ریاست شمس اردکانی، دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان گیاهان دارویی و طب سنتی تشکیل شد، ضمن بحث و تبادل نظر اعضا و سخنرانی دکتر قانعی، دبیر ستاد اقتصاد دانش بنیان سلامت، پورتال جامع طب مکمل که با هدف گردآوری داده ها، ارتقای علمی درمانگران، مدیریت کلان فعالیتها و تسهیل فرآیندهای حوزه طب مکمل طراحی شده، معرفی شد.

مصطفی قانعی در سخنان خود با اشاره به ابرروندهای حاکم بر عرصه پزشکی بر ضرورت توجه به اقتصاد به عنوان یک عامل پیشران در توسعه سلامت تاکید کرد.

وی با اشاره به این که بسیاری از بیماری های واگیر از جمله نیمی از سرطان ها در صورت اصلاح سبک زندگی قابل پیشگیری هستند اظهار داشت: سالهاست که درباره مضرات سیگار صحبت می شود اما این قبیل آموزش ها تاثیر چندانی ندارد ولی اگر اقتصادی پشت ترک سیگار شکل بگیرد یعنی شرکتها و افرادی باشند که درآمدشان از ترک سیگار باشد و همه توانشان را صرف این هدف بکنند می توان امیدوار بود که توفیقات بیشتری در این زمینه حاصل شود. با توجه به ابرروندهای موجود، شخصی سازی خدمات پزشکی از حوزه هایی است که می توان اقتصادی را پشت آن شکل داد. بیماری های غیرواگیر و مشکلات و بیماری های پرتواتر هم که اغلب با تغییر سبک زندگی قابل کنترل هستند از دیگر زمینه های شکل دهی اقتصاد سلامت است.

دبیر ستاد اقتصاد دانش بنیان سلامت تصریح کرد: تجربه سال های اخیر نشان داده این تصور که اگر علم و فناوری را توسعه دهیم، خود به خود ثروت هم در پی آن می آید اشتباه است بلکه باید اول به جنبه های اقتصادی توجه کنیم و در ادامه به دنبال فناوری ای برویم که ما را به آن اقتصاد می رساند.

محسن باغبانی، محقق طب سنتی هم در سخنانی ضعف در مخاطب شناسی و نداشتن رسانه را دو مشکل عمده در ترویج و شکل دهی اقتصاد مبتنی بر طب سنتی عنوان کرد و گفت: مساله ای که باعث شده طب اسلامی در کشور رواج پیدا کند این است که فعالان آن حوزه به خوبی زبان مردم را می فهمند به طوری که حتی در نامگذاری فرآورده هایی که به مردم عرضه می کنند ساده ترین اسامی را به کار می برند.

در ادامه، حمیدرضا غیاثی از فعالان طب سنتی سوجوک (درمان سنتی مبتنی بر تکنیک های ماساژ و فشار دادن قسمت هایی از بدن) و طراح چورتال جامع طب مکمل به معرفی پورتال طراحی شده پرداخت و در خصوص اهداف راه اندازی آن گفت: با راه اندازی این پورتال که همه مکاتب طب مکمل را در برمی گیرد از دوباره کاری در این حوزه پیشگیری شده و همه چرخه های اداری، فرایندها و امکانات لازم در این حوزه در پورتال تعریف می شود. این پورتال همچنین می تواند پایگاه مشترک همه سازمانهای ذی ربط در رابطه با طب مکمل باشد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *