اردیبهشت ۱۰, ۱۴۰۳
دفاتر سیاستگذاری پاتوق جلسات دورهمی هستند

دفاتر سیاستگذاری پاتوق جلسات دورهمی هستند

  • تیر ۱۲, ۱۴۰۲
به گزارش غیر دولتی نیوز به نقل از فرهیختگان، اواخر خرداد‌ماه بود که اعضای جدید شورای حمایت و نظارت بر فعالیت انجمن‌ها و اتحادیه‌های علمی دانشجویی کشور معرفی شدند؛ شورایی که شاید آن‌طور‌ که باید شناخته شده نباشد، اما می‌تواند به‌عنوان حلقه رابط میان مسئولان وزارت علوم در سطوح مختلف و حوزه‌های مختلف با بدنه دانشجویی فعال در حوزه‌های علمی عمل کند. به‌عبارت دیگر منظور سیاستگذاری و تعیین راهبردها و برنامه‌های کلان و همچنین، نظارت بر عملکرد انجمن‌ها و اتحادیه‌ها و پشتیبانی از آنها در وزارت علوم دوره جدید خود را آغاز کرده و انتظار می‌رود با توجه به چالش‌های مختلفی که بر سر راه فعالیت انجمن‌های علمی چه از حیث ساختاری و چه مالی و زیرساختی وجود دارد، بتواند ریل‌گذاری جدیدی را برای این حوزه در دانشگاه‌های کشور ایجاد کند. سیدامین توکلانی، دبیر اتحادیه علمی دانشجویی اقتصاد و روشنک مرادی‌غریبوند، دبیر اتحادیه علمی دانشجویی مهندسی برق که به نمایندگی از دانشجویان به‌عنوان دو عضو این شورا انتخاب شده‌اند، چندی پیش میهمان روزنامه «فرهیختگان» بودند و در کنار بررسی نقش این شورا در راهبری فعالیت انجمن و اتحادیه‌های علمی، به تشریح شرایط موجود امروز در دانشگاه‌ها پرداخته‌اند که متن کامل این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

*مرادی: در ابتدا باید درباره خود شورا، اعضایش و اینکه چه کاری انجام می‌دهد، بگویم. شورای حمایت و نظارت بر فعالیت‌های انجمن‌ها و اتحادیه‌های علمی، متشکل از سه عضو است که دو نفر از آنها نماینده اتحادیه‌های کشور و یک نفر نماینده مجامع دانشگاه‌ها است. طبق آیین‌نامه‌ها، اساسنامه‌ها و دستورالعمل‌هایی که تدوین شده، در این شورا برای حمایت از اتحادیه‌ها، انجمن‌ها، رویدادهایی که می‌خواهند برگزار کنند و روی مجوزها و بودجه‌ای که می‌خواهند به آنها بدهند، باید تجمیع نظر داشته باشد.

*توکلانی: در مورد آیین‌نامه‌های حاکم بر فعالیت‌های فضای دانشجویی دو دسته تقسیم‌بندی کلی وجود دارد؛ یکی آیین‌نامه‌های داخلی هستند که وزارت علوم آنها را تدوین و تصویب کرده و به مرحله اجرا می‌گذارد. دیگری آیین‌نامه‌هایی هستند که در سطح شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب می‌شوند. به‌طور مثال آیین‌نامه قبلی مربوط به انجمن‌ها که مصوب سال ۹۶ بود، مربوط به شورای عالی انقلاب فرهنگی بود. باید به این مساله اشاره کنم که…

متن کامل گفتگو را اینجا بخوانید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *